به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، تحولات منطقهای در شمال خزر طی سالهای اخیر به گونهای رقم خورد که کشورهای منطقه به برخی از کالاهای تولیدی مازندران نیاز جدی داشته باشند و همین وضعیت نیز فرصتی برای این استان پیش آورد تا با افزایش صادرات سهم خود از بازار کشورهای حاشیه خزر را بیشتر کند.
یکی از جدیترین مولفههای رونق صادرات ارتقای زیرساخت بنادر است که دولت چهاردهم این مهم را در دستور کار خود قرار داد. بندر امیرآباد بهشهر نیز از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب میشود که با توجه به موقعیت مکانی و احیای کریدور شمال – جنوب، سرمایهگذاری کلان زیرساختی در این بندر اهمیت بالایی دارد.
بازدیدهای پیاپی مدیران ارشد دولت چهاردهم در ماه های اخیر و تخصیص اعتبارات کلان برای راهاندازی زیرساختها در این بندر نشان دهنده عزم جدی دولت برای رونق تجارت در یکی از بزرگترین بنادر کشورهای حاشیه خزر است.
همزمان با سفر وزیر راه وشهرسازی در آذر امسال به مازندران دولت فقط برای تکمیل اسکله رورو در این بندر هفت هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایهگذاریهای کلان دولت در بخشهای مختلف سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردیترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکوردشکنیهای پیدرپی حجم مبادلات تجاری این بندر در کاه های اخیر بسیار هم این سیر تکاملی را ادامهدار کرد.
دولت چهاردهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیرآباد سرمایهگذاریهای زیرساختی مهمی انجام داده و مسئولان مرتبط با این حوزه تاکید کردهاند که در صورت نیاز و ضرورت طرحهای مورد نیاز دیگری هم در این بندر آغاز خواهد شد.
ساخت پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایهگذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال، احداث مخازن روغن خوراکی با ظرفیت ۲۶ هزار تن و سرمایهگذاری یکهزار و ۲۲۰ میلیارد ریالی، ایجاد محوطه کانتینری به ظرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایهگذاری حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، ساخت کارخانه تصفیه روغن و بستهبندی با سرمایهگذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرحهای مهم زیرساختی است که به زودی عملیات اجرایی آن در این بندر اغاز خواهد شد.
بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانههای متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای مختلف از بنادر نسل سوم کشور است و سالانه حدود۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچکالا وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهرهمندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بینالمللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگیهای شاخص بندر امیرآباد است.
به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیتهای متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل در مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار میرود تا جایی که مسوولان اقتصادی کشور در دولت چهاردهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایهگذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژهای باز کردهاند.
تکمیل اسکله رورو در اولویت
استاندار مازندران اظهار کرد: تکمیل زیرساختهای بندر امیرآباد از دغدغههای جدی دولت در است.
مهدی یونسی رستمی اظهار کرد: با توجه به اهمیت طرح اسکله رورو با موافقت وزیر راه و شهرسازی برای پرداخت اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی برای این طرح در ماه گذشته موافقت شد.
استاندار مازندران ادامه داد: این طرح راهبردی که به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی رسیده است فرایند تکمیل آن با اعتبار جدید شتاب خواهد گرفت.
یونسی رستمی با بیان این مطلب که طرح اسکله رورو در سال های گذشته به تصویب رسیده بود، خاطرنشان کرد: دولت در راستای دیپلماسی اقتصادی و رونق تجارت با کشورهای اوراسیا مصمم به تکمیل طرحهای بندر امیرآباد است.
نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه با موافقت وزیر راه و شهرسازی با ترک تشریفات مبلغ هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد اختصاص یافت، بیان داشت: سرمایهگذاریهای کلان دولت چهاردهم بند امیرآباد زمینه رونق صادرات کشور را فراهم میکند.
جابجایی حدود چهار میلیون تن کالا از بندر امیرآباد
همچنین مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: طی ۹ ماه امسال بیش از ۱۷۰هزار دستگاه کامیون وارد بندر شدند که از این تعداد سه میلیون ۹۰۰ هزار تن بار به نقاط مختلف کشور جابجا شد.
محمدعلی موسی پور گرجی از وجود ظرفیت ۱۶ هزار کامیون حمل بار در ناوگان جادهای استان و فعالیت سه بندر مهم در استان اشاره و خاطرنشان کرد: میزان جابجایی بار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹ در صد بیشتر است.
وی با بیان اینکه، به منظور تردد آسان ناوگان جاده ای بندر امیر آباد، کاهش ترافیک و مصرف سوخت کامیون های حمل بار، عملیات تعریض و بهسازی راههای مواصلاتی به بندر امیرآباد اجرایی شد، گفت: ۱۸ کیلومتر آزاد راه ورکلا به بندر و همچنین ۲۲ کیلومتر آزادراه رستمکلا به بندر در حال تعریض و بهسازی است که به زودی شاهد افتتاح و بهره برداری این طرح ها خواهیم بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد همچنین از تولید و نصب سامانه کنترل ترافیک کامیونها در سازمان بنادر خبر داد و گفت: این محصول بومی به صورت آزمایشی در بندر شهید رجایی نصب و ماههای آینده نیز نرم افزار در سایر بنادر نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه این سامانه کنترل ترافیک کامیونها با قابلیت اتصال از پایانه حمل و نقل کشور به سندیکای کامیونداران نصب می شود، خاطرنشان کرد: با نصب این نرم افزار از این پس رانندگان بر اساس برنامه زمانبندی و نوبت از قبل تعیین شده به بندر مراجعه میکنند و زمان انتظار آنها به حداقل میرسد.
این مقام مسوول تصریح کرد: صنعت حمل و نقل در اقتصاد دریا محور و پایدار نقش مهمّی دارد که آمار تردد کامیونها در بندر امیرآباد و میزان جابجایی حجم بار در سراسر کشور میتواند نقش ناوگان جادهای را نشان دهد.
به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.