به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از جمعیت هلال احمر، محمد علی اکبری روز دوشنبه در نشست هماندیشی حکمرانی علم و فرهنگ در جمعیت هلالاحمر که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر به میزبانی جمعیت هلال احمر برگزار شد، افزود: این دانشگاه با سه دهه فعالیت خود توانسته است به عنوان مرجع و متولی آموزشهای شغل محور و تاثیرگذار در توسعه اشتغال کشور، رسالت تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را از طریق بهکارگیری ظرفیتها و پتانسیلهای موجود سازمانها و واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور با تاکید بر بخش غیردولتی و با مدیریت امکانات و منابع و بدون تحمیل بار اضافی بر دوش دولت دنبال کند.
وی با بیان اینکه در این مسیر، نیازهای آموزشی در تعامل مستقیم با متولیان، سیاستگذاران و متخصصان حوزههای شغلی شناسایی و به دورههای آموزشی کاملاً متناسب با مشاغل و شایستگیهای شغلی تبدیل شده است؛ تاکید کرد: اجرای مطلوب این دورهها نیز جز با بهره مندی از ظرفیت و توان تخصصی سخت افزاری و نرم افزاری واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی فعال در آن حوزه شغلی میسر نخواهد بود.
پیوند دنیای آموزش با بازار کار؛ نقطه تمایز دانشگاه جامع علمیکاربردی
علی اکبری ادامه داد: آنچه این دانشگاه را متمایز میکند، پیوند دنیای آموزش با دنیای کار است و آموزش در محیط کار واقعی نقطه عطف این نوع از آموزش محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمیکاربردی بر اساس رسالت خود و برابر نیازهای آموزشی تخصصی و شغلی مجموعه جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یکی از بخش های مهم و مطرح کشور، با طراحی و تدوین برنامههای درسی مهارتی و تخصصی مرتبط با مشاغل مورد نیاز جمعیت هلال احمر و اجرای این دورهها با تکیه بر ظرفیت و امکانات و تجهیزات بالقوه مجموعه جمعیت هلال احمر ایران که عمدتاً بخش خصوصی توان سرمایه گذاری آن را ندارد، اقدام کرده است.
سرپرست دانشگاه جامع علمیکاربردی یادآور شد: دانشگاه جامع علمیکاربردی همکاری مشترک با جمعیت هلال احمر را ابتدا با محوریت شهر تهران و سپس در سایر استانها توسعه داد و اکنون ۲۷ مرکز آموزش علمیکاربردی هلال در ۲۷ استان با جمعیت دانشجویی حدود دو هزار نفر فعال هستند و حدود دو دهه از فعالیت آنها میگذرد.
وی اضافه کرد: دورههای تخصصی شغلی کوتاه مدت در قالب دورههای تک پودمان و تک درس نیز طی همکاری مشترک در دست برنامه ریزی و اجرا است.
دانش آموختگی بیش از ۳۳ هزار نفر در رشتههای ماموریت محور هلال احمر
علی اکبری گفت: تاکنون بیش از ۳۳ هزار نفر در رشتههای تخصصی مربوط به ماموریت جمعیت هلال احمر که طرح درس و برنامههای درسی آن نیز توسط موسسه آموزش عالی علمیکاربردی هلال ایران تدوین و به تصویب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمیکاربردی رسیده است، فارغ التحصیل شدند.
وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات و بررسی پژوهشی موسسه هلال، شاخص عملکردی این نهاد در بعد کمی و کیفی به طرز قابل توجهی ارتقا پیدا کرده و اکنون نیمی از مدیران جمعیت هلال احمر استانها و بسیاری از معاونان و مدیران امداد و نجات، پشتیبانی و لجستیک در حوزه ستاد و صف از فارغ التحصیلان این موسسه با کارآیی بسیارخوب و قابل قبول هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی افزود: بدیهی است اگر چنین موسسه ای به صورت داخلی در این نهاد وجود نداشت کارکنان، امدادگران و نجاتگران وارد رشتههای تحصیلی غیرمرتبط با ماموریتهای محول شده و حاصل آن منفعتی برای این مجموعه تخصصی نداشت.
وی اضافه کرد: با عنایت به تلاش و پیگیری مشترک مدیریت عالی دانشگاه، جمعیت هلال احمر ایران و موسسه آموزش عالی علمیکاربردی هلال ایران، پس از یک سال وقفه ای که در فعالیت مراکز آموزش علمیکاربردی هلال احمر به واسطه مصوبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ کمیته ساماندهی شورای عالی اداری اتفاق افتاده بود، بر اساس مصوبه جلسه ۹۰۲ مورخ ۲ مرداد ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجدد در مهر سال جاری از سرگرفته شده و ۲۲ مرکز در ۶۳ رشته محل در پذیرش مهر سال جاری دانشگاه موفق به جذب دانشجو در رشتههای تخصصی و مورد نیاز جمعیت هلال احمر شده است.
سرعت بخشیدن به آموزش های مورد نیاز هلال احمر با شناسایی نیازهای روز
علی اکبری با بیان اینکه توسعه آموزشهای علمیکاربردی مورد نیاز جمعیت هلال احمر با شناسایی نیازهای آموزشی بهروز و مورد نیاز آن، مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ تاکید کرد: تدوین دورههای آموزشی جدید و یا بازنگری دورههای مصوب این حوزه به همکاری جمعیت هلال احمر و دانشگاه جامع علمیکاربردی سرعت خواهد گرفت.
وی افزود: همچنین هلال احمر در حوزه بین الملل موسسه آموزش عالی علمیکاربردی میتواند برای تبادل تجربیات همکاریهای علمی، آموزش های مهارتی و تاثیر گذاری در شغل فعال شود.