به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، حوزه فعالیتی کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران یا به طور خلاصه (ایزوایکو) به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام میشود همانند یک گلوگاه راهبردی تلقی میشود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالیانه در خلیجفارس علاوه بر کمک به ساخت و تعمیر انواع شناورها، طبق سیاستهای ۹ گانه توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب به قوای سهگانه جهت اقدام و تاکیدات رییس جمهور کشورمان مسعود پزشکیان، میتواند در ابعاد مختلف نقش بارزی داشته و برای رسیدن به اهداف مورد نظر دولت، به عنوان یک بازوی قوی، نقشآفرینی کند.
رییس جمهور پزشکیان اخیرا در نشست توسعه اقتصاد دریامحور ضمن اشاره به اهمیت بالای صنایع دریامحور بهویژه صنعت کشتیسازی اظهار کرد: دولت چهاردهم اهتمام ویژهای به صنایع مربوط به دریا دارد و تمامی تلاش خود را برای بررسی همهجانبه مسائل و مشکلات و فرصتهای پیشروی کشور در این زمینه بهکار میگیرد؛ تاکید رییس جمهور براین است که همواره بخش خصوصی در صنایع مربوط به دریا دخیل باشد و در این راستا چارچوبهای اقتصادی و پیوستهای تجاری برنامههای توسعه اقتصاد دریامحور تهیه، تدوین و عملیاتی شود.
دکتر پزشکیان درباره گزارش ارائه شده از سوی مسئولان مربوطه در این نشست پیرامون وضعیت فعلی کشتیهای تجاری کشور و صنایع کشتیسازی کشورمان، وزرای مرتبط با صنایع کشتیسازی و رییس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان ذیربط را موظف کرد که مسائل و مشکلات این صنعت را بررسی کرده و چارچوب برنامههای دولت برای احیای آن را تدوین و برای تصویب، به هیات دولت ارائه کنند.
وی تدوین یک استراتژی و راهبرد مشخص مطابق با شرایط روز را خواستار شد و خاطرنشان کرد: برای تدوین یک استراتژی کارآمد لازم است شرایط فعلی صنایع مربوط به دریا روشن و برنامههای توسعه و دستاوردهای آن هم طی پنج سال آینده با جزئیات اعلام شود؛ البته برای این منظور زیرساختهایی همچون «ایزوایکو» بهعنوان بزرگترین صنعت دریایی ایران که روند روبه رشدی را سپری کرده است و توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد؛ میتواند در توسعه اقتصاد دریامحور نقش خود را به خوبی ایفا کند اما باید کاری کرد که شرکتهای مرتبط با صنعت دریایی تمامی سفارشهای خود را اعم از ساخت و تعمیرات به این مجتمع و به داخل کشور بسپارند.
مسلما وقتی مالکان شناورهای ایرانی، تعمیر و بروزرسانی کشتی های خود را در کشورهای دیگر انجام دهند ۷۰ درصد ظرفیت بزرگترین صنعت دریایی خودمان بدون استفاده خواهد ماند و امروز ایزوایکو با متخصصان بومی که همگی فرزندان ایران هستند، دچار چنین بیمهری شده است و میطلبد با اعتماد به جوانان کشورمان جان تازه ای به ایزوایکو بدهیم. صنعتی که به لحاظ تخصص، دانش و مهارت ثابت کرده که میتواند با مدعیان کشتی سازی منطقه و جهان رقابت کند.
ضمن اینکه هزینه ساخت و تعمیر شناور در داخل کشور به مراتب کمتر از کشورهای دیگر خواهد بود و علاوه بر این، مزایای دیگری در بحث نوع پرداخت هزینه ها در داخل وجود دارد که در کشورهای خارجی هیچکدام از این مزایا وجود ندارد و اگر مزایایی هم وجود داشته باشد، شامل کشتیها و شناورهای ما نمیشود.
«ایزوایکو» صنعتی پیشگام در توسعه اقتصاد دریامحور
همچنین نظر به تاکیدات رییس جمهور بر ضرورت تدوین استراتژی دقیق برای توسعه اقتصاد دریامحور و مشارکت بخش خصوصی، با توجه به اهمیت صنایع دریامحور و بهویژه صنعت کشتیسازی، ایزوایکو به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای کشتیسازی در ایران، میتواند نقش مهمی در تحقق اهداف این استراتژی و توسعه اقتصاد دریامحور ایفا کند؛ این شرکت با داشتن زیرساختهای پیشرفته و توانمندیهای فنی بالا، میتواند بهعنوان یکی از پیشگامان این حوزه در کشور عمل کند و با همکاری بخش خصوصی، به تحول و توسعه این صنعت کمک کند.
به گفته کارشناسان و متخصصان صنایع دریایی: ایزوایکو با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین و نیروی انسانی متخصص، قادر است پروژههای بزرگ کشتیسازی و تعمیرات کشتی را با کیفیت بالا و در زمان مقرر به انجام برساند، این شرکت ایرانی میتواند با جذب سرمایهگذاریهای بخش خصوصی و همکاری با شرکتهای بینالمللی، به توسعه و ارتقای صنعت کشتیسازی در کشور کمک کند.
همچنین، ایزوایکو میتواند با ارائه خدمات مشاورهای و آموزشی به شرکتهای کوچکتر و نوپا در این حوزه، به توسعه و گسترش دانش فنی و تخصصی در صنعت کشتیسازی کمک کند و به عنوان یک مرکز تخصصی و مرجع در این زمینه شناخته شود، این اقدامات میتواند به افزایش توانمندیهای صنعت دریامحور کشور و تحقق اهداف توسعهای دولت کمک شایانی کند.
حمایت از ایزوایکو نه تنها موجب شتاب توسعه اقتصاد دریامحور میشود، بلکه با شکوفایی صنعت کشتیسازی بهعنوان یک صنعت مادر، زنجیرهای از رشد و توسعه را در سایر صنایع مرتبط به همراه خواهد داشت، صنعت کشتیسازی با پیوند مستقیم با صنایعی همچون فولاد، مکانیک، الکترونیک، مهندسی پیشرفته و حتی خدمات بندری و لجستیکی، میتواند زمینهساز تحولی بنیادین در صنعت و اقتصاد کشور باشد؛ این همافزایی زنجیرهای، ضمن تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی، موجب ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رقابتپذیری اقتصاد ملی خواهد شد.
ایزوایکو که تاکنون با ساخت کشتیهای کانتینربر اقیانوسپیما، تعمیر هزاران شناور، و اجرای پروژههای عظیم در حوزه نفت و گاز، جایگاه خود را در صنعت دریایی کشور تثبیت کرده، آماده است تا با جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی و همکاریهای گسترده، نقش محوری در رفع چالشهای صنعت کشتیسازی ایفا کند.
متخصصان این صنعت دریایی معتقدند که حمایت از ایزوایکو، به معنای سرمایهگذاری در رشد پایدار اقتصادی کشور است، شکوفایی صنعت کشتیسازی، علاوه بر ارتقای جایگاه ایران در صنعت دریایی جهان، تضمینی برای رشد همزمان صنایع وابسته و گامی بلند در راستای استقلال صنعتی و اقتصادی کشور است؛ متخصصان کشورمان از تمامی سیاستگذاران و سرمایهگذاران دعوت میکنند تا با بهرهگیری از ظرفیت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، مسیر توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی را هموار کنند.
این درحالی است که هماکنون ۷۰ درصد از ظرفیت بخش نوسازی و ساخت شناورها و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در بخش تعمیرات در مجتمع ایزوایکو خالی و آزاد است که انتظار میرود قراردادهای ساخت کشتی باتوجه به توانمندیهای ثابت شده، به این مجتمع سپرده شود؛ در این مجتمع عظیم صنعتی کشتیهای اقیانوس پیمای کانتینربر احداث و بازسازی شده است که از لحاظ کیفیت، سرعت عمل و از نظر اقتصادی بسیار میتواند به کشور و استان کمک کند.
مجتمع ایزوایکو «کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران» در هرمزگان طی سه سال گذشته بیش از ۱۷۰ فروند انواع شناور در اندازههای بزرگ، کوچک و متوسط تجاری، صیادی و تهاجمی را پذیرش و تعمیر کرد؛ همچنین طی این مدت تعمیرات بیش از ۱۰ فروند شناورهای(VLCC)، «افراماکس» و «سوئز ماکس» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در این مجموعه انجام شده است.
استفاده حدود ۳۰ درصد از ظرفیت بخش ساخت شناورها در ایزوایکو
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران با اشاره به تاکید رییس جمهور نسبت به توسعه اقتصاد دریامحور، گفت: مجتمع عظیم صنعتی ایزوایکو با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، در بازسازی و تعمیر انواع سازههای دریایی و بزرگترین شناورهای دنیا به خودکفایی رسیده است اما تنها از حدود ۳۰ درصد ظرفیت بخش نوسازی و ساخت شناورها استفاده میشود و ۷۰ درصد آن آزاد و خالی است که انتظار داریم ساخت شناورها به این صنعت دریایی سپرده شود.
سلمان ضربی با اشاره به اینکه در بخش تعمیرات شناورها نیز ۷۰ درصد ظرفیت مجتمع ایزوایکو در حال استفاده است، یادآور شد: در حال حاضر این شناورهای غول پیکر در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته میشوند و هنوز بعد از ۱۵ سال، کارآمدی آن صنعت حمل و نقل ملی کشور را شاهد هستیم و انتظار داریم که این نوع سفارشها باتوجه به ظرفیتی که وجود دارد به این مجتمع سپرده شود.
وی بیان کرد: در بخش تعمیرات شناورها نیز ۷۰ درصد و گاهی در فصول سال تا ۸۰ درصد ظرفیت پُر است و میتوان ظرفیت اشتغال در استان و کشور را بهبود بخشید، البته برای انجام این کار، نیاز به حمایت کارفرمایان و کشتیداران داریم که در عرصه ملی درحال فعالیت هستند.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران اظهار کرد: مجتمع ایزوایکو از طریق خلیجفارس به آبهای بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راههای زمینی، ریلی و راه های هوایی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد، اما تحریمها باعث شد که در برههای از زمان توجه ما به اقتصاد دریامحور کمرنگ شود و باتوجه به تاکیدات ارزشمند رهبر معظم انقلاب امروز شاهد تحرک بیشتری در این مجموعه صنعتی هستیم.
ضربی ادامه داد: خوشبختانه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران چه در حوزه ساخت کشتیها و چه در حوزه بازسازی و تعمیرات و نگهداری شناورها و همچنین در حوزه تعمیرات دکلها که در صنایع نفتی بکارگرفته میشوند، نقش فعال و پویایی دارد.
وی اضافه کرد: در این صورت هیچ دلیلی برای سپردن تعمیر، بازسازی و نگهداری کشتیها و دکلهای نفتی با قیمتهای چندین برابری به حوزههای جنوبی خلیجفارس و یا دیگر کشورها وجود ندارد.
«قاطعانه اعلام میکنیم که قیمتها در داخل کشور حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد، مقرون به صرفهتر از خارج است.»
مدیرعامل ایزوایکو ابراز کرد: امروز با اعتماد به توانمندی داخلی و سفارش تعمیرات و بازسازی کشتیها و دکلهای نفتی به متخصصان داخلی این مجتمع، ضمن جلوگیری از خروج ارز، هزینههای تمام شده (۳۰ تا ۵۰ درصدی) در مقایسه با تعمیرات در خارج از کشور را کاهش دادهایم.
وی گفت: توصیه میکنیم با اعتماد کشتیداران به متخصصان داخلی، از خروج ارز از کشور در این شرایط حساس جلوگیری کنیم؛ چنانچه که ارزآوری این صنایع هم میتواند در کنار سایر اقدامات شایسته ای که دولت برای بهبود اقتصاد کشور در حال انجام آن است، کمک کند.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران ادامه داد: این مجتمع همه امکانات را فراهم آورده که کارفرمایان از این امکانات استفاده کنند، برای اینکه بتوانیم از منابع دریا استفاده کنیم باید در دریا حضور پیدا بکنیم و برای این منظور نیاز به تجهیزات و ادواتی داریم که آن را به روز نگهداری کنیم.
نباید از دریا بترسیم/ ایزوایکو زمینه را برای توسعه اقتصاد دریامحور فراهم کرده است
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: برای اینکه بتوانیم از منابع دریا استفاده کنیم و آن را در جهت شکوفایی اقتصاد ملی خودمان بکاربگیریم، نباید از دریا بترسیم بلکه باید در دریا حضور داشته باشیم.
ضربی ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصاد دریامحور را داشته باشیم، ابتدا باید به زیرساختها، امکانات و تجهیزات داخلی و همچنین بازار ملی خودمان توجه کنیم؛ هرچند توجه به بازار بینالمللی نیز مدنظر ما است اما در قدم نخست باید داشتهها و بازار ملی خودمان توجه کنیم.
وی با تشریح توانمندیها و زیرساختهای پیشرفته این مجموعه صنعتی، یادآور شد: مجتمع کشتیسازی ایزوایکو با ساخت سه فروند کشتی کانتینربر اقیانوسپیما با ظرفیت ۲ هزار و ۲۰۰ کانتینر که نخستین نمونه در کشور بوده، جایگاهی ویژه در عرصه بینالمللی کسب کرده است و آمادگی کامل را برای پاسخگویی به نیازهای داخلی و همچنین سفارشهای بینالمللی دارد.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی ایزوایکو تاکید کرد: این شرکت آماده ساخت کشتیهای اقیانوسپیما با بهترین استانداردهای جهانی است تا بار دیگر توانمندیهایش را در این حوزه راهبردی به نمایش بگذارد؛ البته این دستاوردها نتیجه سالها تلاش هدفمند و سرمایهگذاری در توسعه فناوری است که سبب شده ایزوایکو به یکی از پیشگامان صنعت دریایی در منطقه تبدیل شود.
خودکفایی ایزوایکو در بازسازی بزرگترین شناورهای دنیا
مشاور و دستیار نائب رییس مجلس شورای اسلامی نیز که اخیر بازدیدی از امکانات، ظرفیتها، توانمندیها و پروژههای جاری مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران داشته است، گفت: مفتخریم که ایزوایکو در بازسازی و تعمیر انواع سازههای دریایی و بزرگترین شناورهای دنیا خودکفا شده است.
حجتالاسلام والمسلمین ملک محمدی بر اهمیت خودکفایی صنعتی کشور و نقش این صنایع در استقلال اقتصادی تاکید و با قدردانی از تلاشهای مدیرعامل مجتمع ایزوایکو و کارکنان آن، اظهار کرد: حضور در بین کارگران و مهندسان متعهدی که با تلاشی بیوقفه در این صنعت مشغول هستند، عظمت کار در اینجا قابل وصف نیست و تنها با دیدن آن میتوان به جایگاه این صنعت در کشور پی برد.
وی یادآور شد: در این مجموعه، شاهد خودکفایی کامل در بازسازی و تعمیر بزرگترین کشتیهای موجود در دنیا نظیر نفتکش های غول پیکر، کشتی های خاص حمل گاز، کانتینربر، فله بر و بخصوص انواع سازههای استراتژیک دکلهای حفاری دریایی که از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردارند بودیم که این ، پیام استقلال کشور است؛ استقلالی که امروز اهمیت ویژهای دارد.
ایزوایکو در بازسازی و تعمیر انواع سازههای دریایی و بزرگترین شناورهای دنیا خودکفا شده است.مشاور و دستیار رییس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به توانمندیهای داخلی و وجود متخصصان متعهد و فداکار، تکیه بر امکانات و تجهیزات خارجی برای تامین نیازهای صنعتی کشور قابل قبول نیست، مگر در مواردی که به هیچ عنوان نمونه آن را در داخل نداشته باشیم.
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که هم اکنون بیش از یکهزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، در سال ۱۳۵۲ بهمنظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناوردر ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد؛ که طی این سالها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته میشود وهماکنون با دارا بودن سیستمهای مختلف از آبگیری و بهآباندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.
امروز پشتیبانی ایزوایکو از شرکت ملی نفتکش ایران نقشی اساسی در تداوم جریان صادرات نفت و فرآوردههای نفتی و به تبعه آن دراقتصاد کشور داشته است.
ایجاد این مجموعه باتوجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه بهمنظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازههای دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانههای مرتبط با حوزه کشتیسازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقهای، ملی و استفاده از آخرین فن آوریهای مرتبط در راستای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است.