به گزارش آباجان به نقل از ایرنا ، ۲۶ آذر ماه در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاهسازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز ملی حمل و نقل نامگذاری شد و این نام در سال ۱۳۹۰ با هدف تکریم شغل رانندگی به عنوان یکی از مشاغل سخت و تاثیرگذار در فعالیت های اقتصادی و تجاری کشور به نام «روز حمل و نقل و رانندگان» تغییر پیدا کرد. به بهانه روز صنعت حمل و نقل یادی کنیم از شهید علیرضا سیانکی از دیار قهرمان پرور دشت ورامین ،راننده تریلی حامل مهمات که در عملیات کربلای یک در آزادسازی شهر مهران به شهادت رسید.
راننده تریلی به نام شهید علیرضا سیانکی از دیار ورامین
یک رزمنده در منطقه عملیاتی کربلای یک با تریلی از کرخه مهمات میآورد مهران برای عملیات ، ظهرها میرسید نزدیکی ارتفاع کله قندی، کنار رودخانه کنجان چم ،بسیجی ها تو رودخانه آبتنی می کردند ایشان هم می آمد کنار آب بچه ها رو تماشا می کرد اما ندیدم هیچ وقت برود توآب بابچه ها آبتنی کند.
یک روز بچه ها مشغول آبتنی بودن رزمنده هم داشت تریلی اش رو کنار تپه پارک میکرد که هواپیماهای عراقی آمدن و شروع کردن بمباران ،چند تا راکت به تریلی مهمات خورد مهمات ها شروع کردن به انفجار، تریلی آتش گرفت و مهمات های کاتیوشا ازجعبه هاش شلیک می شدند وسرگردان تو هوا به اینطرف آنطرف پرتاب می شدند ، صدای مهیب انفجارات و آتش گرفتن تریلی صحنه خوفناکی ایجاد کرده بود ، بسیجی ها پشت تخت سنگ ها پناه گرفته بودند ، تریلی همچنان درآتش می سوخت شعله وانفجارات این قدر زیاد بود که کسی نمی توانست به تریلی نزدیک شود .
شاید نیم ساعتی گذشت شایدم کمتر یک مقدار که آتش و انفجار فروکش کرد بچه ها آمدند کمک راننده تریلی ، که متاسفانه با اولین اصابت راکت دربهای ماشینش قفل شده بودو ازشدت انفجار وآتش نتوانسته بود از خودرو خارج شود.
هرطور بود در تریلی را بازکردند ، راننده فقط ازکمر به پایینش سالم بود قسمت بالای بدنش که روی صندلی بود کاملا سوخته بود او به آرزویش شهادت رسیده بود.
اما راز اینکه هیچ وقت بابچه ها آبتنی نکرد رو از زبان همسنگرش شنیدیم ، او که بدنی سراسر خال کوبی شده داشت به من می گفت ازاین بچه های نوجوان خجالت می کشم بدنم روببینند ، بهش می گفتم اگه شهید شوی این بچه ها بدنت رو می بینند ، گفت ازخدا خواسته ام طوری شهید بشوم که اثری از این خال کوبی ها روی تنم باقی نباشد.
شهید علیرضا سیانکی فرزند چراغعلی متولد ۵ خرداد ۱۳۲۶ در ری متاهل و در تدارکات جنگ شرکت داشت.
وی در تاریخ ۱۱ تیرماه سال ۱۳۶۵ در شهر مهران به شهادت رسید و در بهشت زهرا تهران تدفین شد .
صنعت حمل و نقل کشور نقش به سزایی در حفظ و حیات کشور و انقلاب اسلامی مان داشته است، صنعت حمل و نقل یکی از زیرساخت ها و خدمات اساسی و حیاتی کشور به شمار می رود؛ کما آن که در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۲، در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر در بنادر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند.
به دنبال فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تخلیه کشتی های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران گردید و صحنه های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت.
۱۴ سال پس از صدور فرمان حضرت امام (ره)، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال ۱۳۷۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۶ آذر ماه به عنوان «روز ملی حمل و نقل» نامگذاری شد و با هدف تکریم شغل رانندگی به عنوان یکی از مشاغل سخت و تاثیرگذار در فعالیت های اقتصادی و تجاری کشور این روز در سال ۱۳۹۰ به نام «روز حمل و نقل و رانندگان» تغییر پیدا کرد.
صنعت حمل و نقل و رانندگان در پشتیبانی از جبهه های نبرد حق علیه باطل نقش به سزایی در تأمین توان عملیاتی و دفاعی کشور داشته است و اگر بخواهیم به طور مختصر بخشی از این خدمات را نام ببریم باید به انتقال و پشتیبانی نیروی انسانی، انتقال تجهیزات نظامی و مهمات مورد نیاز یگان ها و همچنین تأمین نیروی متخصص جهت ناوبری ادوات نظامی اشاره کرد.
گستردگی فعالیت ها و تأثیر حمل و نقل در توان نظامی، نیازمند جانفشانی ها و رشادت های بسیاری از سوی ناوبران و رانندگان بوده است تا به واسطه از خود گذشتگی این افراد، جان رزمندگان زیادی حفظ، و توان رزمی و تجهیزاتی یگان ها تأمین گردد.
از رانندگان آمبولانس ها در کادر درمان، تا رانندگان کامیون های پشتیبانی که به عنوان اهدافی بزرگ برای موشک ها و خمپاره های دشمن بودند و هدف اصلی دشمن محسوب می شدند تا مهندسین راهسازی و پل سازی و مهندسین مکانیک و ماشین سازی که در خط مقدم نبرد، که حتی پیش از حضور رزمندگان اقدام به سنگرسازی و فراهم کردن امکانات و بستر مناسب بودند، همگی در صدر دلاوران و از جانگذشتگان به شمار می رفتند و خود از این امر آگاه بودند که هدف اصلی دشمن، مورد اصابت قرار دادن ادوات و ماشین آلات حمل و نقل و عمرانی بوده است چراکه استیصال در پشتیبانی و سازندگی برابر با شکست قلم داد می شد.
این روز را به همه رانندگان و اصناف صنعت حمل و نقل کشور تبریک عرض می کنیم.