معصومه توکلی در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا افزود: تعداد کل افراد پذیرش شده در ۹ ماهه اول امسال که در سامانه تصمیم ثبت شده اند، بالغ بر ۷۹ هزار و ۷۹ نفر است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین فراوانی علل طلاق در سال ۱۴۰۳ بر اساس داده های ثبت شده در سامانه تصمیم به ترتیب شامل عدم مسئولیت پذیری، عدم تسلط به تکنیک های مرتبط با مهارت های زندگی، بی توجهی، بی احترامی و بد دهنی است.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خدماتی که زوجین در بستر سامانه تصمیم دریافت می کنند، افزود: تمام زوجین متقاضی طلاق توافقی از طریق دفاتر خدمات قضایی به واحدهای ارزیابی روانی اجتماعی و سپس مراکز مشاوره همکار در سامانه تصمیم ارجاع می شوند و بعد از سپری کردن جلسات مشاوره، گزارش سازش یا عدم سازش آنان توسط مراکز مشاوره به واحد ارزیابی روانی اجتماعی و سپس به دفتر خدمات قضایی جهت اطلاع به دادگاه ارائه می شود.
توکلی ادامه داد: همچنین، شوراهای مشورتی در استان ها با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی و دادگستری استان ها به صورت دوره ای تشکیل میشود و همه موارد مربوط به تعرفه، نحوه ارجاع، تایید یا عدم تایید مراکز همکار در سامانه تصمیم در این شورای مشورتی انجام می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس شیوه نامه اجرایی طرح کنترل و کاهش طلاق، یک جلسه غربالگری (رایگان) و حداقل چهار جلسه مشاوره انجام میشود و در صورت نیاز به جلسات بیشتر با نظر روانشناس و مشاور جلسات بعدی انجام خواهند شد و بعد از ارسال نظرات مراکز مشاوره به دفاتر پیشخوان قضایی، زوجین از فرآیند سامانه تصمیم خارج میشوند.
توکلی اظهار داشت: برخی از زوجینی که سازش یافته اند با نظر خودشان، مجددا به مراکز جهت دریافت مشاوره های مورد نیاز مراجعه میکنند که این موضوع به تمایل زوجین وابسته است و اجباری در آن نیست. هزینه غربالگری نیز به صورت کامل توسط بهزیستی پرداخت میشود.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، طرح مداخله در طلاق سال ۱۳۹۵ با هدف کاهش طلاقهای توافقی و آسیبهای ناشی از طلاق بر بنیان خانوادهها با همکاری سازمان بهزیستی کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر به اجرا درآمد و سامانه «تصمیم» ایجاد شد.
از آنجا که مهارتهای ناکافی زوجین برای برقراری تعامل مناسب با همسر و نداشتن آگاهی از مهارتهای حل تعارض از عمده مشکلات زوجین متقاضی طلاق است، نحوه برخورد مناسب با آن، مستلزم بهرهمندی از مشاورههای افراد متخصص و توانمند است که این مهم در خدمات آموزشی از طریق سامانه «تصمیم» فراهم شده است.
براساس آمار اعلام شده از سوی دفاتر بهزیستی در سراسر کشور، همواره درصدی از تقاضاها برای طلاق بعد از مشاورههای دادگستری و بهزیستی از طریق سامانه «تصمیم» منجر به سازش و مصالحه شده که در پی آن، امید به زندگی پایدار بین زوجین بیشتر شده است و این سامانه تاکنون موفقیتهای قابل توجهی را در کاهش میزان طلاقها از طریق مشاورهها و مددکاریها بین زوجین داشته است.