به گزارش خبرنگار اقتصادی آباجان به نقل از ایرنا، “علیاکبر صفایی” امروز (چهارشنبه) در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم افزود: جلب و جذب این میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در مقایسه با کل بودجه دولت در حوزه دریا و بندر، چشمگیر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به جذب سرمایهگذاری خارجی در این بخش اشاره کرد و گفت: در این زمینه با پنج کشور به قرارداد رسیدیم و کار اجرایی آغاز شده است.
وی ادامه داد: از جمله این کشورها هندوستان است که ۱۲۰ میلیون دلار سرمایهگذاری انجام داده و علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون دلار فاینانس در بخش ریلی و جادهای از این کشور دریافت کردهایم که تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است.
این مقام مسئول خاطرنشانکرد: در مجموع تاکنون ۴۷۰ میلیون دلار جذب سرمایهگذاری خارجی در سازمان بنادر انجام شده است.
رشد تجارت دریابرد
صفایی با اشاره به رشد تجارت دریابرد در کشور ادامه داد: تجارت دریابرد از ۲۱۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳۷ میلیون تن در سال گذشته افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی نشان میدهد و حتی در برخی بنادر دریای خزر رشد ۷۰ درصدی به ثبت رسیده است.
این مقام مسئول از رشد ۵۶ درصدی تجارت غیرنفتی دریابرد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه دریایی اشتغال به کار دارند.
وی با اشاره به تسهیل تجارت با همسایگان خاطرنشانکرد: نمود این مساله در موضوع ترانزیت مشخص است، به طوری که در سال گذشته ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی به ثبت رسید و در سه ماه اخیر با رشد بالای ۴۵ درصد همراه بوده است.
سیاست توسعه دریامحور
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به سیاست توسعه دریا محور اظهار داشت پس از ابلاغ این سیاست در فرصتی ۶ ماهه دولت آیین نامهای به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد که در آن تکلیف همه دستگاهها و اقداماتی که باید انجام دهند مشخص شده بود.
وی خاطرنشان کرد: با استقرار دولت جدید نیز این پیشنهادات به طور حتم از وزارتخانهها و دستگاههای مربوطه دریافت خواهد شد.
صفایی تاکید کرد: روند اجرایی سیاستهای اقتصاد دریا محور به طور حتم در سال جاری آغاز خواهد شد.
نیاز ۷ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان تجاری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به بازسازی و نوسازی ناوگان تجاری اظهار داشت: نخستین موضوع در نوسازی ناوگان، تامین مالی است که بخشی از آن با کمک صندوق توسعه ملی انجام میشود.
وی گفت: تجارت دریا برد بیش از ۲۳۰ میلیون تنی حال حاضر کشور توسط همین ناوگان موجود انجام میشود، کمبود ناوگان نداریم اما نیازمند نوسازی ناوگان هستیم.
صفایی، نوسازی ناوگان تجاری کشور را نیازمند تامین مالی بیش از هفت میلیارد دلاری برشمرد.
تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشانکرد: با همت دولت و قوه قضاییه، تخلیه کالای اساسی از بنادر و کشتیها انجام شده است. در این زمینه مشکلی در تخلیه و بارگیری از کشتیها وجود ندارد و مساله اصلی تخصیص ارز است.
وی اضافهکرد: تا تاریخ هجدهم تیر ماه، هفت میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه یا بارگیری شده است و این آمار در سه سال اخیر به طور متوسط سالیانه بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن بوده است.
وی بیانداشت: هم اکنون کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور ۳.۹ میلیون تن است که ظرفیت بنادر و اسکلههای ما بیش از ۲ برابر این رقم است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
کاهش سن ناوگان تجاری دریایی
وی، سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سالهای گذشه کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکتهای بخش خصوصی اقدام به خرید کشتیهای مختلف کردهاند.
صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار میکنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.
وی ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است، ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است.