پویش «دو درجه کمتر» باید حس ملی‌گرایی را تقویت کند/ آمارهای متناقض ندهیم

پویش «دو درجه کمتر» باید حس ملی‌گرایی را تقویت کند/ آمارهای متناقض ندهیم

صدیقه ببران، استاد علوم ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه آباجان به نقل از ایرنا تأکید کرد که پویش ملی «دو درجه کمتر» برای کاهش مصرف گاز و برق، علاوه بر حضور چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها)، نیازمند اعتمادسازی از سوی دولت و حاکمیت است تا مردم را به مشارکت فعال وادارد.

وی در رابطه با پویش «دو درجه کمتر» که به‌منظور کاهش مصرف انرژی در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: این پویش با حضور یک سلبریتی سیاسی آغاز شده است، اما به تنهایی کافی نیست و باید رویکردهای جامع‌تری برای موفقیت آن در نظر گرفته شود.

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که در شرایط فعلی باید انجام شود، اعتمادسازی برای مردم است. این اعتمادسازی باید از سوی دولت و حاکمیت صورت بگیرد تا مردم به پویش اعتماد و به‌طور فعال در آن مشارکت کنند.

ببران افزود: یکی از راه‌های مؤثر در این زمینه، استفاده از رسانه‌هاست. رسانه‌ها باید با بهره‌گیری از شیوه ۳۶۰ درجه در کمپین‌های تبلیغاتی، به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازند. در شرایط بحرانی، استفاده از رسانه‌های محیطی، اجتماعی، فضای مجازی و جریان اصلی بسیار ضروری است. رادیو و تلویزیون در این شرایط نقشی مهم دارند و باید اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف داشته باشند. ولی ضرورت آن استفاده از چهره‌ها موجه است؛ چون هرکسی که نمی‌تواند درباره این مسائل صحبت کند.

این استاد ارتباطات همچنین اشاره کرد: دولت باید به سازمان‌های غیردولتی نیز توجه کند، چرا که این سازمان‌ها خود رسانه‌هایی دارند و می‌توانند در جلب مشارکت مردمی مؤثر باشند. هر چقدر سازمان محبوب‌تر باشد بهتر است.

پویش «دو درجه کمتر» باید حس ملی‌گرایی را تقویت کند/ آمارهای متناقض ندهیم
صدیقه ببران، استاد علوم ارتباطات

ببران با تأکید بر اهمیت استفاده از چهره‌های معتبر و مقبول در اطلاع‌رسانی درباره پویش دو درجه کمتر، گفت: در زمان‌هایی مثل جنگ و زلزله، تلویزیون بسیار موثر بود چون میزان اعتماد مردم به حاکمیت به قدر کفایت بود. وقتی مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون زیر سؤال می‌رود، استفاده از افراد مقبول‌تر و مورد اعتماد مردم می‌تواند به جلب توجه بیشتر کمک کند.

استاد علوم ارتباطات همچنین اشاره کرد: مسئولان باید شفافیت و صداقت را در قبال مردم رعایت کنند. به مردم نباید گفته شود که تعطیلی به دلیل آلودگی هوا بوده، چون مردم شرایط هوا را مشاهده می‌کنند. دیروز، یکشنبه کیفیت هوا بد نبود ولی چرا تعطیل شد؟ چون افت فشار گاز داریم. به مردم نگوییم به خاطر آلودگی هوا تعطیل شده است. چون مردم وضع هوا را می‌بینند. همچنین اعلام آمارهای متفاوت و متناقض از سوی مسئولان باعث کاهش اعتماد عمومی می‌شود.

رسانه‌ها هنوز به‌طور جدی پای کار این پویش نیامده‌اند

ببران تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که هر مسئولی یک چیزی می‌گوید و یک سازی می‌زند. عدد و رقمی که اعلام می‌کنند و توصیه‌هایشان متفاوت و حتی متناقض است. عدد و رقم میزان استفاده از برق و گاز در کشور یکدست نیست. اعداد خانگی و تجاری و صنعتی را با هم قاطی می‌کنند.

وی تاکید کرد: وزارت نفت باید مشوق بگذارد و بگوید اگر دما را دو درجه پایین بیاورید، چندماه مصرف‌تان رایگان می‌شود یا جایزه می‌دهم. افت فشار گاز را نمی‌شود درمان کرد. پارسال در چند شهر، گاز قطع شد و مردم تا صبح می‌لرزیدند.

ببران در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها هنوز به‌طور جدی پای کار این پویش نیامده‌اند. مردم نیاز دارند تا به‌طور شفاف و صادقانه از سوی مسئولان اطلاعات دریافت کنند.

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، با ورود موج سرما به کشور، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور از مردم خواست تا با کاهش ۲ درجه‌ای دمای محیط به صرفه جویی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمک کنند؛ تاکنون برخی از وزرا و مسئولان به این پویش پیوسته اند.

حتما ببینید

اعضای حقیقی شورای عالی ایرنا منصوب شدند

اعضای حقیقی شورای عالی ایرنا منصوب شدند

به گزارش خبرنگار فرهنگی آباجان به نقل از ایرنا، سیدضیاء هاشمی پژوهشگر و استاد دانشگاه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *