استاندار تهران: رسالت نظام تعلیم و تربیت شایسته‌گزینی و گسترش عدالت است

استاندار تهران: رسالت نظام تعلیم و تربیت شایسته‌گزینی و گسترش عدالت است

به گزارش سه‌شنبه شب آباجان به نقل از ایرنا از استانداری تهران، محمدصادق معتمدیان در نشست شوراهای آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور، درباره نقش و جایگاه آموزش و پرورش، اظهار کرد: مدرسه همان جامعه و جامعه همان مدرسه است و به عبارتی این مسیر با ساختن جامعه‌ای منظم، قوی و کشوری توسعه‌یافته با آموزش و پرورش میسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ابزار رشد و ترقی فرد در جامعه و وسیله نیل به نظم اجتماعی و توسعه پایدار است، اضافه کرد: پوشش کامل تحصیل کودکان لازم‌التعلیم، همواره یکی از ارکان سیاست‌گذاری اجتماعی دولت‌ها و حوزه آموزش و پرورش در همه جوامع دنیا بوده است تا بتوانند با پوشش کامل تحصیلی گامی در راستای اخلاقی کردن جامعه، گسترش عدالت اجتماعی و توسعه پایدار بردارند و از همین رو دولت‌ها اغلب هزینه آموزش و پرورش را تقبل کرده و فراتر از این، تحصیل کودکان امری اجباری است.

وی با بیان اینکه ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل قطع نظر از دلایل آن پیامدهای مهمی دارد افزود: بازماندگی از تحصیل باعث می‌شود افراد لازم‌التعلیم بیرون از چرخه نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند و همین امر موجب آسیب‌های اجتماعی عدیده‌ای همچون کودکان کار و خیابانی، بیکاری، بزهکاری و مواردی از این دست را فراهم می‌کند.

استاندار تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازماندگی از تحصیل، چالش اغلب نظام‌های آموزشی در سراسر دنیاست و بر اساس آمار یونسکو در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۸ میلیون کودک در جهان، خارج از مدرسه بوده که این تعداد شامل حدود ۱۷.۱ دهم درصد از جمعیت کودکان جهان است.

معتمدیان گفت: بررسی گزارش‌های آماری نشان می‌دهد با وجود تسریع در اسناد و قوانین بالادستی بر تاثیر اجباری و رایگان، شاخص‌های ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در جامعه ایران همچنان بالاست، به طوری که بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل یکی از اصلی ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش ایران بوده که در سال‌های اخیر به ویژه پس از همه گیری کووید ۱۹ و غیر حضوری شدن آموزش‌ها رشد چشمگیری داشته است.

استاندار تهران: رسالت نظام تعلیم و تربیت شایسته‌گزینی و گسترش عدالت است

سرانه فضای آموزشی پایین است

استاندار تهران اضافه کرد: پایین بودن سرانه فضای آموزشی و عدم دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت، آسیب پذیری دهک‌های پایین جامعه در برابر هزینه‌های بالای تحصیل در مدارس غیردولتی، برخی دانش‌آموزان را برای همیشه، از این چرخه خارج می‌کند.

مقام عالی دولت در استان تهران، گفت: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها که در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسیده تلاش جدی در گسترش آموزش و پرورش عمومی و تحت پوشش قرار دادن همه اطفال واجدالتعلیم را در دستور کار قرار داده است.

معتمدیان افزود: تجربه تاریخی نشان می‌دهد که تحقق اهداف والای نظام تربیت پوشش تحصیلی برای افراد واجدالتعلیم در گرو همکاری و هم‌افزایی بین نهادهای حاکمیتی دولت و مردم است که ایجاد شورای آموزش و پرورش مکانیزم اجرای این همکاری و هم‌افزایی است.

وی اظهار کرد: بدون شک مهم‌ترین هدفی که از طراحی نظام شوراها در آموزش و پرورش دنبال می‌شود مساله جلب و تقویت مشارکت‌های عمومی و مردمی و تامین منابع مالی جدید و رفع تنگناهای موجود در نظام مدیریت متمرکز است، این امر برگرفته از بند هشتم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی است که تحقق مشارکت‌های مردمی را در همه مسائل کشور و از جمله مسائل فرهنگی و آموزشی مورد تاکید قرار می‌دهد که باید برای تحقق آن راه‌حل‌های اجرایی اندیشیده شود.

استاندار تهران اظهار کرد: در این راستا همت و مشارکت عمومی مردم درباره ساخت و ساز مدارس، نگهداری از ابنیه‌ها و همراهی در راستای تعالی آموزش دیدن مدارس به عنوان زیباترین نمودهای مشارکت عمومی در اجتماع است که همه این اقدامات در سایه تقویت شوراهای آموزش و پرورش محقق و نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: شوراها بهترین بستر برای توسعه گفتمان مشارکت عمومی به همت همگانی برای نیل به اهداف متعالی به شمار می‌رود که امروز در دولت چهاردم از راهبردهای اصلی ریاست جمهور است.

معتمدیان در ادامه با ارائه پیشنهاداتی درباره تقویت جایگاه شوراها اظهار کرد: اکنون ۳۱ سال از عمر شوراها و قانونی که در مجلس شورا اسلامی تصویب شده می‌گذرد و به نظر می‌رسد که با وجود اصلاحاتی که در دولت قبل هم در آیین‌نامه انجام گرفته برای کارآمدتر کردن شوراها نیاز یک بازنگری قانونی هستیم.

استاندار تهران: رسالت نظام تعلیم و تربیت شایسته‌گزینی و گسترش عدالت است
عکس آرشیوی است

وجود مدارس خشتی و گلی در کشور

وی گفت: با توجه به اینکه ۴۵ سال از انقلاب می گذرد همچنان درگیر مسائل سخت افزاری و بحث توسعه سرانه آموزش هستیم، دغدغه مدارس خشتی، گلی و کانکسی که به درستی هم از جهت‌گیری دولت‌ها محسوب می‌شود و در این دولت نیز استمرار پیدا کرده از اولویت‌های اصلی آموزش پرورش است در صورتی که ما در حوزه کیفیت آموزش هم نیازی به یک توجه جدی داریم که در کنار توسعه سرانه‌های آموزشی به عنوان یک زیرساخت نیازمند یک تحول در این زمینه هستیم.

مقام عالی دولت در استان تهران با تاکید بر ضرورت اختیار دادن به شوراهای آموزش و پرورش عنوان کرد: هر کجایی که اختیار را به استان‌ها دادیم و استان محور کشور را اداره کردیم در سطح کشور توفیق یافته‌ایم.

معتمدیان با بیان اینکه در بین بیش از ۹۰ شورا و کمیسیونی که در استان‌ها داریم، با توجه به رویکردی که هم دولت و هم مجموعه وزارت آموزش و پرورش داشته اند، یکی از شوراهای کارآمد بعد از شورای برنامه‌ریزی، شورای آموزش و پرورش است، گفت: این ظرفیت، پتانسیل بسیار قوی است که می تواند در واقع محور هم افزایی، همگرایی و مشارکت‌های مردمی مورد تاکید رییس جمهور را افزایش دهد و در این حوزه، بازنگری در قانون و تفویض اختیارات دولت به شوراها اثرات ملموسی را خواهد داشت.

استاندار تهران یادآورشد: پیشنهاد دیگر این است که بر اساس زیست بوم، جغرافیا و تنوع قومی مذهبی مناطق اختیاراتی در بحث تولید محتوای متون درسی منطقه‌ای هم نیز داده شود که شورای آموزش و پرورش در بحث تولید محتوا امیدواریم بتواند نقش داشته باشند.

حتما ببینید

تهران شنبه تعطیل است

تهران شنبه تعطیل است

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از استانداری تهران، سیدکمال‌الدین میرجعفریان عصر جمعه اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *