رتبه پنجاه و چهارم ایران در شاخص بهره‌وری فرودگاهی/ ناترازی صنعت فرودگاهی

رتبه پنجاه و چهارم ایران در شاخص بهره‌وری فرودگاهی/ ناترازی صنعت فرودگاهی

به گزارش خبرنگار اقتصادی آباجان به نقل از ایرنا، “حسین پورفرزانه” روز دوشنبه در نشست خبری افزود: امروز حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی در کشور وجود دارد، این در حالی است که ارزش ۱۸۰ هواپیما و ناوگان فعال کشورمان تنها یک میلیارد دلار است.
وی بیان‌داشت: در گذشته بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فرودگاهی سلیقه‌ای بوده و شاید از نظر اقتصادی و ضرورت آن واکاوی نمی شده است.
پورفرزانه خاطرنشان‌کرد: بخشی از این سرمایه‌گذاری به‌جای توسعه کمی می‌توانست به توسعه ناوگان بیانجامد و در این صورت امروز می‌توانستیم سه برابر ناوگان فعلی، پرواز داشته باشیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در صنعت هوایی نیازمند ناوبری، هدایت، نیروی انسانی آموزش دیده و فرودگاه هستیم که خود فرودگاه و ناوگان هوایی نیاز به پشتیبانی دارد. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری حکم نخ تسبیح و قانونگذاری این عناصر را دارد.
وی گفت: امروز یکی از مسائل اساسی در صنعت هوایی کشورمان، پیری ناوگان است؛ به طوری که هم به لحاظ کمیت ناوگان و هم به لحاظ کیفیت مورد نقد قرار دارد و نیازمندی کشورمان را برطرف نمی‌کند.
پور فرزانه خاطرنشان کرد: با واکاوی این مساله به یک نکته مهم رسیدیم و آن اینکه در گذشته تصمیم گیری‌هایی انجام شد که موجب ناترازی در فرودگاه‌ها و ناوگان هوایی کشور شده است.

جایگاه نود و یکم ایران در شاخص‌های کیفی پرواز
وی گفت: امروز کشورمان به لحاظ شاخص‌های کیفی پرواز در جایگاه نود و یکم جهان است و در شاخص نظارت بر ایمنی بالاتر از کشورهای همچون سوریه و یمن قرار گرفته‌ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که در یک استان بین پنج تا هفت فرودگاه وجود دارد، یا در استان دیگر فقط در ایام اربعین و حج پرواز داشته‌ایم و این معنای واقعی توسعه فرودگاهی نیست؛ در حالی که می‌توان با توسعه متوازن ضمن افزایش تعداد ناوگان به کاهش سن آن پرداخت.
وی ادامه داد: در این زمینه هم سرمایه‌گذاری در گذشته انجام شده و هم امروز نیازمند تامین نیروی انسانی و نگهداشت است.
پور فرزانه تصریح‌کرد: این نقیصه به برنامه‌های توسعه در گذشته برمی‌گردد که ایجاد فرودگاه‌ها در یک استان الزاماً به دلایل اقتصادی نبوده، بلکه ممکن است به دلایل همچون توسعه منطقه، دلایل استراتژیک و غیره رقم خورده باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است امروز تعداد فرودگاه در کشور به اندازه کفایت است، اما برنامه اصلی این است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دنبال توسعه آن باشیم، ضمن اینکه ناوبری و نظارت آن توسط دولت انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: در این راستا موضوع تعطیلی هیچ فرودگاهی را در کشور به هیچ عنوان دنبال نمی‌کنیم.
پور فرزانه ادامه داد: امروز نیازمند به‌روزرسانی تجهیزات فرودگاهی و ارتقای کیفیت فرودگاه‌ها از لحاظ تعداد و ناوگان هستیم. همچنین باید نرم‌افزارهای اتوماسیون و تجهیزات ناوبری به روز داشته باشیم.

انجام ۹۰ درصد پروازها از ۱۰ فرودگاه کشور
وی یادآور شد: فرودگاه با پرواز اقتصادی یا غیر اقتصادی می‌شود، اما امروز ۹۰ درصد پروازهای ما از ۱۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود.
پور فرزانه اضافه کرد: رویکرد سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد منابع پایدار در صندوق توسعه حمل و نقل هوایی است تا بتواند به رشد و توسعه ناوگان بپردازد.
وی خاطرنشان‌کرد: در این راستا مطابق تکلیف برنامه هفتم توسعه به دنبال ارائه مالکیت فرودگاه‌ها به استانداری‌ها هستیم تا با گسیل سرمایه‌ها آنها را سودده کنند.
پور فرزانه اضافه کرد: تامین منابع صندوق توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی خواهد بود و همچنین یکی از منابع تامین آن می‌تواند صندوق توسعه ملی با امکان پرداخت وام باشد.
وی ابراز امیدواری کرد از نیمه دوم سال آینده شاهد بهبود ناوگان و کاهش سن و سال آن باشیم.

حتما ببینید

برگزاری جلسات رصد پروژه‌های نهضت ملی مسکن با دستور وزیر راه و شهرسازی

برگزاری جلسات رصد پروژه‌های نهضت ملی مسکن با دستور وزیر راه و شهرسازی

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، با تاکید فرزانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *