به گزارش گروه علم و آموزش آباجان به نقل از ایرنا از وزارت علوم، سجاد محمدعلینژاد در اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها گفت: با تفاهم معاونت فناوری و معاونت فرهنگی وزارت علوم، ایجاد ارتباط انجمنهای علمی با پارکهای و علم و فناوری و مراکز رشد در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.
وی افزود: برنامههای مختلفی برای ایجاد ارتباط انجمنهای علمی با پارکهای و علم و فناوری در ماههای گذشته انجام شد که برگزاری اولین دوره رویداد روشنا برای معرفی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی فعال در زمینه فناوری و ترویج فناوری از جمله این اقدامات بود.
معاون فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه تلاش ما شکل گیری دانشجویی است که به نیروی انسانی نخبه، دانا و ماهر نزدیک شود، اظهار کرد: ما در کنار آموزش رسمی به توانمندسازی نیز میپردازیم که بخش عمدهای از این مسیر در ارتباط با فعالیتهای فرهنگی شکل میگیرد.
وی ادامه داد: اگر فردی به دنبال ورود به عرصه فناوری و دانش بنیان است، در ابتدا باید از ایده و نوآوری برخوردار بوده و توانایی تشکیلات مدیریتی داشته باشد همچنین باید از هوش هیجانی برخوردار باشد که به آسانی با بیرون ارتباط برقرار کرده و بازاریابی کند که هدف ما حمایت از این دسته از دانشجویان در عرصه فناوری است.
محمدعلی نژاد افزود: تشکلهای دانشجویی برای انجام فعالیت های گروهی و خلق ایدههای جدید برای حل مساله، بهترین افرادی هستند که میتوانند به این سمت و سو حرکت کنند و باید اقدامات انجمنها و تشکلهای دانشجویی ساختار نظاممند داشته باشد تا خروجی برنامهها موجب افزایش توانمندی دانشجویان برای حل مشکلات جامعه پس از فارغالتحصیلی باشد.
وی با تاکید بر افزایش تعامل و ارتباط مجموعههای دانشجویی با حوزههای مرتبط و واحدهای فناوری، تصریح کرد: در برنامههای راهبردی وزارت علوم نیز بر این موضوع تاکید شده است و علاوه بر توسعه توانمندیهای فردی دانشجویان، شکلگیری گروههای فعال دانشجویی برای پاسخ به نیازهای فناورانه جامعه را دنبال میکنیم.
در سال جاری بر اساس مصوبه هیات امنا، درصدی از بودجه پارکها صرف حمایت از انجمنهای علمی شوند و علاوخ بر آن، این آمادگی وجود دارد نشستهای اتحادیهها در پارکهای علم و فناوری برگزار شود تا دانشجویان با فضای پارکهای علم و فناوری بیشتر آشنا شوند.
وی مراکز نوآوری و کارآفرینی را کوچکترین واحدهای فناور دانست و ادامه داد: شیوهنامه جدیدی در حال ابلاغ است که در آن پنج نوع مرکز کارآفرینی و نوآوری تعریف شده است که در آن، واحد بر اساس نیاز یک دستگاه شکل میگیرد و مراکز کارآفرینی می تواند توسط دانشجویان در دانشگاهها تشکیل شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: بخش عمدهای از ظرفیتهای انجمنهای علمی باید صرف ترویج فناوری شود تا بتوانند در بدنه دانشجویان امیدبخشی کرده و به وسیله توسعه فناوری در کشور میتوان ایجاد شغل کرده و مسائل را حل کرد.