به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از صندوق حمایت از سرمایهگذاری صنایع کوچک، کتایون ولی زاده روز یکشنبه رشد ۱۶ برابری مبلغ ضمانتنامه ها و رشد ۱۰ برابری تعداد صدور ضمانت ها را از دستاوردهای اجرای مدیریت پروژه در این صندوق برشمرد.
وی گفت: صندوق حمایت از سرمایهگذاری صنایع کوچک، به عنوان یکی از نخستین نهادهای دولتی غیرمهندسی، ساختار مدیریت پروژه را در صندوق راهاندازی کردهاست و علاوه بر یک تجربه جدید با تمام دستاوردها و چالشهایش، توانسته دو بعد کیفی و کمّی عملکرد صندوق را بهبود بخشد.
ولیزاده در خصوص سابقه اجرای این ساختار گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۱ صندوق ساختار «مدیریت پروژه» را در چارچوب استراتژی هیبرید (ترکیب استراتژی چابک و سنتی) با بهرهگیری از توان و دانش الهه عزیزی، مشاور برون سازمانی در حوزه مدیریت پروژه راهاندازی کرد.
مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر مدیریت پروژه (PMO) صندوق حمایت از سرمایهگذاری صنایع کوچک تصریح کرد: بهمنظور رسیدن به این اهداف، تیمهای متعددی متشکل از مدیران و بدنه کارشناسی تشکیل شد که این تیمها با تعریف تعدادی فعالیت و «قلم تحویلی» در چارچوب برنامه زمانبندی شده آغاز به کار کردند.
وی افزود: با این اقدام ضمن گسترش دیدگاه کارشناسان نسبت به اهداف صندوق و دغدغههای موجود، امکان هدفگذاری کمّی و کیفی عملکرد صندوق و مدیریتها با توجه به منابع مالی و نیروی انسانی موجود و اهداف پیشرو فراهم شده است. همچنین نظارت بر پیگیری مستمر اقدامات تا حصول نتیجه در دستور کار قرار گرفت. تاکنون در اغلب این پروژهها، پیشرفت قابل توجهی بدست آمده و در برخی موارد نیز، با رسیدن به هدف تعریف شده، پروژه خاتمه یافته است.
ولیزاده خاطرنشان کرد: اهم دستاوردهای کیفی صندوق در حوزه توسعه ارائه خدمات به مشتریان شامل تعریف روشهای جدید بازاریابی بهویژه برای مناطق محروم، تسهیل ارائه خدمات به واحدهای دانشبنیان و طرحهای پیمانکاری، تجهیز تسهیلات بانکی، روشهای نوین تامین مالی از قبیل «ضمانتنامه تامین مالی جمعی» و «ضمانتنامه تامین مالی زنجیره تامین»، بهبود پاسخگویی به مشتریان از طریق راهاندازی کارگزاری و واحد ارتباط با مشتری است.
وی افزود: همچنین برای بهبود ارتباط با ذینفعان، اقداماتی از قبیل ارتقا تعامل با مؤسسات اعتباری به ویژه بانکها، توسعه روابط با نهادهای دولتی و خصوصی در استانها، بهبود برندینگ صندوق و فعالیتهای روابط عمومی و در نهایت نظارت و پایش طرحها برای کمک به بنگاههای تولیدی انجام شده است.
ولی زاده ادامه داد: سادهسازی فرایندهای اعتبارسنجی، پرداخت خسارت، توثیق و همچنین سامانه آنلاین صدور ضمانتنامه از دیگر اقداماتی بود که بهمنظور تسهیل ارائه خدمات به مشتریان در اولویت قرار گرفته است. با توجه به اهمیت پایش عملکرد بهمنظور مدیریت ریسک، پروژههایی همچون پایش عملکرد مداوم سازمان به ویژه از طریق سامانه «هوش تجاری» (BI)، تجدید ساختار مدلهای مدیریت ریسک و حسابرسی داخلی و همچنین تعریف پروژههایی برای تعیین شاخص بهرهوری سازمان و افراد انجام شده است. در این میان، برخی فرایندهای جاری صندوق که از اهمیت برخوردار است در قالب پروژههای پایش عملکرد تعریف شده و به صورت هفتگی از سوی تیمها به مدیریت ارشد گزارش میشود.
وی با اشاره به قانون برنامه هفتم پیشرفت، گفت: در این برنامه صندوق ضمانت به صندوق حمایت تبدیل شده است که علاوه بر خدمات ضمانتنامه میتواند تسهیلات و بیمهنامه نیز ارائه کند، از ابتدای سال جاری، در قالب یک پروژه اصلاح اساسنامه و آئیننامهها و تصویب آن در مراجع ذیربط در دستور کار قرار گرفت.
ولی زاده افزود: راهاندازی و تداوم ساختار مدیریت پروژه، علیرغم وجود طرز تفکر و ساختار سنتی مجموعههای دولتی، یکی از دستاوردهای صندوق بوده که میتواند به عنوان الگو(Benchmark) و روال مطلوب(Best Practice) مورد استفاده سایر ارگانها و سازمانها قرار گیرد. در این میان دستیابی به دستاوردهای فوق در سایه حمایت و هدایت مدیر عامل و اعضا هیات مدیره و برقراری ارتباطات کارآمد و موثر، همچنین همدلی میان اعضا تیمهای پروژه (مدیران و کارشناسان) واستفاده از خردجمعی میسر شده است.