به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، جواد قناعت روز یکشنبه در جریان بازدید از عملیات اجرایی خط ریلی بیرجند – قاینات در جمع پیمانکاران این پروژه اظهار کرد: فلسفه این بازدید این است که از نزدیک در جریان روند کار قرار بگیریم و از پیمانکاران هم گزارشی دریافت و موانع پیش رو را حل و فصل کنیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه راه آهن استان خاص، ملی و حتی فراملی است، افزود: نگاه دولت بر این پروژه بر مبنای همراهی و همکاری با پیمانکاران است.
قناعت با بیان اینکه مدیران ارشد استان پشتوانه این پروژه هستند گفت: همه مسئولان و مدیران دستگاههای قضایی همدلی خوبی برای اجرای پروژه دارند.
وی با تاکید بر اینکه مشکل سوخت و سیمان مورد نیاز در قطعات مدنظر تامین و رفع خواهد شد عنوان کرد: اربعین سال گذشته عملیات اجرایی پروژه راه آهن آغاز شد و اکنون در سالگرد این کلنگ زنی، از تمامی قطعات بازدید ودرجزیان پیشرفت فیزیکی پروژه قرار میگیریم.
استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۱۵ قطعه راه آهن استان، سه قطعه فعال نیست که رایزنی برای فعال شدن ۲ قطعه در حال انجام و یک قطعه از پیمانکار خلع ید شد که پیمانکار جدید کار خود را به زودی آغاز خواهد کرد.
وی عنوان کرد: با توجه به همدلی و همکاری بین مدیران دستگاههای اجرایی استان مشکل جدی و خاصی در قطعات راه آهن وجود ندارد.
قناعت تاکید کرد: خط ریلی خراسانجنوبی پروژه بزرگ و اساسی شرق کشور است و مقام معظم رهبری در دیدار با مردم ۲ استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بر تکمیل آن تاکید کردند.
وی با بیان اینکه پروژه راه آهن اثرات مثبت اقتصادی زیادی برای کشور و به ویژه شرق کشور به همراه خواهد داشت، افزود: بر اساس مستندات موجود مطالبه درخواست راه آهن و آب در خراسان جنوبی به سال ۱۳۴۷ یعنی ۱۰ سال قبل از انقلاب بر میگردد.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بودجه سالانه دولت در سال ۱۴۰۲ برای پروژه راه آهن از اعتبارات تملک دارایی هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود، اما این پروژه یک بودجه کلان میطلبید که با پیگیریهای خوب استان و سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اعتبارآن از بودجه استان جدا شد و بخشی از درآمد نفت برای پروژه در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: مهمتر از اجرای پروژه راه آهن، تامین منابع مالی این پروژه است که تاکنون ریل گذاری خوبی شده در این خصوص صورت گرفته است.
قناعت افزود: یکی دیگر از دغدغه مهم مردم استان در حوزه آب است که طرح انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.
وی افزود: پروژههای راه آهن، انتقال آب از دریای عمان و انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان سه پروژه مهم و کلان استان خراسان جنوبی هستند که در دستور کار بوده و همه باید با همدلی روند اجرای پروژهها را دنبال کنیم.
عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از پروژه راه آهن فراملی شرق کشور از ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ و با حضور رئیس جمهور شهید در بیرجند آغاز شد و با گذشت نزدیک به یکسال ۱۲ قطعه از ۱۵ قطعه آن در خراسان جنوبی فعال است که قطعه ۱۸ این خط ریلی به دلیل ناهمواری مسیر یکی از دشوارترین و سختترین قطعات است و تونل آن به طول ۲ کیلومتر طولانیترین تونل خط ریلی زاهدان – مشهد خواهد شد.