صالحی: نقص حکمرانی ما به عدم تعامل حکومت با رسانه بازمی‌گردد

صالحی: نقص حکمرانی ما به عدم تعامل حکومت با رسانه بازمی‌گردد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز یکشنبه ۲۳ دی ماه برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی، گفت: حوزه رسانه نگاه بیدار و بینا در فضای دولتمردان است، هم در پیشنهادهای ارایه دهنده و هم مسیر تکمیل و حرکت. من هم از جنس رسانه بودم و حس مثبت را دارم که رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی اگر درست عمل کند، مسیر بهتری برای عدالت پدید می آید و بخشی از نقص حکمرانی ما به همین عدم تعامل حکومت با رسانه باز می‌گردد.

وی ادامه داد: در راستای مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی، شفاف سازی را مدنظر قرار دادیم و تاکنون ۲۰۰ سند بارگذاری شده است که همه آنچه در حوزه فرهنگ هستند را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم پشت دیوارهای شیشه ای قرار گیریم که ایمن‌تر از دیوارهای دیگر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین گفت: طرح مدیریت محصولات جمعی دیگر نکته ای است که ما آن را پیگیری می‌کنیم چرا که افراد به دلیل عدم آشنایی احقاق حقوقشان با مشکل همراه است و موسسات در این راستا مشغول به کار هستند و این طرح در حال اجرا و پیگیری است.

صالحی افزود: برخی از حرکت‌ها نمادین است و اتفاقی که دکتر پزشکیان در شب سال نو میلادی رقم زدند  از این دست است تا در حوزه مجموعه افرادی که در جغرافیای ایران هستند بتوانیم این حس را ایجاد کنیم و اقداماتی در این مسیر صورت گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: مورد دیگر بحث دبیرخانه سامانه انتشار و دسترسی به اطلاعات است که در دولت یازدهم کلید خورد، در دولت دوازدهم و سیزدهم ادامه یافت و معتقدیم سامانه دسترسی یک قانون مهم در راستای عدالت فرهنگی است و هر فردی چنین حقی دارد تا به اطلاعات غیرمحرمانه دسترسی داشته باشد  و این در نگاه ما به شکل جدی دنبال می‌شود.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.

صالحی در پاسخ به پرسش آباجان به نقل از تسنیم، درباره طرح ساخت پایتخت فرهنگی و هنری در پایتخت گفت:طرحی در دولت قبل مطرح بود و زمینی در نظر گرفته شده بود. اما این طرح منابع اعتباری قابل‌توجهی را نیاز دارد، تأمین این مقدار بودجه در همان زمان نیز محل تردید بود.  البته پرونده ادامه دارد و دوستان در حال بررسی هستند،  پروژه‌های نیمه تمام همیشه معضل هستند، اینکه کلنگی زده شود و بعد بشود آینه دق، اگر طرحی بخواهد انجام شود نباید به گونه ای باشد که شروع شود ولی رها شود. اکنون نیز  منایع مورد تردید است، اگر این تردید را حل نکنیم نمی شود، کار را شروع کرد.

وی در باره اجرای قانون عفاف و حجاب نیر گفت: قانون با تاخیر همراه شده است، لایحه جایگزین مطرح شده است و دو مجرا با هم  بتوانند حرکت کنند. معاونت حقوقی ریاست جمهوری مسیر این لایحه را پیش خواهد برد و شورای فرهنگ عمومی با همان مصوبات قبلی پیش می رود تا مسیر جدید مشخص شود که لایحه است یا قانون جدید مجلس.

وزیر ارشاد درباره رکود حاکم بر برخی از بخش های وزارت خانه که ناشی از پذیرش برخی سمت ها در شرایط اجبار است نیز گفت:در شرایط ویژه ای آمدم ولی اینطور نبود که کار با تاخیر همراه شود چرا که با وزارت فرهنگ آشنا بودم و این آشنایی پیشین کمک می‌کرد تا من بتوانم سریع‌تر و متفاوت‌تر  عمل کنم. به خاطر شرایطی که پیش آمد با شهادت آیت الله رئیسی و انتخابات، وزارت فرهنگ در شرایط نیمه مستقر بود و طبیعی هم بود. در این چند ماه جشنواره‌های متعدد و متنوعی در حوزه های فرهنگ و هنر برگزار شد. این رویدادها بی نقص نبودند اما با توجه به دوره ای که پشت سرگذاشتیم معاونت ها تلاش کردند این رویدادها قابل دفاع باشند.

صالحی افزود:  تلاش کردیم افق ها و برنامه های جدید را تعریف و بارگذاری کنیم و از برخی برنامه های غیرقابل ادامه فاصله بگیریم که این امر نیازمند تثبیت است. همیشه می شود پس زد ولی نباید عجله کرد باید در صورتی که جایگزینی داریم این طرح ها را پس بزنیم. وقتی به نتیجه مطلوب برسیم این بارگذاری ها تغییر خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره  روند ممیزی‌ در حوزه کتاب، گفت: ممیزی یک امر انسانی است و یک اثر را نمی توان به چند نفر داد و برداشت یکسان از آن دریافت کرد، طبیعی است که این میان اختلاف سلیقه وجود دارد.

وزیر ارشاد گفت: دو سازوکار  مهم وجود دارد؛ اول این که از طریق کاربرگ های شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم دامنه سلیقه ها را از تکثر به میدان کمتری سوق دهیم و از برداشت های سلیقه ای بکاهیم. دوم روندی است که در چند ماه اخیر شروع شده  و آن  ایجاد باب گفتگو میان مولف و بررسان است، تا با هم صحبت کنند و به نتیجه مطلوب برسند. این گفتگوها را باید به رسمیت بشناسیم. تعداد آثار در حوزه ممیزی  قابل توجه هستند و در این میان بررسی خوبی داشتیم. ما آمر و مرشد نیستیم بلکه کارگزار مردم هستیم و باید به این امر توجه کنیم بخصوص اصحاب فرهنگ که ولی نعمت  ما هستند. باید گفتگو کرد. این سازوکار تا حدودی جواب می دهد. علاوه بر این،  نگاه دیگری هم وجود دارد که مکرر در معاونت فرهنگی به دوستان تاکید می کنم  و ان اینکه حق الناس فقط پول نیست،  نویسنده چند سال زحمت کشیده است، باید جواب درستی به این زحمت  داده شود. البته اقدامات ما کافی نیست و  قانون ممیزی متعلق به زمان گذشته است که متغیرهای مختلفی مانند امروز نداشتیم. جهان پیرامون ما متفاوت شده است ما مقهور  این تغییرات نیستیم اما باید متوجه آن باشیم.

صالحی همچنین درباره  شکاف میان اهالی فرهنگ و هنر و چالش‌های موجود گفت:  در کل حاکمیت ما چالش سرمایه اجتماعی داریم. در همه پیمایش‌ها و مجموعه‌های مختلف، روند و سرعت اعتماد مردم به حکمرانان کاهش یافته است. در حوزه فرهنگ و هنر این شتاب بیشتر بود و یکی از عمده ترین دغدغه های  من نیز بود. یکی از عوامل جدی این موضوع،  گسستی است که در سرمایه اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه نسبت به نظام حکمرانی ایجاد شده است. دلایل متعددی وجود دارد، قهر، فاصله، اعتراض، نفرت و …. اما این واقعیت اجتماعی خودمان است که باید بپذیریم و با برداشت درستی با آن مواجه شویم.
کل جامعه درگیر این اغتشاشات ذهنی و معرفتی است و در میان اصحاب فرهنگ و هنر ایم موضوع جدی تر  است. این مهمترین مسئله امروز است و اگر اعتماد ذی نفعان را نداشته باشیم هیچ کاری درست اتفاق نمی افتد و موجب می شود کاری که شروع می کنیم در همان ابتدا براساس دیوار بی اعتمادی فرو بپاشد.

وی افزود: ما روزهای سختی پیش رو داریم  و باید گردهم بیاییم تا بتوانیم حرف همدیگر را بهتر درک کنیم و بفهمیم. تلاش خود من این بوده است که این فضا را تغییر دهم چرا که جامعه ایران قابل اعتماد است و باید سو تفاهم های ایجاد شده را با برخی از روش ها برطرف کرد و این اعتماد از دست رفته را بازگرداند.

وزیر ارشاد درباره موسیقی نیز گفت: من اهل ارشاد و موعظه نیستم، اما امروز علاقه عجیب به موسیقی کره‌ای که در یک دهه اخیر ایجاد شده است، معانی بسیاری برای مسیر موسیقایی کشور دارد. به عنوان بازخواست از خود می پرسم که کجای راه  اشتباه کردیم که اینطور ذائقه موسیقایی ایران تغییر کرد و کودک و نوجوان ما به گونه ای در این فضا قرار می گیرد که جاذبه اصلی آن این حوزه می شود.

صالحی ادامه داد: حتما ما به درستی برای مذاق این نسل جدید تولید مناسب نداشته ایم. مسئله اصلی این است که ما مسیرهایی که برای موسیقی ایرانی و یا موسیقی کلاسیک مدرن و یا موسیقی های جدیدی که می توانیم به طرف آنها حرکت کنیم، را  تنگ کرده ایم، اگر چنین فضاهایی ایجاد  شود. یک قدم به جلو حرکت کرده ایم.  در سند موسیقی مصوب شورای هنر و شورای عالی انقلاب یکی از این موارد این است که موسیقی در فضای رسمی کشور سند دار شده است و پاره ای از ارجاعات به شکل درستی در این سند آمده که مطلوب است. گفتگوهای مشترکی داشتیم و نشان می دهد که این مخاطرات جلب توجه ایجاد کرده است و بحث هایی را پدید آورده که یک قدم به جلوست و امیدوار کننده است.

به گفته وی بر اساس  سند موسیقی  اصلاحاتی  انجام شده است،  در مراحل بعدی کار را پیش می بریم تا به حل آنها برسیم.

وزیر ارشاد درباره آغاز روابط فرهنگی با عربستان و مصر گفت: با گشایش ارتباط عربستان و ایران  افق های بهتری در روابط دو کشور می توان دید، علامت هایی در حوزه فر هنگ عربستان داشته است، سفیر عربستان درخواست دیدار داشته که دو هفته آینده این دیدار برگزار می شود. رییس سازمان حج اکنون در عربستان است و فردا ملاقاتی با مقامات عربستان دارد اتفاقاتی با  عربستان به تناسب حج و سیاست خارجی داشته و داریم که فرهنگ هم یکی از اضلاع است. چشم انداز خوبی  عربستان نشان داده که  گشایش اعتبارات مناسب در حوزه های مختلف است.

صالحی همچنین گفت: درباره مصر هم ارتباطات خوبی در سطح سیاسی شروع شده است. ملاقات هایی ریاست جمهور با سران مصر  داشته که  گزارش خوبی از این دیدارها  به هیات دولت منتقل شده است. چشم انداز روابط ایران و مصر هم گام به گام بهتر می شود. الان کارشناس فرهنگی ما در مصر حضور دارد، البته  ارتباطات هنوز حد اقلی است امیدواریم در شرایط جدید امکان ظهور و بروز  بهتر روابط فرهنگی در مصر را  داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از پاسخ به پرسش ها درباره انتخاب آوار فیلم فجر گفت: تا جایی که من مطلع هستم آثاری که  در مسیر انتخاب جشنواره فیلم فجر قرار نگرفته منطبق بر آیین نامه هستند که اثر، پروانه نمایش داشته باشد و اگر خارج از این باشد در سیکل جشنواره فجر قرار نگرفته است.  عدم حضور براساس ممیزی محتوایی نبوده است و صرفا آیین نامه جشنواره فیلم فجر مطرح است.

صالحی گفت:  سینمای ایران ویترینی است که اگر با یک ژانر تعریف شود در بهترین حالت هم اگر باشد اتفاقی است که به افول سینمای ایران می انجامد. نباید به این مفتخر باشیم که فروش بالا رفته است در حالی که ژانرهای دیگر را از دست داده‌ایم. نگاه ما در دوره جدید تنوع در ژانر است. در مجموع تعداد آثار حاضر در جشنواره در ژانرهای مختلف قابل توجه است و فکر میکنم میتواند مسیر ما همین باشد که سینمایی از سبک های مختلف و متنوع را در معرض و  مقصد خود قرار دهیم. با اطلاعاتی که در چند ماه جدید پیدا کردم خیلی ها دغدغه پیدا کرده اند و مسیرهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بودجه وزارت ارشاد نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اصلی بودجه فرهنگ ۱۷  درصد رشد داشته است.  اینکه چقدر از این میزان به ما داده شده است به منابع تخصیص برمیگردد. در ابتدای حضور ما در ارشاد خبر خبر خوبی در خصوص بند ب تبصره ۱۳ به ما دادند که به بودجه اضافه شده و پول را به وزارت فر هنگ می اورد،  ابتدا صحبت از ۳۶ همت بوده است، اما فعلا ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  پرداخت شده است. در بخش کمک به مطبوعات و نشر نیز ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره  برخی حواشی اخیر  و التزام مدیران میانی وزارتخانه  به قوانین کشور  از جمله حجاب گفت: برداشت من این است که وزارت فرهنگ و هر دولتمردی وقتی در دامنه دولت قرار میگیرد باید رعایت قانون را بکند. قانون مانند آداب اجتماعی در حوزه عرف است و اگر این آداب شکسته شوند مناسبات گرفتار اختلال می شوند. آداب اجتماعی مبنای ارتباط اجتماعی هستند و قانون نیز مبنای دولتمردان با جامعه است و هرکسی در فضای دولت قرار می گیرد یا نباید وارد این حیطه شود  و اگر پذیرفت باید این چارچوب قانون را بپذیرد. هم من به عنوان وزیر فرهنگ و هم همه کسانی که همراه ما هستند باید قوانین را رعایت کنند. هرچند که به آن اعتراض داشته باشیم اما تا زمان تغییر این قانون و یا اصلاح آن باید برهمان اساس پیش برویم و همان تکالیف وزارت را به شکل اشخاص یا رویه ها دارد باید ملتزم به آن باشد. ما با برخی از تخلفات برخورد کردیم.
 
وزیر ارشاد درباره وفاق ملی و دعوت از هنرمندان  گفت: در دولت های مختلف کارهای موقتی صورت می گیرد که با تغییر دولت‌ها متوقف می‌شوند اما این که چطور اینها را مستمر کنیم به این بر می‌گردد که اتحادیه های صنفی قدرتمندی نداریم چرا که قانون صنفی در حوزه فرهنگ،هنر و رسانه ضعیف بوده است. در دولت دوازدهم با توافق با وزارت صمت امکان تشکیل تشکل های صنفی فراگیر فراهم شد. مقدمات طولانی این مسیر داشت اما متاسفانه در دوره قبلی با مصوبه ای که پدید آمد جلوی آن گرفته شد. آنچه این مسیر را پایدار می کند تشکیل صنف های موثر و فراگیر است که مسائل حقوقی آن در حال مرتفع شدن است.  اگر صنوف و تشکل های فراگیر شکل بگیرند و دولت تصدی خود را در بخش هایی که میتواند به شکل مشخص واگذار کند مسیر پایدار اتفاق می افتد.

وزیر ارشاد درباره رویکرد ارشاد برای مقابله با ایران هراسی گفت: در  شرایطی که با  ایران هراسی مواجه هستیم،  دریچه و روزنه ورود  ایران به خارج از کشور  از دریچه فرهنگ و هنر یک مزیت نسبی است،  کارهای مختلفی هم در این حوزه انجام شده است.  در شورای هم افزایی دستگاه های فرهنگی چند موضوع مورد اولویت قرار گرفت تا در بخش بین المللی و داخلی اقداماتی انجام دهیم که چهره ایران را به درستی معرفی کند.

صالحی ادامه داد: برنامه های خوبی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است، از جمله طرح “از ایران بگو” که دعوت موثران فضای مجازی به ایران است، کارهای خوبی پدید آمده است. سامانه دماوند را داریم که محتواهای بسیاری درباره ایران به هفت زبان تولید شده است. تلاش می کنیم این دغدغه ای که قابل توجه هم هست به درستی به آن پاسخ دهیم.

وی برای بار دوم  در این نشست به سوالی  درباره حواشی معاونت هنری و جلوگیری  از این اتفاقات پاسخ داد و گفت: تلاش می کنیم حاشیه نسازیم و حاشیه سازی هم نکنیم. گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می دهد که در مدار حاشیه پیش می رود. من اول به خودم این توصیه را دارم، چرا که کار برای متن بسیار است و نباید گرفتار حاشیه باشیم. در فاز بعدی باید جلوی حاشیه سازی را بگیریم، چرا که حاشیه سازی رسانه ای به اندازه حاشیه سازی مدیریتی مضر است و فضا را به سمتی می برد که پایان ناپذیر است. باید دو طرف مواظبت کنند که حاشیه نسازیم و نپرورانیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: وقتی ماجرایی تکذیب می شود و فرد نیز بارها بر این تکذیب تاکید می کند، نباید به حاشیه سازی ها ادامه دهیم.

صالحی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری درباره انتخاب برخی مدیران میانی وزارت ارشاد گفت: آقای انتظامی وقتی به سازمان سینمایی آمد در دولت دوازدهم از فضای رسانه آمده بود اما به درستی کارش را انجام داد. گاهی ما دچار قضاوت‌های زودهنگام می‌شویم. در انتخاب معاونان و مدیران  مسیری را طی کردیم و بررسی‌هایی انجام شد. در حال حاضر بسیار زودهنگام است و باید به آن‌ها فرصت داد تا بتوانند خودشان و اهدافشان را نشان دهند. نگاه ما جوانگرایی بود و اینکه افرادی باشند که اهل نظر و اندیشه هستند. برداشت من این است که تغییرات فناورانه ما را نیازمند نگاه تحولی کرده است. با توجه به نسل امروز باید فاصله سنی کمتر باشد با نسلی که مخاطب اصلی و آینده ساز حوزه اجتماعی ما هستند.

وی درباره حضورش در وزارت ارشاد نیز گفت: من دوست نداشتم اینحا بیایم، تا آخرین لحظات مقاومت کردم که در این مسند قرار نگیرم، اما وقتی مسئولیت را پذیرفتم به تمام معنا کار را جدی گرفتم. ممکن است انتخاب ها اشتباه باشد اما مبنایی داشته و براساس آن پیش رفته است.

وزیر اشاد درباره وجود لیست هنرمند ممنوع الکار در دولت چهاردهم گفت: ما نمی خواهیم غیر صادقانه صحبت کنیم. در حوزه فرهنگ و هنر اجمالا افرادی هستند، بهتر است ما  به اثر توجه کنیم نه مولف، اما واقعیت این است که ممنوع الکار داریم، اما تبلیغاتی که می گوید تعداد قابل تو جهی نویسنده ممنوع القلم هستند را تایید نمی کنم تعداد  بسیار کم است. اما شاید بهتر باشد همان تعداد هم نباشد.

صالحی درباره شورای هم افزایی وزارت فرهنگ و خروجی آن برای فعالان نشر نیز گفت: در دوره های مختلف حوزه اقتصادی و شورای اقتصادی کار اصلی را انجام می دادند و اگر بتوانیم اجتماعی را در کنار هم قرار دهیم تجربه موفقی خواهد بود. همیشه  اقتصاد و وزارت خانه های اقتصادی اولویت داشته است، رئیس جمهور جلسات متعددی داشته و البته شرایط کشور نیز  این امر را در اولویت قرار داده است، بنابراین مسائل اجتماعی و فرهنگی در درجه های بعدی قرار گرفته اند، در حالیکه فرهنگ  زیرساخت توسعه است. با این حال، جلساتی با وزارت خانه‌های مختلف داشتیم و در ادامه چند وزارت خانه دیگر نیز اضافه خواهد شد. به صورت کلی امید و نشاط اجتماعی، ایران و فضاهای فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و در کنار آن بحث بودجه را نیز مطرح کردیم.

وی درباره ارتقای دیپلماسی فرهنگی گفت: در دیپلماسی فرهنگی همسایگان اولویت جدی  هستند، ایران فرهنگی زمینه های بیشتری دارد. سفرهایی که رئیس جمهور دولت سیزدهم و جناب پزشکیان به کشورهای منطقه داشتند شرایط خوبی را برای اقدامات آینده ایجاد کرده است.

وزیر ارشاد در باره ساترا نیز گفت: این که ما یک نظام شبکه ای متصل را جدا کنیم و هر بخش آن را به یک بخش بسپاریم نمی دانم چقدر درست است و درک روشنی از آن ندارم. این بخش ها به هم متصل هستند و باید یک مجموعه واحد دانسته شوند. اما نقدهایی که بر این تفکیک وجود دارد در حال حاضر مسیر روشنی برای این نظام شبکه‌ای متصل  نمی‌بینم و نمی‌دانم تا چه زمانی این امر به سرانجام می‌رسد. وقتی این نظام شبکه‌ای متصل را درک نمی‌کنیم آن را تقسیم کار فرض می کنیم در حالی که بهم ریزی کار است. قانون فعلا این است و تا زمانی که این قانون باشد ما آن را اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

حتما ببینید

تاریخ‌نگاران انقلاب اسلامی در مجلس گرد هم می‌آیند

تاریخ‌نگاران انقلاب اسلامی در مجلس گرد هم می‌آیند

– اخبار فرهنگی – به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، سومین همایش بزرگداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *