«برگمان» بر جنبه روان‌شناختی نمایش اثر می‌گذارد

«برگمان» بر جنبه روان‌شناختی نمایش اثر می‌گذارد

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از خانه هنرمندان ایران، شهرام اشرف‌ابیانه در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی فریادها و نجواها به کارگردانی اینگمار برگمان (۱۹۷۲) اظهار داشت: در مورد برگمان دو یا سه کتاب ترجمه چاپ شده و به جز یکی دو مقاله پیش از انقلاب، هیچ مقاله تالیفی مهمی از او در ایران وجود ندارد. انگار هیچ شناختی نیست؛ در صورتی که برگمان فیلمساز بسیار بزرگی است و هر فیلمسازی را مثال بزنید، از او تاثیر گرفته است.

وی افزود: ما به عنوان منتقد و فیلم‌شناس باید به‌گونه‌ای با مخاطب خود صحبت کرده و ارتباط برقرار کنیم، که قصه‌ای برای او داشته باشیم تا مخاطب پای صحبت ما بنشیند و ببیند که چه می‌گوئیم.در مورد فیلمی که امروز دیدیم، برگمان بسیار به نماها تسلط پیدا کرده است. در صحنه‌ای از فیلم شاهد اتفاق جالبی هستیم؛ دوربین به سمت بازیگر آمده و انگار دوربین وارد بازی شده و نقش هم‌سرا را پیدا می‌کند که اتفاق بی‌نظیری است که توسط برگمان انجام شده است.

این منتقد سینما ادامه داد: این کارگردان نمایش‌های بسیار بزرگی را روی صحنه برده است. درد و رنجی که در این فیلم می‌بینید از کجا می‌آید؟ برگمان از نمایش‌های آگوست استریندبرگ بیرون آمده است. این سینما که درام درد و رنج بشری است، از دل این نمایشنامه‌ها بیرون آمده است.

وی ادامه داد: برگمان از داستان چهار زن در محیط بسته یک خانه مجلل قدیمی، یکی از نومیدانه‌ترین شاهکارهایش را خلق می‌کند. فیلمی که دل مشغولی‌های او اضطراب، مرگ و افول رابطه‌های انسانی را یکجا در برمی‌گیرد.

نمایش این فیلم، دومین نشست از برنامه نمایش و تحلیل آثار برگزیده داستانی، مستند و فیلم‌تئاترهای اینگمار برگمان است که با عنوان نور زمستانی دیماه جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

حتما ببینید

پوستر چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

پوستر چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا به نقل از روابط عمومی، پوستر چهل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *