در روزهای پایانی آبان خبری منتشر شد مبنی بر این که رهبر معظم انقلاب به مردم توصیه کردند تا برای موفقیت جبهه مقاومت ضمن تلاوت سوره فتح، بر خواندن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه و دعای توسل اصرار داشته باشند.
حجت الاسلام محمدجواد حاج علیاکبری امام جمعه موقت تهران که نظر رهبر معظم انقلاب را در جوار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تعدادی از جوانان بیان می کرد، درباره دعای چهاردهم صحیفه سجّادیّه گفت: این دعا برای درخواست نصر از خدای متعال است در برابر ظلمهای سنگینی که اتّفاق میافتد.
وی افزود: اسم صهیونیستها و آمریکا و مانند اینها را در دعای چهاردهم ببرید. این دعا بسیار دعای عالی و خوشمضمونی است که در واقع از شرّ ظالمان به خدا پناه میبریم و از خدایی که وعده داده مظلومین را یاری کند، این توقّع را در این دعا داریم.
علی اصغر حسینی کارشناس حوزه صحیفه سجادیه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای خواندن دعای ۱۴ صحیفه سجادیه به خبرنگار معارف آباجان به نقل از ایرنا گفت: توصیه مقام معظم رهبری بر خواندن سوره فتح، دعای توسل و دعای ۱۴ صحیفه سجادیه برای موفقیت جبهه مقاومت، بار دیگر توجه به دعا و درخواست از خداوند را مورد تاکید قرار داد و دعای ۱۴ صحیفه به دعای نصر معروف شده است.
وی افزود: در این دعا، حدود ۲۰ درخواست از خداوند داریم؛ درخواست هایی که مانند درخواست اجابت برای هر دعای دیگری، نیازمند تلاش از سوی دعا کننده است تا حاجت و درخواست انسان به اجابت برسد و روشن است که نمی توان صرفا از خداوند خواست و خود هیچ تلاشی برای رسیدن به درخواست نکرد.
حسینی ادامه داد: بر این اساس باید ابتدا تفاوت میان مظلوم و مُنظلم را شناخت. مُنظلم شخصی است که ظلم را پذیرفته است و با اختیار و اراده خویش با ظالم کنار آمده است.
وی با استناد به آیه ۱۱۳ سوره هود گفت: قرآن می فرماید «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ» واژه «ترکنوا» از ریشه کلمه رُکون به معنای آرام گرفتن به چیزی توأم با محبت و میل است و خداوند در این آیه مومنان را از پذیرش ظلم و میل داشتن به ظالم نهی کرده است اما مظلوم کسی است که به او ظلمی شده است ولی او به اختیار خویش این ظلم را نپذیرفته و هرگز هم آرام نگرفته و منتظر زمان مناسب برای انجام واکنشی درخور آن ظلم است.
این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: بنا بر این کمترین تلاش یک مظلوم، دعا برای رفع ظلم از خویش و بیشترین تلاش آن، آماده شدن برای بذل جان و رها شدن از ظلم ستمگران است.
وی با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: تاریخ فلسطین، نشانگر تفاوت میان این دو گروه است؛ یعنی گروهی که ظلم را پذیرفتند و به دشمن خویش نزدیک شدند و دست صلح به دشمن خویش دادند تا خنجر را آسانتر به پشت آنها فرو ببرد و گروهی که هیچگاه دست از مبارزه با ستم برنداشتند و تاریخ نشان داد که از این دو گروه، کدامیک موفق تر بودند.
حسینی افزود: اکنون با گذشت بیش از یک سال، رژیم صهیونیستی تقریبا هیچ دستاوردی جز بی اعتباری جهانی کسب نکرده است و حماس همچنان مقاوم ایستاده است؛ اگر چه تا رسیدن به نقطه نهایی که همان نابودی کامل رژیم صهیونیستی است، گام های بلندی مانده است.
وی مظلوم را یک انسان ستم کشیده ولی آماده توصیف کرد و گفت: مظلوم در تمامی دوران، تلاش می کند تا از تمامی ابزارهای ممکن و مشروع برای جلوگیری از ستم ستمگران استفاده کند. بنابراین محوری ترین بخش دعای ۱۴ صحیفه را می توان تاکید بر توانمندی برای جلوگیری از ظلم دانست. چون امام سجاد(ع) اینگونه از خدا درخواست می کند که «وَ خُذْ ظَالِمِی وَ عَدُوِّی عَنْ ظُلْمِی بِقُوَّتِکَ، وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنِّی بِقُدْرَتِکَ، وَ اجْعَلْ لَهُ شُغْلًا فِیما یَلِیهِ، وَ عَجْزاً عَمَّا یُنَاوِیهِ، اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِی؛ و ستمکننده بر من و دشمنم را با نیرویت از ستم بر من بازدار و با قدرت خودت، تندی و تیزی ستمش را بر من بشکن و برایش در آنچه که دوست دارد، مشغولیت و سرگرمی قرار ده (تا از ستم ورزی غافل شود) و بر وجودش در برابر مظلومی که با او به دشمنی برمیخیزد، داغ عجز و ناتوانی بزن، خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ستمکار را رخصت ستم بر من مده» .