به گزارش خبرنگار کتاب آباجان به نقل از ایرنا، دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» از ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ در مصلی امام تهران آغاز به کار کرد و تا ۳۱ شهریور از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در انتظار مخاطبانش در سنین مختلف است. این نمایشگاه علاوه بر تهران در شیراز، مشهد، یزد، قم و تبریز هم در حال برگزاری است.
نمایشگاه «ایران نوشت» که در طول ۹ دوره برگزاری هر سال پخته تر از سال قبل شده و فرایندهایی چون تغییر مکان نمایشگاه، افزایش سهم کالای ایرانی و واحدهای تولیدی شرکت کننده را در طول دوران برگزاری پشت سر گذاشته با اینکه کالای ایرانی، با کیفیت قابل قبول و ارزانتر از بازار ارائه میکند، اما هنوز در دهمین دوره نتوانسته شرایطی مهیا کند تا تمام مخاطبانش تمام نیاز خود را از این رویداد رفع کنند. برای عده ای از والدین قیمت ها خارج از توان خرید است و برای برخی از مخاطبان از جمله معلمان تمام نیازها در نمایشگاه موجود نیست.
افزایش ۴۵ درصدی سهم کالای ایرانی در «ایران نوشت»
سهم کالای ایرانی در بازار نوشت افزار از ۱۵ درصد به ۶۰ درصد رسیده است
به گفته محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت حدود ۱۰۰ واحد تولیدی و حدود هزار واحد صنفی تولیدی و ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی توزیعی در حوزه نوشتافزار فعال هستند.
این نمایشگاه در طول ۱۰ سال توانست تعداد تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی را افزایش دهد تا جایی که در سال ۹۱ تا ۹۲ که شروع به کار کرد، سهم کالای ایرانی در بازار نوشت افزار کمتر از ۱۵ درصد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ درصد رسیده است.
حضور ۱۰۰ مجموعه نوشت افزار در دهمین نمایشگاه «ایران نوشت»/تغییر مکان نمایشگاه
به گفته محمد یقینی عضو هیات مدیره و مدیرعامل مجمع ایراننوشت در دهمین دوره نمایشگاه بیش از ۱۰۰ مجموعه فعال در حوزه نوشت افزار در کنار یکدیگر حضور دارند و جدیدترین محصولات خود را به مخاطبان عرضه میکنند. محصولات در حوزه کاغذی مانند دفتر و دفتر یادداشت، در حوزه تحریر مانند مداد، خودکار و پاکن، در حوزه سراجی مانند کوله و کیف و در حوزه محصولات تلقی مانند کلاسور و پوشه دکمهدار ارائه میشود.
سال گذشته نمایشگاه «ایران نوشت» در شهرآفتاب برگزار شد، یقینی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه با استقبال روزافزون مواجه است، توضیح داد: لازم بود در مکانی بزرگ تر و ملی تر با زیرساختهای بهتر حضور داشته باشیم. باید از حمایتها و تلاش وزارت صمت که بخشی ویژه در این وزارتخانه در حوزه نوشتافزار ایجاد شده است و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم.
به گفته وی برگزاری نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) دسترسی به تسهیلات شهری را برای مخاطبان آن ممکن میکند.
ناهمخوانی قیمت ها با توان خرید مشتریان
بیشتر مردم با استفاده از مترو به نمایشگاه آمدند. برای آنها بیش از هر چیز توان خرید مهم است، زیرا باید بتوانند برای فرزندانشان در سال تحصیلی جدید امکانات لازم را مهیا کنند.
برخی ترجیح میدهند جلد دفترها و طراحی لوازم التحریر تنوع بیشتری داشت. برخی نسبت به شلوغی مترو در این مسیر ناراضی هستند و برخی به سختی غرفههای مورد نظرشان را پیدا کردندزنی که در یک دست چند دفتر دارد که به شکل بینظمی هر لحظه ممکن است به زمین ریخته شوند و در دست دیگر، بازوی پسر ۱۲ یا ۱۳ سالهاش را گرفته است، به سمت چرخی میرود که توسط مردی که دختری حدودا ۵ ساله را در آغوش گرفته است، هدایت میشود. او با اشاره به قیمت بالای اجناس میگوید: از سال بعد دخترمان هم به مدرسه میرود. نمیدانم در آن سال چگونه از پس هزینههای مدرسه بر میآییم!
کودکان از فضای نمایشگاه لذت میبرند، فضا پر از مداد رنگی، گواش، خمیربازی، کاغذ و دفتر است. گاه مادرها و پدرها هم به همراه کودکانشان در برخی از بازیها کودک میشوند.
پدری همراه فرزندش مشغول نقاشی کشیدن و رنگآمیزی است. او درباره چرایی حضورش در نمایشگاه میگوید، حتی اگر نتوانیم با این قیمتها همه وسائل مورد نیاز دخترم را تهیه کنیم، همین امروز برای او خاطره خوبی میسازد. نمایشگاه برای فعالیت کودکان مناسبسازی شده است و بزرگترها هم میتوانند از آن استفاه کننند.
پیشنهاد این پدر عرضه کالاهایی است که با جیب مشتریان و والدین سازگارتر است تا مخاطب نمایشگاه که به سختی به مصلی آمده است دست خالی نرود.
«ایران نوشت» می تواند منظمتر برگزار شود/ نیاز همه مخاطبان رفع نمی شود
تعداد قابل توجهی بازدیدکننده در روزهای میانی نمایشگاه در این رویداد شرکت میکنند. خواستهها متنوع است. برخی ترجیح میدهند جلد دفترها و طراحی لوازم التحریر تنوع بیشتری داشت. برخی نسبت به شلوغی مترو در این مسیر ناراضی هستند و برخی به سختی غرفههای مورد نظرشان را پیدا کردند.
به گفته یکی از مخاطبانِ این نمایشگاه که، معلم بود، این فروشگاه بزرگ لوازمالتحریر میتواند منظمتر برگزار شود، زیرا هنوز بعد از ۹ دوره، نظمی در جایگیری غرفهها دیده نمیشود و همچنین فقط برای دانش آموزان و دانشجویان طراحی شده است و معلمها و اساتید نمیتوانند تمام نیاز خود را در این رویداد حل کنند.
اما آنچه مسلم است این است که ارائه و فروش کالای ایرانی آن هم در شرایطی که کالای وارداتی قیمتی چندین برابر نمونههای ساخت ایران را دارد میتواند در روزهای نزدیک به آغاز مدارس کمک حال خانوادهها باشد.