سیدامیر سامع در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم در اصفهان درباره برنامهها و اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری در حوزه آلودگی هوای شهر اصفهان گفت: درباره آلودگی هوا تکلیف همه دستگاههای شهر در قانون هوای پاک که مصوب سال ۹۶ بوده تعیین شده است. بنابراین علاوه بر اینکه ضعف قانون نداریم، چند آییننامه اجرایی نیز وجود دارد. در قانون پیشبینی شده هر دستگاهی بتواند وظیفه خود را انجام بدهد.
وی با بیان اینکه ما به عنوان شورای شهر و نمایندگان مردم میتوانیم از همه دستگاهها از جمله شهرداری و سایر دستگاههای استان و حتی وزرا و در حد دستگاههای ملی مطالبه کنیم، افزود: این کار را در این چند ساله انجام دادیم برای اینکه یک قاعده بهتر و درستتری داشته باشیم لایحهای را با شهرداری هماهنگ کردیم که به تصویب شورای شهر رسید، در این لایحه در حقیقت برش قانون هوای پاک از منظر مدیریت شهری و وظایفی که دستگاهها باید انجام بدهند در قالب یک لایحه بیست بندی در سال ۱۴۰۱ تصویب شد و اکنون دائما دنبال میکنیم. فلسفه برش مدیریت شهری در قانون هوای پاک هست که اولاً شهرداری خودش الگو باشد و وظایف خود را انجام دهد و ثانیاً اینکه الگوسازی برای سایر دستگاهها شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش نظارتی شورای شهر و مطالبه گری برای اجرای قانون هوای پاک در مدیریت شهری و سایر دستگاهها تصریح کرد: مثلاً اینکه اگر شهرکهای صنعتی کنار شهر آلاینده هستند باید اولاً ارزیابی و پایش بشوند و ثانیاً باید پالایشگر داشته باشند و نسبت به محیط زیست در آب، هوا و خاک اگر آلایندهکی دارند، فیلتر داشته و مناسب سازی کنند، این وظیفه سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست شهر و استان است که مرتبا در جلسات مختلف این موضوع را دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: در همین لایحه شورای هماهنگی محیط زیست پیشبینی شده است که شهرداری و شورای شهر و محیط زیست اعضای اصلی شورای هماهنگی هستند و به صورت مستمر جلسات تشکیل شده و در آن از دستگاههای استان برای آسیبشناسیها و مشکلاتی که وجود دارد، دعوت میشود.
سامع با بیان اینکه در کمیسیون ویژه آب در سه سال گذشته بحث جریان پایدار رودخانه زاینده رود همواره پیگیری و مطالبه شده است، گفت: هم در سطح ملی و هم در سطح استانی سعی کردیم که یک مطالبهگر هوشمند و دقیق و یک کمککننده به موضوع تامین منابع آب پایدار برای رودخانه زایندهرود باشیم و اقدامات خیلی خوبی هم در حوزه مدیریتی و هم در حوزه تامین منابع مالی برای این کار انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل برای کاهش آلودگی هوای اصفهان تصریح کرد: در ابتدای کار شورای ششم، کمتر از ۶۰۰ اتوبوس شهری فعال در شهر بود و اکنون به بالای ۹۵۰ اتوبوس رسیده و سرفاصلهها کم شده و سیستم مدیریت ناوگان اتوبوسرانی به نام “اصرو” یکی دو سال هست که در اختیار مردم قرار گرفته شده است و در بحث تاکسیها برای نوسازی تاکسی به شدت پیگیر بودیم که منابع مالی برای نوسازی این ناوگان انجام شود و نیز در موضوع تاکسی برقی، ۵۰ عدد تاکسی برقی در آینده خیلی نزدیک به شهر میآید و ایستگاههای شارژ نصب شده و همچنین در بخش توسعه حمل و نقل پاک بحث خط۲ مترو با قوت ادامه پیدا کرده و بودجه قطار شهری در سال ۱۴۰۰ که زیر یک هزار میلیارد تومان بوده امروزه به بالای ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسیده یعنی ظرف سه سال بودجه قطار شهری شهر بیش از پنج – شش برابر شده و تامین منابع مالی در دستور کار هم شورای شهر و هم شهرداری بوده و کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است. همواره تاکید داشتیم که بخش اول خط ۲ همین امسال راهاندازی بشود که خوشبختانه تونل کاملا حفاری شده و نصب ریلها شروع شده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: یک قرارداد خیلی خوبی را با شرکت مپنا برای تامین منابع مالی و تجهیز خط ۲ مترو داریم که برای اولین بار چنین مدل قراردادی در کشور بسته شده که یک شرکت داخلی هم تامین منابع انجام دهد و هم تکنولوژی ها را بیاورد و این اقدام بسیار مهمی هست که در این دوره انجام شده و به دنبال تامین منابع مالی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای خط دو هستیم که بخشی از آن تقریبا آماده شده است.
وی با اشاره به موضوع پسماند و پیشگیری از آلایندههای زیست محیطی در اصفهان گفت: شهر اصفهان از قدیم در حوزه پسماند پیشتاز بوده، سه چهار تا کار خیلی خوب در این دو سه ساله انجام شد، یکی بحث پروژه تصفیه بیولوژیکی شیرابه که قراردادش با یک شرکت دانش بنیان بسته شد و کار انجام شده و اکنون در حال بهرهبرداری است، یعنی کارخانه پسماند اصفهان دیگر هیچ شیرابهای را وارد محیط زیست نکرده و آلاینده تولید نمیکند و تصفیه کامل انجام می شود، در بحث پیرولیس که یکی از پروژههای در حقیقت فناورانه مدیریت پسماند هست، خوشبختانه دو واحد ۱۰ تنی احداث و راهاندازی شد و مواد پلیمری و مواد پایه نفتی تبدیل به سوخت مایع می شوند.
سامع با بیان اینکه شهر اصفهان روزانه بیش از ۳۰۰۰ تن پسماندهای ساختمانی دارد که اینها در گردنه زینل طی سالیان سال انباشته شده و به یکی از کانونهای نقطهای ریزگرد تبدیل شده است، گفت: سعی کردیم کنترل لازم را انجام دهیم و قرارداد بازیافت پسماند ساختمانی بسته شده اکنون در حال ساخت تجهیزات آن هستیم.
وی با اشاره به توسعه و حفظ منابع و فضای سبز و توسعه کمربند سبز شهر اصفهان که از راهبردهای اصلی این دوره مدیریت شهری بوده، تصریح کرد: خوشبختانه تامین منابع آب پایدار شهر که ما قبلاً نزدیک ۳۰۰ لیتر در ثانیه داشتیم و این چند سال اخیر کارهای خیلی خوبی انجام شده امروزه حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه به عدد قبلی اضافه کردیم یعنی حدود ۵۰۰ ثانیه بازیافت آب داریم که نزدیک به ۱۰ – ۱۵ میلیون متر مکعب در سال میشود و تا آخر سال حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه دیگر به این عدد اضافه میکنیم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با هماهنگی بیشتر و همافزایی و با تعامل با افزایش ظرفیتهای دستگاهها میتوان از چالش اصلی اجرای کامل قانون هوای پاک که عدم منابع مالی یا محدودیت منابع مالی است، گذر کنیم و با حذف اقداماتی که باعث آلایندگی هوا میشود در این مسیر با موفقیت پیش برویم، یعنی هر کدام به عنوان یک شهروند و مسئول در قبال محیط زیست با تولید کمتر پسماند، صرفهجویی در مصرف انرژی و عدم اتلاف آب یک گام برداریم فشار کمتر و آلاینده کمتری را به محیط زیست وارد بکنیم این قطعاً بهترین راهکار هست.
انتهای پیام/۱۶۳