به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، «اَدوار» عنوان یکی از جدیدترین پروژههای موسیقایی در حوزه موسیقی تلفیقی با استفاده از اشعار مولانا است که با هنرمندی، طراحی و تنظیم زکریا یوسفی آهنگساز، نوازنده و مدرس سازهای کوبهای با تهیهکنندگی و حمایت مالی روزالین آریایی راد در قالب یک آلبوم بینالمللی، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
زکریا یوسفی درباره ویژگیهای این آلبوم اظهارداشت: آنچه در پروژه «اَدوار» پیش روی شنوندگان قرار گرفته، ساخت ملودیهایی با الهام از موسیقی کُرمانجی از کُردهای کشور ترکیه و شمال خراسان در چند مایه شور، چهارگاه و نوا است که دربرگیرنده تلفیقی از اصوات الکترونیک و سازهای آکوستیک هم هست. ضمن اینکه در فضای تنظیم کارها نیز سعی شده تا به سمت موسیقی مینیمال (کمینهگرایی) حرکت کنیم.
وی گفت: تغییر فرمهای موسیقی در این آلبوم به صورت آهسته انجام گرفته تا بتوانیم به ویژگیهای موسیقی ادواری بیشتر نزدیک شویم. در این چارچوب بعضی از ریتمها تکرار شونده است اما در عوض تنوع رنگهای صوتی زیاد بوده که تصور میکنم میتواند در حال و هوای متفاوتی به گوش مخاطب برسد.
این آهنگساز افزود: هارمونی ثابت، تغییر آهسته فرم، استفاده از الگوهای ساده ریتمیک و در عین حال تنوع صوتی سازهای کوبهای در جهت فضای بیشتر از دیگر ویژگیهای است که میتوانم درباره این پروژه اشاره کنم. به عبارتی این آلبوم ترکیبی از تجارب گذشته من در موسیقی و ادبیات عرفانی و موسیقی الکترونیک و تلاش برای به کارگیری صداهای متنوعتر در خدمت این نوع موسیقی است که در آن از سازهایی مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو، کمانچه، دودوک، کاوال و عود به صورت تکنوازی یا همنوازی بهره گرفته شدهاند.
به گفته یوسفی، عبارت «اَدوار» اشاره به یکی از ابیات مولوی و حرکات سماوات دارد که چرخش سماع مولویه نیز برگرفته از آن بوده و مولانا با الهام از اندیشههای نظریهپردازان باستان، «سماع» را چرخشی الهام گرفته از حرکت افلاک میدانست.
این پژوهشگر، نوازنده و مدرس موسیقی در معرفی نوازندگان پروژه «اَدوار» که پخش جهانی آن توسطه مجموعه هنری «چارت» انجام گرفته، بیان کرد: میلاد محمدی، شقایق صادقیان، نگار فرجی، فرزاد بازگیر، هومن مهدویان، بهنام بیات، یلدا خوانساری و زکریا یوسفی نیز از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم به عنوان نوازنده و همخوان حضور دارند.
یوسفی از جمله هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی در حوزههای پژوهش، تدریس و نوازندگی است که طی دو دهه فعالیت حرفهای خود، همکاری با هنرمندانی همچون شهرام ناظری، کامکارها، کیهان کلهر، گروه شهنازی، همنوازان حصار و برگزاری کنسرت در بیش از ۴۰ کشور خارجی و حضور در بیش از ۳۰ فستیوال بینالمللی را در کارنامه فعالیتهای خود ثبت کرده است.
نوازندگی در حدود ۱۳۰ آلبوم موسیقی در گونههای مختلف؛ «پیدای ناپیدا»، «یقین گمشده»، «شارو»، «در حلقه دف»، «روژیار»، «راوی»، «اورامان تا بادینان»، «سحرگاهان»، «فروغ»، «با من بخوان»، «سرسماع»، «بارگاه»، «سایههای خورشید»، «پاییز»، «عارفِ شیدا» از فعالیتهای یوسفی است.
«جاران»، «کوردیا»، «گیانا»، «راژ»،«ژیا»، «درد»، «سرگشته»، «تاو»، «دهگذر» هم، عنوان برخی دیگر از پروژههای یوسفی است که طی سالهای اخیر در پلتفرمهای داخلی و بینالمللی منتشر شدند.
این هنرمند طی چند سال اخیر به صورت متمرکز با علیرضا قربانی خواننده مطرح کشور در پروژههای اجرایی حضور داشته و در کنار آن نیز به تنظیم و تولید آثاری در پونه «موسیقی فیوژن»، «اینسترومنتال» و تصانیف کُردی مشغول بوده است.
تالیف چندین کتاب در حوزه موسیقی از دیگر فعالیتهای یوسفی در عرصه پژوهش است که تازهترین آن مربوط به انتشار کتابی با عنوان «موسیقی در مولویه و قادریه» در کشورمان بوده است. این کتاب به گفته مولف، تحقیق و پژوهشی در باب پیوند بین موسیقی و طریقتهای عرفانی قرن ششم و هفتم هجری است.