محمدمهدی فرقانی درباره راهاندازی بخش فارسی شبکه تلویزیونی «تیآرتی» ترکیه در گفتوگو با خبرنگار رسانه آباجان به نقل از ایرنا مطرح کرد: رسانههایی مانند بیبیسی فارسی، صدای آمریکا و اینترنشنال از کشورهای مختلف با گرایشها و کارکردهای گوناگون سپهر رسانهای شبکههای فارسی زبان در خارج از کشور را شکل داده اند و شبکه تیآرتی فارسی ترکیه نیز بخشی از آن است و چندان متفاوت از دیگر شبکهها نیست.
استاد پیشکسوت حوزه ارتباطات و رسانه گفت: امروز رسانهها یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی عمومی و نفوذ در افکار عمومی هستند. رسانهها در بسیاری از موارد موثرتر از دیپلماسی نظامی هستند و میتوانند یکی از ابزارهای سلطه هم باشند.
وی افزود: دولت ترکیه در راستای سیاستهای جدیدش برای گسترش نفوذ خود در منطقه دنبال راه اندازی شبکه فارسی است. این همه شبکه فارسی زبان در خارج از کشور فعال هستند و ترکیه هم فکر میکند که از قافله عقب افتاده است. راه اندازی این شبکه را باید در راستای مجموعه سیاستهای جدید دولت ترکیه و کسب محبوبیت در منطقه ارزیابی کرد.
ظاهر شبکه تیآرتی فارسی دموکراتیک به نظر میرسد؛ ولی در واقع سوگیری های ترکیه در خبر گنجانده شده است
عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره دلیل تولد و رشد شبکههای فارسی زبان خارجی توضیح داد: مرجعیت خبری مدتهاست که از رسانههای داخل کشور رخت بر بسته و علت آن هم عدم صداقت، شفافیت و سرعت داخلیهاست. ضمن این که کاهش آزادی بیان رسانهها و روزنامه نگاران زمینه را برای توسعه نفوذ رسانه های خارجی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: ترکیه در جنبه سرگرمی کمبودی ندارد و با سریالهایش بخش مهمی از مخاطبان ایرانی را جذب کرده است. در این سریال ها تحریف و جعل تاریخ زیاد است و بسیار هدفمند ساخته شدهاند. امروز ترکیه با شبکه تیآرتی فارسی در حال رفع خلاء خبر و تحلیل است.
فرقانی با تاکید بر این که «تیآرتی فارسی فاقد جهتگیری و سوگیری نخواهد بود»، اظهار داشت: این شبکه در راستای منافع ملی و سیاستهای منطقهای ترکیه گام برخواهد داشت. ظاهر شبکه دموکراتیک به نظر می رسد؛ ولی در واقع سوگیریهای ترکیه در خبر گنجانده شده است.
وی با اشاره به اشتراکات دو کشور ایران و ترکیه گفت: برای بخشی از مردم ایران چون در ترکیه ملک خریده اند ثبات سیاسی و رشد اقصادی این کشور مهم است. شبکه تیآرتی فارسی می تواند این مخاطبان را بیش از پیش جذب کند. همچنین می تواند زمینه های سرمایه گذاری بیشتر ترکیه و مهاجرت بیشتر به این کشور را فراهم کند.
فرقانی در پاسخ به این سوال که آیا صداوسیما میتواند با تیآرتی فارسی رقابت کند، گفت: نه. اصلا. صداوسیما مدتهاست اعتماد عمومی را از دست داده و پایگاه اجتماعی گستردهای ندارد. مردم این رسانه را خیلی به صداقت و شفافیت و امانت داری نمیشناسند. بنابراین این خطر وجود دارد که رسانههای فارسی زبان خارج از کشور نفوذ بیشتری پیدا کنند.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی تیآرتی که بنا به تعریف خودش «سازمان صداوسیمای ملی کشور ترکیه است»، به تازگی بخش فارسی زبان خود را افتتاح کرده است.