به گزارش آباجان به نقل از ایرنابازار از روابطعمومی بانک صادرات ایران، پاسخگویی به نیازهای روزافزون مشتریان و شخصیسازی خدمات بانکی متناسب با نیاز ایشان، ضرورت دنیای امروز صنعت بانکداری است و این مهم تنها با بکارگیری جدیدترین ابزارهای فناورانه از جمله هوش مصنوعی و تعامل با فینتکها با رویکرد نوآوری باز قابل دستیابی است.
بانک صادرات ایران به منظور بسترسازی زمینههای همکاری بانک و مراکز آموزشی و تحقیقاتی و با هدف آموزش و پرورش نیروهای مورد نیاز بانک و شرکتهای تابعه، «آکادمی بانکداری هوشمند» برای همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و «شرکت داده و هوش مصنوعی الگوریتم» را برای هدف پیادهسازی پروژههای فنی تأسیس کرده است.
ایجاد نهاد سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) برای سرمایهگذاری در شاخههای مختلف نوفناوریهای مالی نظیر BankTech، PayTech، LendTech و … و همچنین ایجاد استارتاپ استودیو تخصصی بانکی جهت حل مسائل و چالشهای بانک با استفاده از پتانسیل استارتاپها و فین تکها از اقدامات آتی بانک در این مسیر است.
از جمله تلاشها و اقدامات انجام شده در بانک صادرات ایران، میتوان به پیادهسازی احراز هویت غیرحضوری (مبتنی بر هوش مصنوعی) در اپلیکیشن سپینو و سامانههای ست و شمس، پیادهسازی سامانه یکپارچه گذرگاه مرکزی API (سیگما) با ارائه سرویس استعلام روابط نسبی و سببی بر بستر PGSB برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی و پیادهسازی سرویس ضمانتنامه گمرکی به عنوان اولین بانک در شبکه بانکی، پیادهسازی نسخه اولیه دستیار هوشمند بانکی (صبا)، نسخه اولیه مشاور هوشمند بانکی، پیشبینی قیمت سیم کارت (بعنوان وثیقه) به کمک الگوریتمهای هوش مصنوعی و تحلیل احساسات مشتریان اشاره کرد.
همچنین پیادهسازی ریال دیجیتال، سامانه کشف تقلب، ایجاد بستر پردازش ابری برای پروژههای هوش مصنوعی (AI Farm) و بلاکچین اختصاصی بانک از مهمترین پروژههای آتی بانک است.
بانک صادرات ایران از دهههای گذشته تاکنون الگوی مناسبی برای توسعه خدمات نوین بانکداری بوده و این روند با ایجاد و توسعه واحدهای مختلف فنی و نوآور تداوم دارد. نخستین چک امن دیجیتال با نام چکنو، نخستین سامانه توثیق الکترونیک دارایی با عنوان ست، نخستین برات و سفته دیجیتال و بسیاری از محصولات بانکی توسط این بانک به نظام بانکی ارائه شده است.