به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، ضعف زیرساخت های جاده ای علاوه بر خسارت های جانی و مالی فراوان برای مردم و شهروندان کهگیلویه وبویراحمدی در حقیقت پاشنه آشیل و یکی از ضعف های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این استان زرخیز اما محروم محسوب می شود، یکی از استان های با کمترین میزان آزادراه و بدون خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.
اتصال کهگیلویه و بویراحمدبه آزاد راه ها، توسعه بزرگراه ها و خطوط ریلی و هوایی مطالبات خاک خورده مردم این خطه در طول سالیان متمادی است؛ هم اینک این مطالبه جدی در اولویت برنامههای توسعه ای دولت ومدیریت ارشد اجرایی استان قرار گرفته که البته یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است.
همچنین فرودگاه یاسوج در مرکز استان در هفته تنها پنج پرواز به تهران و بالعکس دارد و مسئولان آن چند سالی است که پیگیر افزایش پرواز تهران و برقراری پروازهای عسلویه، مشهد، کیش، نجف و مسقط هستند اما تاکنون نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.
از سوی دیگر جادههای کهگیلویه و بویراحمد بهجای مسیر توسعه، به کریدور مرگ تبدیل شدهاند. در حالی که مصوبات متعدد برای بهبود زیرساختها و رفع نقاط حادثهخیز سالها بر روی کاغذ ماندهاند.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.
با وجود اینکه سالهاست برنامهها و پروژههای مختلفی برای توسعه و ایمن سازی جادهها در این استان مطرح شده، اما بسیاری از این طرحها هنوز نیمهتمام ماندهاند و نتایج ملموسی در بهبود وضعیت جادهها مشاهده نمیشود.
زخم کاری پروژههای نیمهتمام
عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جادههای ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است و می طلبد نگاه ویژه ای به پروژه های نیمه تمام در حوزه راه این استان داشته باشد.
طبق آخرین صحبتهای نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی به علت محدودیت های اعتباری و اولویت موضوع اتصال به سیستم ارتباط ریلی منتفی است. بین ساخت بزرگراه و اتصال به آزاد راه شیراز اصفهان و موضوع اتصال به خط راهآهن استان پیگیر ساخت بزرگراه است.
یکی از محورهایی که در مرکز توجه قرار دارد، جاده یاسوج-اقلید است. این جاده که از مسیرهای کلیدی ارتباطی میان استان کهگیلویه و بویراحمد با استانهای فارس و اصفهان است، به دلیل تردد سنگین کامیونها و خودروهای شوتی، به یکی از خطرناکترین مسیرهای استان تبدیل شده است.
علاوه بر محور یاسوج-اقلید، کمربندی یاسوج-اصفهان نیز از جمله مسیرهایی است که به دلیل شرایط نامناسب، به یکی از پرحادثهترین جادههای استان تبدیل شده است. این مسیر که روزانه شاهد تردد گسترده خودروهاست، دارای نقاط متعدد حادثهخیز است که تاکنون اقدامات کافی برای رفع آنها انجام نشده است.
پروژههایی مانند پلهای گندیخوری، تنگ سریز، مختار، زیرگذر تنگه مهریان، جاده یاسوج-سپیدار و کمربندی یاسوج نیز همچنان در مرحله اجرا متوقف ماندهاند.
راه های ارتباطی پرتردد پاتاوه به دهدشت، بابامیدان به یاسوج ،روستای کاکان به یاسوج و یاسوج به شهرسی سخت و کمربندی یاسوج از جاده هایی است که دارای نقاط حادثه خیز زیادی هستند و همواره شاهد سوانح رانندگی خطرناک در یان محورها هستیم که از دولت انتظار می رود برای بهسازی این محورهای مهم چاره اندیشی شود.
مشکلاتی که مرتفع شدن و مزایای آن تنها برای مردم کهگیلویه و بویراحمد نیست و می تواند منجر به فراهم شدن زمینه سفری امن برای مسافران هموطنان مسیرهای یاد شده به ویژه ساکنان استان های جنوب، جنوب غرب و مرکز کشور باشد.
توسعه راههای استان نیازمند نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات ملی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل محرومیت استان از حمل و نقل ریلی و نبود حمل و نقل هوایی منظم و پایدار انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی با تنظیم برنامهای منظم و مدون به گونهای شبکه حمل نقل جادهای و زمینی استان را رشد و توسعه دهد.
یدالله رحمانی با تاکید بر مطالبه مردم استان، اضافه کرد: امید میرود در پایان دولت چهاردهم عمده نیازهای اساسی این حوزه در استان مرتفع شود تا مردم بتوانند از برکات یک شبکه سریع،ایمن و با کیفیت راه برخوردار شوند تا زمینه بیش از گذشته برای جلب و جذب سرمایهگذاری و رونق فعالیتهای اقتصادی و تولیدی مبتنی بر ظرفیتها و پتانسیلها فراهم شود.
وی تصریح کرد: اتصال شبکه راههای استان به آزاد راههای کشور در کوتاه مدت در قالب بزرگراه و در میان مدت تبدیل به آزاد راه با تامین منابع اعتباری از محل تهاتر نفت و سایر ردیفهای اعتباری اصلیترین خواسته مردم استان است.
وی ادامه داد: اختصاص بخشی از منابع حاصل از تهاتر نفت برای اتصال استان به شبکه ریلی کشور و قرار گرفتن در بخشی از کریدور اصلی راهآهن کشور که از استان خراسان رضوی آغاز و از طریق استانهای یزد و فارس به استان کهگیلویه و بویراحمد متصل و سپس در ادامه به استان خوزستان منتهی میشود، مورد تاکید جدی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تامین و افزایش اعتبار برای ارتقا راههای اصلی استان به بزرگراه و راههای فرعی به راه اصلی از سوی وزیر راه و شهرسازی شد.
رحمانی عنوان کرد: در جلسه هیات وزیران تاکید شد کماکان اصلیترین اولویت کاری توسعه و تکمیل این شبکه باشد و خواسته اصلی مردم استان مبنی بر تکمیل این شبکه در طی چهارسال دولت چهاردهم شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی دیگر از الزامات توسعه استان ارتقای سطح فرودگاههای استان و همچنین افزایش پروازهای روزانه این فرودگاههاست، اظهار کرد: برای بسترسازی جهت ارائه خدمات در این بخش و تسهیل شرایط رفت وآمد سرمایهگذاران به این استان لازم است حداقل روزانه یک پرواز رفت و برگشت برای هریک از فرودگاههای استان برنامهریزی و عملیاتی شود.
کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه شیراز اصفهان متصل می شود؟
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین به ضرورت فراهم کردن زیرساختهای مناسب در حوزه راه برای جذب سرمایهگذاران و دسترسی به بازارهای ملی و بینالمللی اشاره کرد و گفت: «شبکه راههای استان نیازمند ارتقاء کمی و کیفی است. در حال حاضر، حدود ۶۵۰۰ کیلومتر شبکه راه داریم که تنها ۲۶۷ کیلومتر آن بزرگراه است و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی داریم. بقیه راهها فرعی و روستایی هستند. اتصال استان به شبکه آزادراههای کشور از اولویتهای ماست.» این نکته نشاندهنده اهمیت زیرساختهای حمل و نقل در توسعه اقتصادی استان است.
رحمانی با اشاره به مسیر یاسوج – اقلید گفت: «این مسیر حدود ۷۱ کیلومتر است که میتواند مرکز استان را به آزادراه شیراز- اصفهان متصل کند. مطالعات انجام شده نشان میدهد که اتصال به این آزادراه مسیر را به ۵۱ کیلومتر کاهش میدهد و کیفیت و سرعت کار در این مسیر افزایش مییابد. برآوردهای اولیه برای اعتبار مورد نیاز این مسیر حدود ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان است.» این پروژه میتواند به تسهیل حمل و نقل و توسعه اقتصادی استان کمک کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: «اگر بخواهیم این موضوع را تحت عنوان آزادراه مطرح کنیم، باید مستقیم در کمیسیون ماده ۲۳ آن را اخذ کنیم. این کار سختی است و باید میانبر بزنیم، زیرا وضع موجود کمیسیون ماده ۲۳ را دارد و آن را به بزرگراه ارتقا میدهیم و به آزادراه متصل میکنیم. در همین خصوص، ۲ جلسه با وزیر راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان استان برگزار کردیم.»
رحمانی به موافقت وزیر برای اتصال استان به آزادراه اشاره کرد و گفت: «هیئتی به ریاست معاون برنامه و بودجه کشور و وزیر راه و شهرسازی به استان سفر کردند و این موضوع در اولویت قرار گرفت. مطالعات ارتقاء به بزرگراه ظرف سه تا چهار ماه آینده تکمیل خواهد شد تا جز پروژههایی باشد که در بودجه سال آینده به صورت جهشی اعتبار رشد داده شود و در بلندمدت به عنوان پروژه اتصال به آزادراه بر روی مشارکت بخش سرمایهگذاری گردد.» این اقدام میتواند به توسعه زیرساختهای حمل و نقل و بهبود شرایط اقتصادی استان کمک کند.
برآورد مقدماتی برای ارتقای راههای استان حدود ۶۶۰ هزار میلیارد ریال
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: «در کنار محور یاسوج – اقلید، برنامه داریم بر روی ارتقای سایر محورها از جمله یاسوج به بابامیدان، یاسوج به سمیرم، یاسوج به شیراز و پاتاوه – دهدشت کار شود.
وی بیان کرد: برآورد مقدماتی برای ارتقای راهها حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و برای تقویت زیرساختها در تمام بخشها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.» این برآوردها نشاندهنده نیاز به سرمایهگذاریهای کلان برای توسعه زیرساختها در استان است.
رحمانی بیان کرد: «جلساتی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرمایهگذاری پروژههای مهم بخش راه و آب با حضور نمایندگان داشتیم و دستورات خاصی را دادند و در حوزههای مختلف مسائل استان را مورد پیگیری قرار دادیم.»
وی ادامه داد: از بدو ورود به عنوان خدمتگزار مردم این استان اعلام کردم که یکی از برنامهها توسعه شبکه راهها اعم از راههای اصلی فرعی و راه روستایی است تا مردم بتوانند از مزایای شبکه راهها برای سهولت در دسترسی به مناطق مختلف و تامین معیشت و اشتغال استفاده کنند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: توسعه شبکه راههای اصلی، فرعی و روستایی در این استان با همکاری همه نهادها در اولویت کاری است.
ضعف زیرساخت های جاده ای مانع جدی توسعه در کهگیلویه و بویراحمد
امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضعف زیرساخت های ارتباطی در بخش های زمینی و هوایی مانع جدی توسعه استان است.
آیت الله سید نصیر حسینی افزود: وجود جاده های ایمن و استاندارد نیاز نخست جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است که این مهم در بسیاری از مناطق استان مغفول مانده است.
وی بیان کرد: ناایمنی جاده های ارتباطی و محرومیت از اتصال به شبکه ریلی و آزادراهی در بسیاری از موارد منجر به تصادف های خونبازی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
وی عنوان کرد: رفع یا دست کم کاهش این محرومیت ها نیاز به همت دولت برای تقویت زیرساخت های موجود با تکمیل طرح های نیمه تمام و ایمن سازی راه های موجود دارد.
حسینی با اشاره به اینکه ایجاد پروازهای روزانه در فرودگاه های کهگیلویه و بویراحمد نیاز دیگری است که همت مسوولان دولت چهاردهم را می طلبد خاطرنشان کرد: برقراری پرواز روزانه برای استانی با ظرفیت های متنوع نفت،گاز، جنگل و آب توقع زیادی نیست.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، رصد فضای عمومی جامعه حاکی است که مردم کهگیلویه وبویراحمد به شدت خواهان اجرای این ابرپروژه مهم و حیاتی و خواهان اتصال مرکز استان به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.