چهارشنبه , آبان ۳۰ ۱۴۰۳
۶۲ درصد مردم نسبت به تبلیغات سلبریتی‌ها بی‌اعتمادند

۶۲ درصد مردم نسبت به تبلیغات سلبریتی‌ها بی‌اعتمادند

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، دفتر مطالعات افکارسنجی ملت در گزارشی با عنوان “سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران” آورده است که افکارسنجی ملت، نظرسنجی حاضر را در مردادماه سال ۱۴۰۳ انجام داده است. جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۵ سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد ۱۲۰۰ پرسش‌نامه به‌روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده‌است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در جامعه ایران است.

حدوداً دو سوم از پاسخ‌گویان (۶۵٫۳ درصد) واژه سلبریتی را شنیده‌اند و در مقابل ۳۴٫۴ درصد تاکنون این واژه به گوششان نخورده است. ۵۳٫۵ درصد از پاسخ گویان نسبت به واژه سلبریتی حس مثبت یا کاملاً مثبت دارند و در مقابل ۱۸٫۱ درصد گفته‌اند که حس منفی یا کاملاً منفی نسبت به این واژه دارند. همچنین ۲۶ درصد بیان کرده‌اند نسبت به واژه سلبریتی هیچ حس مثبت یا منفی ندارند.

 ۴۶٫۶ درصد از مردم سلبریتی‌های «ساکن ایران» و ۴٫۳ درصد سلبریتی‌های ایرانی «ساکن خارج از کشور» را دنبال می‌کنند. همچنین ۲۰٫۱ درصد بیان کرده‌اند «هر دو دسته را به یک اندازه دنبال می‌کنند» و ۲۶٫۴ درصد «سلبریتی‌ها را دنبال نمی‌کنند». ۴۲٫۳ درصد از مردم گفته‌اند که حداقل یک سلبریتی محبوب دارند و در مقابل ۵۷ درصد اعلام کرده‌اند که هیچ سلبریتی محبوبی ندارند. متوسط شاخص شدت هواداری در میان افرادی که گفته‌اند حداقل یک سلبریتی محبوب دارند، ۳٫۹ از ۱۰ نمره به‌دست آمده است.

 ۶۲٫۱ درصد از مردم اذعان کرده‌اند که اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، تبلیغ او تأثیری بر میزان اعتماد آنها ندارد. همچنین ۲۰٫۵ درصد گفته‌اند در صورت مشهور بودن ان سلبریتی در جامعه و ۱۵٫۳ درصد در صورت محبوب بودن آن سلبریتی برای خود فرد، به کیفیت آن کالا اعتماد می‌کنند.

 ۶۲٫۱ درصد از مردم اظهار کرده‌اند اگر یک سلبریتی از فردی در انتخابات حمایت کند، حمایت آن سلبریتی برایشان اهمیتی ندارد. همچنین، ۱۹٫۳ درصد در صورت مشهور بودن آن سلبریتی در جامعه و ۱۵٫۹ درصد در صورت محبوب بودن آن سلبریتی برای فرد، به حمایتش اعتماد می‌کنند.

 ۴۰٫۵ درصد از مردم بیان کرده‌اند که اگر یک سلبریتی در مواقع بحرانی مانند سیل یا زلزله اقدام به جمع آوری پول از مردم کند، اعتمادی به اقدام آن سلبریتی نخواهند کرد. همچنین ۳۴٫۸ درصد در صورت مشهور بودن آن سلبریتی در جامعه و ۲۲٫۸ درصد در صورت محبوب بودن آن سلبریتی برای فرد، به اقدامش اعتماد می‌کنند.

گزارش|مرکز پژوهش‌ها بازوی مشورتی مجلس

 ۵۹٫۷ درصد از مردم اذعان کرده‌اند اگر یک سلبریتی خبری را در جامعه اعلام کند، به اخبار منتشر شده توسط او اعتماد نخواهند کرد. همچنین ۲۴ درصد در صورت شهرت آن سلبریتی در جامعه و ۱۴٫۱ درصد در صورت شهرت آن سلبریتی برای فرد، به آن اخبار اعتماد خواهند کرد.

 اغلب مردم (۸۳٫۷ درصد) بیان کرده‌اند که سلبریتی‌ها حتماً باید مالیات پرداخت کنند و در مقابل ۱۱٫۶ درصد بر این باورند که آنها باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

گفتنی است، این گزارش صرفاً بازتاب افکار عمومی نسبت به موضوع بوده و نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها نیست. 

انتهای پیام/

Check Also

انسداد شمال میدان سبلان در تهران به مدت ۳ ماه + عکس

انسداد شمال میدان سبلان در تهران به مدت ۳ ماه + عکس

– اخبار اجتماعی – مهدی صداقتی؛ مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در گفت‌وگو با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *