به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از روابط عمومی پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد، نشست تخصصی بررسی وضعیت فیلم نامه نویسی و فیلم سازی در حوزه کودک و نوجوان امروز، شنبه -یکم دی- همزمان با نخستین روز برگزاری این جشنواره با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، سهیل موفق و داود امیریان در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
در این نشست، منصور ضابطیان مجری و کارشناس این رویداد گفت: پنجاه و چهارمین دوره فیلم رشد میتواند فضایی را فراهم کند تا به سینمای کودک نگاه ویژهتری شود.
ضابطیان مجری این نشست با اشاره به شرایط نامساعد فیلم نامه نویسی و فیلم سازی سینمای کودک و نوجوان گفت: البته این موضوع به سینمای کودک محدود نمی شود و حال کل سینمای ما چندان جالب نیست. اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا حال سینمای کودک به این نقطه رسیده است؟
هر بچهای یک جهان را مقابل خود دارد
هوشنگ مرادی کرمانی در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه مدیران فرهنگی ما، تفکرات و ایدئولوژی خودشان را در آثاری که برای بچهها تهیه می شد، جا میدادند و این به مذاق بچه ها خوش نمیآمد. ما نیاز به نگاه تازه ای در صنعت فیلمسازی داریم. در زمان ما، بچهها یا در مدرسه یا در خانه و یا در کوچه بودند. کل محیط آموزش آنها در این سه مکان خلاصه می شد.
وی افزود: اما امروز هر بچهای یک جهان را مقابل خود دارد و ما هم اکنون در دهکده جهانی هستیم. این بچهها خوراک فرهنگی میخواهند. من همیشه یک مثالی میزنم تحت عنوان اینکه بچه ها بزرگ شدند؛ اما نیمکت های ما بزرگ نشد. مقصودم از این تشبیه این است که لوازم و ابزار و نرم افزار ما به اندازه فکر و ذهن بچهها بزرگ نشده است.
در ادامه داود امیریان فیلمنامه نویس حوزه کودک و نوجوان ، در پاسخ به این سوال که میتوان با فرمول دهه ۷۰ سینمای کودک را احیا کرد، گفت: آثاری مثل گلنار، دزد عروسکها و… در زمان خود پرفروش بودند، اما مناسب شرایط امروز نیستند و باید دغدغههای نسل جدید شناخته شود. متاسفانه سینمای امروز حتی داستانگو هم نیست.
وی با اشاره به اینکه، اگر فیلم حداقل داستان و قصهگویی را داشته باشد، دانشآموز و کودک و نوجوان به آن جذب میشود، گفت بر این اساس اولا باید حوزه داستانگویی کودک تقویت شود و از سوی دیگر نگاه تازه در این حوزه جاری شود.
سهیل موفق از فیلمسازان حوزه کودک و خانواده گفت: از یک جایی به بعد سینمای کودک جدی گرفته نشد و این باعث شد سینمای کودک به طرح کادر یا دوره یادگیری و آموزش تبدیل شود، یعنی هر کسی میخواست از فیلم کوتاه وارد حوزه سینمایی بلند شود به او پیشنهاد میشد در گام اول وارد سینمای کودک شود.
وی افزود: اوج درخشش بسیاری از سینماگران مطرح مثل مسعود کرامتی و محمدرضا هنرمند و مرضیه برومند در حوزه سینمای کودک است. این درحالی است که از یک جایی به بعد سینمای کودک کوچک انگاشته شد و این سینما به بیراهه رفت. براین اساس رفته رفته سینمای کودک به منابع دولتی وابسته شد و از مسیر اصلی خود دور شد.
این فیلمساز حوزه کودک تأکید کرد، با زبان دهه ۶۰ و ۷۰ نمیتوان برای دانش آموز فیلم تهیه کرد بنابراین ما باید خودمان را بروزرسانی کنیم.
باید نگاه فانتزی و طنز تقویت شود
امیریان در بخش دوم گفتگو تأکید کرد: امروز باید نگاه فانتزی و طنز تقویت شود. باید با سلیقه نسل نو آشنا شد زیرا با نگاههای فراجهانی در دانش اموزان مواجه هستیم و دیگر فضای بسته ای وجود ندارد. البته به نظر میرسد با نوعی جوگیری در خانواده ها نیز مواجه هستیم که آثار نامطلوبی برای دانش آموزان به همراه دارد. بنابراین در گام اول باید حرف نسل جدید شنیده شود تا مشکل اصلی کودک و نوجوان درک شود چراکه دغدغه ما با ذهنیت نسل جدید متفاوت است.
سهیل موفق گفت: تنها نکته مشترک من و دخترم یک قصه درست و کامل است. بنابراین اگر یک محصول فرهنگی قصه درستی داشته باشد قطعا کودک و نوجوان با آن همراه میشود؛ چرا که زبان مشترک، قصه است.
وی افزود: متاسفانه سینمای کودک کوچک فرض شده است، حتی دو حوزه مختلف سینمای کودک و نوجوان به اشتباه با هم تلفیق شدند.
موفق ادامه داد: بعضا افرادی که اولویتها را تعیین میکنند بدون آشنایی با سلیقه مخاطب امروز اولویت بندی تولید آثار کودک و نوجوان را انجام میدهند. از سوی دیگر فیلم سازان صاحب اندیشه با سد دریافت بودجه مواجه میشوند. به عنوان مثال سه فیلم خود بنده که با بودجه بخش خصوصی به سختی تولید شد، محکوم به شکست بود و از سوی نهادهای دولتی حمایت نشد.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم رشد صبح امروز، شنبه یک دی همراه با نمایش فیلمهای سینمایی «حوزه کودک و نوجوان» در سینما فلسطین تهران آغاز به کار کرد.
مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره با حضور برخی هنرمندان سینما و تلویزیون برگزار شد. در این دوره جشنواره آثاری از ۱۶ کشور دریافت شده است.
نشستهای تخصصی در حوزه فیلم نامه نویسی، زبان فارسی درسینمای کودک، بهداشت روان کودک و نوجوان و کودک و مقاومت از ساعت ۱۶ تا ۱۸بعدازظهر در ایام جشنواره برگزار خواهد شد.