هشدار عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تخریب پل ۳۰۰ ساله بابل +فیلم

هشدار عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تخریب پل ۳۰۰ ساله بابل +فیلم


دریافت
۹ MB

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، مازندرانی ها در ۲۴ دی ماه جاری با تشکیل کارزار (سکوی مستقل جمع آوری امضاء) خواستار ممنوعیت تردد هر نوع وسیله نقلیه از زیر پل تاریخی محمد حسن خان بابل شدند.

در این کارزار خطاب به رییس جمهور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرماندار بابل آمده است که «تردد وسایل نقلیه سبک در ۲ دهانه پل تاریخی محمدحسن بابل و برخورد خودروهای سنگین با طاق این پل منجر به آسیب جدی به بنیان این بنای با ارزش شده است و با نشانه‌هایی که موجود است، این بنای تاریخی را در آستانه فروپاشی قرار دارد و اگر اقدامی فوری صورت نگیرد، از این اثر چیزی باقی نخواهد ماند.

در این کارزار نجات پل تاریخی محمدحسن خان آمده است که با توجه به اهمیت بزرگ‌ترین پل آجری شمال ایران و جلوگیری از هرگونه حوادث احتمالی و غیر قابل جبران، خواهشمندیم تا هماهنگی‌های لازم را نسبت به ممانعت از تردد هرگونه وسایل نقلیه در زیر پل خاطره‌انگیز بابلی‌ها به عمل آورید.»

هشدار عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تخریب پل ۳۰۰ ساله بابل +فیلم

تردد چند باره خودروهای سنگین در زیر پل تاریخی محمد حسن خان بابل در ۱۶ دی ماه امسال سبب‌ شد بخشی از طاق این پل تاریخی فرو ریخته و شکاف های عمیقی در سازه پل ایجاد شود و همه این عوامل سبب شدتا مازندرانی ها با تشکیل یک کارزار خواستار ممنوعیت تردد خودروهای سبک و سنگین از زیر پل تاریخی ۳۰۰ ساله بابل شوند.

عبور غیرقانونی خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل که باعث ضربه زدن به چشمه طاق‌ها و زخمی کردن آن می‌شود، این پل تاریخی بازنشسته را در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار داده است.

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند، اما این روزها تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است.

این پل ۳۰۰ ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد، با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض، دارای ۶ چشمه طاق اصلی و ۲ چشمه فرعی بوده و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.

این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.

عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می کند اگر چه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت، ولی سال ۱۳۹۵ شورای ترافیک شهرستان به دنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه ای، عبور و مرور خودروهای سنگین از زیر این پل را ممنوع کرده بود، مصوبه ای که ظاهرا اجرا نشده و نمی شود و رانندگان خودروهای سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با به کارگیری هر ترفندی آنها را از زیر پل عبور می دهند.

نکته شگفت انگیز این که کار به جایی رسیده تا برخی از رانندگان خودروهای سنگین دارای ارتفاع زیاد برای این که بتوانند به هر شکلی از زیر این پل عبور کرده و راهشان را برای رسیدن به مقصد نزدیک کنند، باد لاستیک خودرو را کم کنند تا ارتفاع کمتر شود و خودرو هنگام عبور گیر نکند.

هشدار عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تخریب پل ۳۰۰ ساله بابل +فیلم

حتما ببینید

تحمیلِ شیرابه به رودخانه نیمه‌جانِ تِلار + فیلم

تحمیلِ شیرابه به رودخانه نیمه‌جانِ تِلار + فیلم

دریافت ۱۵ MB به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، انتشار فیلمی کوتاه از رهاسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *