به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، در حالی که شهرک خودروی اراک با هدف ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنعت خودرو راه اندازی شده است عدم نظارت کافی موجب بلاتکلیفی این شهرک صنفی شده و گویا چالشهای این شهرک صنفی تمامی ندارد و مردم اراک خواستار تکمیل این پروژه هستند.
شهرک خودروی اراک برای تجمیع اصناف مرتبط با خودرو اعم از مکانیکی، باتریسازی، تعویض روغنی، آپاراتی، نمایشگاه و نمایندگیهای فروش انواع خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا، زیباسازی شهری و مهار ترافیک و جلوگیری از سدمعبر در خیابانهای اصلی اراک در کمربندی شمالی این شهر ساخته شد اما اکنون که بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن میگذرد بسیاری از مغازهها خالی هستند و مشخص نیست که چرا فعالان این حوزه تمایلی به انتقال کسب و کار خود به این شهرک ندارند.
مطالعات و طراحی شهرک خودوری اراک از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و پس از سه سال، عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۴در سه فاز و در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار کلید خورد اما علاوه بر اینکه همچنان برخی نقاط این شهرک غیرقابل استفاده است، واحدهایی که عملیات اجرایی آنها به اتمام رسیده نیز بسته هستند و تعداد کمی از فعالان صنعت خودرو کسب و کار خود را در این شهرک آغاز کردهاند.
سال ۱۳۹۱ این پروژه در زمان شورا اسلامی وقت تصویب و سال۱۳۹۲ با شرکت آرمان سازه قرارداد منعقد و اواخر سال ۹۲ نقشه و طرح آن آماده و در کمیسیون ماده پنج در استانداری مرکزی به تصویب رسید و سال ۹۴ مجوز ساخت صادر شد.
اکنون با گذشته بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی این طرح عمرانی، آرا و نظرات مختلفی در خصوص نحوه واگذاری، شرایط ساخت و مدیریت آن مطرح است و ورود آگاهانه و موثر در این موضوعات یکی از سرفصلهای مهم در گرهگشایی از مشکلات حوزه زیستی اراک است.
توقف طولانیمدت پروژه شهرک خودروی اراک
سخنگوی شورای اسلامی اراک در این باره گفت: ساخت شهرک خودرو اراک یکی از اولین تجربههای سرمایهگذاری مشارکتی شهرداری اراک بوده اما در روند اجرای این طرح مشکلات به وجود آمد و کار با موانع حقوقی گره خورد و در نهایت، نهادهای نظارتی ورود کردند و مدتها این طرح متوقف شد.
«عباس خسروانی» افزود: شواری اسلامی دوره ششم اراک در سال ۱۴۰۰ سرعت بخشی در این طرح را در دستور کار قرار داد و هدف شورا اتمام طرح است تا هرچه زودتر به اتمام برسد و در اختیار اصناف خودرویی قرار گیرد.
وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر اراک شرکت سرمایهگذاری را شریک شهرداری در اجرای طرح میداند چون از آن نفع میبرد و اولویت این بود تا با این شرکت مساعدت شود و ساخت این طرح زودتر به پایان برسد.
سخنگوی شورای اسلامی اراک گفت: در ادامه روند ساخت این مجموعه دوباره مشکلات حقوقی ایجاد شد که مسئله در نحو واگذاری واحدهای تجاری بود.
خسروانی توضیح داد: فلسفه وجودی احداث شهرک خودرو اراک، برای تجمیع صنوف آلاینده و مزاحم بود که متوجه شدیم برخی اصناف غیرمرتبط درحال نفوذ به این شهرک هستند که تدابیر لازم برای این مهم اتخاذ شد زیرا در صورتی که شهرک خودرو از فلسفه وجودی خارج شود، کارکرد حقیقی خود را از دست میدهد.
وی تصریح کرد: بنابراین شواری اسلامی در دوره ششم، هم به شهرداری و هم به شرکت سرمایهگذار تذکر داد که حق واگذاری واحدهای شهرک خودرو به غیر از بخش غیر خودرویی را ندارند و کاربری باید فقط برای صنوف خودرویی باشد.
وی درباره چگونگی فروش واحدهای تجاری شهرک خودرو اراک هم توضیح داد: شرکت سرمایهگذاری در این طرح، مشمول قوانین بخش دولتی نمیشود و شهرداری چون بخش عمومی است باید از طریق مزاید یا سایر روشها اقدام به واگذار کند اما شرکت سرمایهگذاری لزومی برای رعایت قوانین ندارد.
خسروانی تاکید کرد: وقتی شهرداری به یک روش و شرکت سرمایهگذاری نیز به یک روش دیگر، میخواهند واحدهای تجاری شهرک خودرو اراک را به فروش برسانند، تفاوت قیمت به وجود میآید و این محل به بازار مافیا تبدیل میشود و شکست پروژه رقم میخورد.
وی بیان کرد: بنابراین ما موظف هستیم واحدهای شهرک خودرویی را به صنوف خودرویی و حتی با بسته تشویقی واگذار کنیم تا مالکان واحدهای خودرویی که در سطح شهر مستقر هستند، قانع شوند و مغازههای خود را به شهرداری واگذار کنند.
سخنگوی شورای اسلامی اراک ادامه داد: اکنون نحوه واگذاری واحدهای صنفی در شهرک خودرویی اراک، یکی از مهمترین مسایل این مجموعه است تا در اختیار گروه هدف قرار گیرد.
خسروانی درباره تقسیم بندی سهام این شهرک هم توضیح داد: ۷۰ درصد واحدها به شرکت سرمایهگذار و سازنده تعلق دارد و ۳۰ درصد که شامل ۴۴۰ مغازه برای شهرداری اراک پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح در سالهای اخیر مطلوب بوده و امید است تا پایان دوره ششم بخش عمده این شهرک به بهرهبرداری برسد.
طولانی شدن ساخت شهرک خودرو نارضایتی مردم را به دنبال داشته است
رییس اتحادیه خدمات موتوری و برق خودرو اراک با انتقاد از روند طولانی شدن ساخت شهرک خودرو اراک گفت: قرار بود این مجموعه طبق استاندارد مورد نظر واحدهای خودرویی ساخته شود که متاسفانه رعایت نشد و اکنون این واحدها نواقصی دارند که موجب عدم رضایت مالکان شده است.
«یدالله مهرجویی» افزود: قرار بود واحدها به صورت گاراژ ساخته شود و تعدادی محوطه برای باز و بستن خودروهای تعمیری و تصادفی، نقاشی و صافکاری در نظر گرفته شود که رعایت نشد.
وی بیان کرد: برخی خودروها ممکن است بیش از ۲۰ روز روند تعمیر و یا نقاشی آنها زمان ببرد اما مکانی برای نگهداری خودرو در مقابل این واحدها پیش بینی نشده است.
رییس اتحادیه خدمات موتوری و برق خودرو اراک اظهار کرد: نبود فضای مناسب برای تعمیر خودرو باعث میشود تا امکان سقوط مالک و مشتری در چاله خودرو و آسیب افزایش یابد.
مهرجویی تاکید کرد: رعایت نشدن استانداردهای لازم موجب شد تا واحدهای صنفی مرتبط با خودرو از انتقال به این شهرک استقبال نکنند و در سطح شهر کسب و کار خود را دنبال کنند.
وی بیان کرد: اکنون در فاز دوم تلاش شده تا واحدهای تجاری با ابعاد بزرگتر ساخته شود تا مالکان با مشکلات گذشته که کمبود فضا بود، مواجه نشوند.
پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی شهرک خودروی اراک
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک هم به خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا گفت: این طرح تاکنون ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینیمیشود تا ۲۴ ماه به مرحله بهرهبرداری نهایی برسد.
«حسین زندیهوکیلی» افزود: بیشتر حجم باقی مانده از عملیات اجرایی در این طرح علاوه بر انشعابها، محوطهسازی است که ۵۰ درصد آن ساخته نشده است.
وی تاکید کرد: دستگاه ناظر بر اجرای این طرح به معاونت امورزیربنایی شهرداری اراک واگذار شده و تلاش شده تا انجام آن با کمترین نواقص در فاز جدید به اتمام برسد.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک ادامه داد: ایستگاه آتش نشانی، مرکز بهداشتی، دفاتر اتحادیهها، رستوران، فروشگاه، پارکینگ، فضای سبز، شعبهای از بانک و مسجد از جمله امکانات رفاهی است که در این مجموعه در نظر گرفته شده است.
یکهزار و ۵۰۰ واحد تجاری در شهرک خودروی اراک پیشبینی شده است
رییس سازمان سرمایهگذاری و مشارکت مردمی شهرداری اراک گفت: یکهزار و ۵۰۰ واحد تجاری، نمایشگاه خودرو و نمایندگی فروش و ۱۰ درصد فضای سبز در این شهرک پیشبینی شده است.
«سیدفرامرز مهاجرانی» افزود: ۳۰ درصد از شهرک خودروی اراک سهم شهرداری و ۷۰ درصد آن نیز برای شرکت آرمان سازه مرکزی با حجم سرمایهگذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
وی درباره ناکافی بودن وسعت واحدهای تجاری در فاز اول این شهرک گفت: قابل قبول است که وسعت واحدهای تجاری در فاز اول متناسب با نیاز مالکان نیست و در فاز دوم این نقیصه رفع شده است.
مهاجرانی افزود: در فاز اول وسعت واحدهای تجاری ۱۲ تا ۲۴ مترمربع بود که در فاز دوم به ۲۴ تا ۵۶ مترمربع افزیش افزایش یافته و همچنین تعدادی، پارکینک تجمیعی نیز کنار بلوکها در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: صنوف خودرویی، به محوطه باز برای انجام کار نیاز دارند که برای این نیاز نیز در فاز دوم، خیابانها عریضتر ساخته میشود.
۲۳ هزار و ۱۳۳ واحد صنفی در قالب ۵۰ اتحادیه در کلان شهر اراک در بخش های تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت اقتصادی دارند.
کلام آخر:
در اجرای این طرح عمرانی قرار بود یکهزار و ۴۰۰ واحد از سطح شهر جمعآوری و به خارج شهر در مجموعه تخصصی خودرو منتقل شوند تا کاهش آلایندههای صوتی، متعادل کردن بار ترافیک، رقابت نزدیک کسبه و ساماندهی این مشاغل برای خدماترسانی بهتر به مردم شکل گیرد اما نبود برنامهریزی منسجم متولیان شهری موجب شد تا به محلی برای تاخت و تاز دلالان قرار گیرد.
با توجه به تعدد واحدهای صنفی مرتبط با خودرو در خیابانهای جلال آل احمد، شریعتی، کرهرود و آیتالله غفاری اراک و ایجاد سد معبر برای عموم مردم، امید است مدیریت شهری و دستگاههای نظارتی با اقدام ضربالعجلی نسبت به تکمیل این شهرک صنفی اقدام کنند تا مردم اراک نفس راحتی در خیابانهای شهر بکشند.