به گزارش روز چهارشنبه آباجان به نقل از ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، «غلامحسین محمدی» در همایش سراسری مدیران استانی این سازمان گفت: کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزشهای فنی، نیازمند توسعه مهارتهای نرم، تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلین به دلیل عدم مهارت در بنگاههای اقتصادی، دچار ناپایداری اشتغال می شوند که برهمین اساس ارائه آموزشهای مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامههای پیشروی سازمان است.
وی افزود: کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزشهای فنی، نیازمند توسعه مهارتهای نرم، تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلین به دلیل عدم مهارت در بنگاههای اقتصادی، دچار ناپایداری اشتغال می شوند که ارائه آموزشهای مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامههای پیشروی سازمان است.
وی ارائه آموزهای مهارتی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این مسیر باید با ایجاد نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه ای و اشتغال را طراحی کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزشهای مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور است، اذعان داشت: پیش از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و پس از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما جهت دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب و کار، نیازمند بازنگری سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل هستیم.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تأکید بر اتصال کارآموزان به بنگاههای اقتصادی در راستای اشتغال، بیان داشت: برای ایجاد و پایداری اشتغال، اتصالات نظام های مختلف، اکوسیستمی و زیست بومی فکر و عمل کردن در جهت اجتناب از موازیکاری و اتلاف هزینههای چندبرابری از مواردی است که باید جدی تر پیگیری شود.
حکمرانی داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای/ اتخاذ تصمیمات مناسب با داشتن دادههای مناسب
وی داشتن داده و اطلاعات مناسب برای اخذ تصمیمات درست را ضروری دانست و اذعان داشت: نظام حکمرانی داده ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه ای با رویکرد سکومحوری برای اتصالات این نظام ها و مشارکت اقتصادی بنگاههای بزرگ، کوچک، دانشبنیان، مجموعههای خود اشتغالی در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل میشود.
اجرای طرح ایران مهارت، توسعه آموزش های غیررسمی و دوگانه
محمدی اظهار داشت: در طرح ایران مهارت سعی بر این شده است تا با توسعه محتوا در حوزه مهارت از طریق توسعه زیرساخت ها و ظرفیت آموزش های دوگانه در قالب مراکز جوار و بینکارگاهی، مراکز مشترک هیأت امنائی، دولتی، غیردولتی، هنرستانها و توسعه آن در رسانه های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش های نظری و عملی فراهم کنیم.
وی از فراهم سازی زیرساخت های طرح ایران مهارت در راستای تقویت مهارتهای فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی خبر داد.
زیست بوم ملی و بین المللی مهارت
معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، عضو سازمان بین المللی ILO است که سازمانهای بزرگ بین المللی و سازمان ملل هم در آن همکاری داشته و سرمایهگذاری کردهاند، افزود: طی سالهای گذشته، همکاریهای جدی در این زمینه تعریف شده، این سازمان با توجه به تأثیر جدی ارتباط و رسانه در اجرای فرآیندها و با پیگیریهای بسیار، موفق به ایجاد فرصت جدید با همکاری سازمانهای بینالمللی در توسعه زیرساخت های تولید محتوای مهارتی در کشور شده است.
بر اساس این گزارش، نخستین همایش سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (دولت چهاردهم) در مرکز ملی تربیت مربی در حال برگزاری است و مدیران کل ستادی و استانی به ارائه گزارش اقدامات، ظرفیتها، عملکردها و برنامههای پیش رو میپردازند.