گروه جامعه آباجان به نقل از ایرنا – برای ارائه خدمات بهموقع و باکیفیت، وجود ناوگان آمبولانس کارآمد و بهروز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اورژانس بهعنوان یکی از مهمترین ارکان نظام سلامت، در مواجهه با حوادث و بحرانها محسوب میشود.
تکنسین های اورژانس زمانی که در صحنههای حادثه حاضر میشوند، نمایندگان مستقیم سیستم بهداشت کشور هستند و عملکرد، توانمندی، برخورد حرفهای و استفاده از فناوریهای نوین توسط آنها، تصویر کلی این وزارتخانه را در جامعه منعکس میکند.
اورژانس بهعنوان محور اصلی خدمات درمانی، اهمیت ویژهای دارد. عملکرد اورژانس پیشبیمارستانی در کاهش زمان رسیدن به محل حادثه و ارائه خدمات سریع و کارآمد، جایگاه این بخش را بهعنوان نماد نظام سلامت در حوزه درمان تثبیت کرده و دستاوردها و برنامههای اورژانس کشور و اورژانس پیشبیمارستانی با سابقهای نزدیک به ۴۸ سال، چشمگیر است.
متخصصان و تکنسین های این حوزه با تکیه بر دانش، تواناییهای خود و بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته، میتوانند در بهبود کیفیت خدمات درمانی و کاهش تلفات ناشی از حوادث و سوانح موثر باشند. اما آنچه در این میان باید توجه جدی به آن داشت نوسازی ناوگان اورژانس برای خدمات رسانی بهتر به بیماران و یا مصدومان سوانح است.
بابک یکتاپرست، سخنگوی اورژانس کشور در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، به تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی برای نوسازی ناوگان اورژانس کشور اشاره کرد و گفت: تحریمهای بینالمللی مانع از نوسازی سریع آمبولانسهای اورژانس ۱۱۵ شده است.
وی با اشاره به وضعیت ناوگان آمبولانسهای کشور اظهار داشت: از مجموع ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس موجود، نزدیک به ۳ هزار دستگاه فرسوده است و نیاز مبرمی به جایگزینی سریع این ناوگان وجود دارد.
وی ادامه داد: نزدیک به ۵۵ درصد از آمبولانسهای اورژانس فرسوده است و این فرسودگی چالشهای متعددی به همراه داشته که بخشی از آن به تحریمها مربوط میشود؛ چراکه امکان خرید مستقیم آمبولانس از خارج از کشور وجود ندارد.
سخنگوی اورژانس کشور با اعلام اینکه خودروهای داخلی با وجود پیشنهادات ارائهشده، نتوانستهاند استانداردهای موردنظر کارشناسان سازمان را تأمین کنند، گفت: به همین دلیل، ما اکنون تنها از طریق واردات خودرو آمبولانس اقدام به نوسازی ناوگان اورژانس می کنیم.
یکتاپرست همچنین با اشاره به اقدامات انجامشده از ابتدای سال جاری یادآورشد: تاکنون ۲۵۴ دستگاه آمبولانس در مرحله اول، ۱۰۸ دستگاه در مرحله دوم، و در این هفته نیز ۹۶ دستگاه دیگر تحویل گرفته و در سطح کشور توزیع شده است. با این حال، نیاز فعلی ما تنها برای جایگزینی آمبولانسهای فرسوده حدود ۳ هزار دستگاه است و به هزار دستگاه دیگر نیز برای رفع کمبودها در سیستم پیشبیمارستانی و بیمارستانی نیاز داریم.
وی در ادامه از برگزاری مناقصه تامین ۸۰۰ دستگاه آمبولانس در روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: برنامههای جدیدی نیز در دست اقدام است. طی یکی دو هفته آینده مناقصهای برای تأمین ۸۰۰ دستگاه آمبولانس دیگر برگزار می شود. همچنین پیگیریهای خوبی از مقام عالی وزارت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، صورت گرفته تا منابع مالی لازم تأمین شود.
یکتاپرست با اشاره به اینکه بخشی از این منابع از طریق اختصاص یک درصد مالیات ورود خودروها برای خرید آمبولانس تأمین خواهد شد، اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح سهشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۶۹ این لایحه موافقت کردند.
وی ادامه داد: بر اساس بند «ج» ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، از ابتدای سال دوم برنامه، تمامی شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلفند حسب مورد بهازای فروش هر دستگاه خودرو، ماشینآلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، یک درصد از قیمت فروش خود را پس از گردش خزانه، برای خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به نسبت ۵۰ درصد برای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ درصد برای سازمان فوریتهای پزشکی اورژانس کشور اختصاص دهند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا تجهیزات امدادی داخل خودروهای آمبولانس نیز از شرکت های خارجی تامین می شود، گفت: تمام آمبولانسهایی که تاکنون توزیع شدهاند، به طور کامل به تجهیزات استاندارد و موردنیاز مجهز هستند و اولویت ما استفاده از تولیدات داخلی با رعایت استانداردهای کیفی است.
آنچه مهم است اینکه خدمات فوریتهای پزشکی سال به سال نیازمند توسعه و نوسازی بوده و مدیریت زمان و مشکلات ترافیکی در مأموریتها نسبت به سالهای گذشته سختتر شده است.
فرسودگی ناوگان اورژانس ۱۱۵ از مهمترین چالشهایی است که سیستم بهداشت کشور با آن مواجه است. به طور قطع در کنار بودجه و کمک های دولتی کمک خیران در این زمینه می تواند چاره ساز باشد.