به گزارش خبرنگار علمی آباجان به نقل از ایرنا، محمدنبی شهیکی تاش امروز (یکشنبه) در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور از ثبت ۲۵۰ فناور متقاضی در سامانه مپفا (پنجره واحد خدمات پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اختصار مپفا) طی امسال و برای شرکت در این جشنواره خبر داد و گفت: باتوجه به شاخص های متنوع عملکردی نظیر سطح آمادگی فناوری (TRL)، قابلیت های تجاری سازی، حجم صادرات، اولویت فناوری در راستای نظام چالشها و نیازهای کشور و اشتغال، فناور متقاضی ارزیابی شده و در نهایت فناوران برتر و واجد شرایط معرفی شدند.
وی در این مراسم در سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی ادامه با اشاره به نظریه دام درآمد متوسط به نقش نوآوری و فناوری برای خروج کشورها از درآمد پایین و متوسط گفت: کشورها به سه دسته درآمد بالا، متوسط و پایین تقسیم می شوند. حال این پرسش مطرح است اینکه چگونه این اتفاق رخ داده و آهنگ رشد پیشرفت و توسعه کشورها افزایش یافت. در پاسخ باید گفت ساختار آموزشی، هزینه کَرد در تحقیق و توسعه و توسعه در فناوریهای عمیق و خروج برخی کشورها از تله درآمدی متوسط نقش داشته است.
شهیکیتاش افزود: در آسیا نیز کشورها برای خروج از دام درآمد متوسط و رسیدن به دروازه طلایی توسعه، ظرفیت دانش را به اقتصاد فناوری بالا تبدیل کردند و ساختار آموزش خود را نسبت به دو دهه گذشته باز آرایی و پژوهش صنعتی را به فناوری عمیق تبدیل کردند. مفهوم تحقیق توسعه در دهه اخیر با دهه های گذشته متفاوت بوده است. دانشگاه ها کمک کرده اند پژوهش ها در صنعت به کار برده شوند.
وی با طرح این پرسش که فناوری های عمیق در دنیا و ایران چگونه است و آیا ما توانستیم ارتباطی بین آنها برقرار کنیم یا خیر؟ افزود: در این زمینه اولین نکته این است که ما با دانشگاه هایی مواجه هستیم که محتوای درسی متفاوت دارند. دانشگاهها با پیوند با زیست بوم تعریف می شوند و نمی توانند جدا از زیست بوم باشند. همچنین ما در سیاستگذاری باید انعطاف پذیری در رشته های درسی داشته باشیم و نوع نگاه به آموزش و مهارت تغییر کند.
شهیکی گفت: کشور بهشدت به سرمایه گذاری لازم برای تربیت منابع انسانی در رشته هایی همچون هوش مصنوعی، کوانتوم و غیره نیاز دارد. دانشگاه های نسل جدید با حوزه نوآوری باز گره خورده است و باید دانشگاه ها به حوزه فناوری باز توجه داشته باشند.
معاون وزیرعلوم با اشاره به نقش دانشگاهها در نظام نوآوری کشور گفت: دانشگاه ها باید به سمت دانشگاههای صنعتساز حرکت کنند و ارتباط معناداری بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. ما طی ۳ دهه گذشته حجم گسترده ای از نهاد سازی داشتیم، ۵۹ پارک علم و فناوری داریم. اگر می خواهیم این نهادها موفق باشند باید دانشگاه ها تغییر مسیر دهند، نیروی انسانی در تراز فناوری روز تربیت کنند و تحولات در پارک ها به تحولات در دانشگاه ها باز می گردد.