آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، این شهید یکی از ۲ هزار آلاله خونین بال کهگیلویه و بویراحمد است که با شجاعت و غیرتی مثال زدنی با انجام ۵۴ ماموریت پروازی سخت(ماموریت های هوایی سخت به ماموریت هایی گفته می شود که امکان بازگشت در آن ۵۰ درصد است) در شرایط دشوار روزهای ابتدایی دوران دفاع مقدس غیرتمندانه از خاک کشورش دفاع کرد.

بامداد روز بیست و هفتم آبان ماه سال ۱۳۵۹ آزمونی سخت برای سروان خلبان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر بود او به همراه خلبان کابین عقب خود ستوان یکم “محمد تقی حسینی” برای انهدام سپاه سه عراق که شامل پنج لشکر(۳لشکر زرهی و ۲ لشکر مکانیزه) با هدف تصرف سوسنگرد، آبادان و اهواز شروع به پیشروی کرده بودند انتخاب شدند.
او به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام ۶ نوبت پرواز اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو کرده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخت ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی قرار گرفتند.

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

“شهید ابراهیم امید بخش” به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام ۶ نوبت پرواز در ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه‌های نفتی فاو نموده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال “گمرک صفوان” که از کویت به بصره درحرکت بوده تا سوخته ادوات جنگی ارتش عراق را تأمین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی پیش‌گفته قرار گرفتند.

شهید والامقام به همراه هم‌رزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود در این زمان حمله جنگنده‌های اف چهار به ستون پیاده دشمن گرچه اثربخش بود اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان “ابراهیم امیدبخش” و هم‌رزم خلبانش ستوان یکم “محمدتقی حسینی” به درجه رفیع شهادت نائل و برای همیشه جاویدالاثر شدند.

نگاهی به زندگی شهید امید بخش

شهید ابراهیم امیدبخش در سال ۱۳۳۲ در روستای آب شیرین از توابع گچساران دیده به جهان گشود او دوران ابتدایی خود را در اهواز و دوره متوسطه و دبیرستان را در دبیرستان کورش کبیر (ولایت فعلی)در سال ۱۳۵۱ در گچساران به اتمام رسانید و در همان سال در آزمون دانشکده افسری خلبانی در تهران پذیرفته شد.

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

خلبان شهید ابراهیم امیدبخش پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال ۱۳۵۲ به آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا (این ساعت به خلبان برتر در هر دوره اهداء می‌شد) به وطن بازگشت و در سال ۵۴ به پایگاه ششم شکاری در بوشهر اعزام شود و با شایستگی تمام به جمع خلبان هواپیمای اف ۴ بپیوندد.

او در اواخر سال ۵۸ برای تدریس به خلبانان به تهران اعزام می‌شود و در زمان جنگ تحمیلی بار دیگر برای انجام‌وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد، با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی این خلبان جوان و کارآزموده همچنین دیگر فرزندان خلف نیروی هوایی بااحساس ادای دین به میهن اسلامی وارد عرصه کارزار با دشمن می‌شود.

نگاهی گذرا بر افتخار آفرینی همرزمان شهید امیدبخش

پروازهای مداوم سروان خلبان “ابراهیم امیدبخش” در داخل مناطق اشغالی و عملیات برون‌مرزی در نوع خود کم‌نظیر بود و این پروازها گاهی در قالب گشت هوایی و پشتیبانی از نیروهای سطحی و گاهی نیز در آسمان دشمن و باهدف انهدام مراکز حساس اقتصادی و نظامی باعث افزایش انگیزه‌های رزمی در میان دیگر خلبانان نیروی هوایی و نمایشی دلپذیر از ابراز قدرت این نیروی الهی می‌شود.

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

سرتاسر جبهه‌های جنگ تحمیلی جولانگاه خلبان بی‌باکی همچنین “ابراهیم امید بخش “و هم‌رزمان غیور وی شده بود تا اینکه در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۵۹ به سروان امیدبخش و تعدادی دیگر از هم‌رزمانش در پایگاه هوایی بوشهر مأموریتی سخت واگذار می‌شود تا از پیشروی نیروهای بعثی و تصرف شهر سوسنگرد ممانعت به عمل‌آورند.

اگرچه دوران هشت سال دفاع مقدس پر از نمادها و اسطوره‌هاست اما خلبانان نیروی هوایی که علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش دیگری از جمله انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند از جاودانه های جنگ تحمیلی هستند.
عملیات ۱۴۰ فروندی و انهدام تجهیزات و تاسیسات نیروی هوایی عراق، عکس‌برداری هوایی از مناطق دشمن، بمباران پایگاه هوایی کرکوک، عملیات قطع صدور نفت عراق، انهدام بندرها و تاسیسات عراق، پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه هوایی الولید(H۳)، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات طریق القدس، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات فتح‌المبین، پشتیبانی از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات والفجر هشت، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات کربلای پنج و جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد تنها بخشی از فعالیت‌های تیزپروازان آسمانی در دوران دفاع مقدس است.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.

خاطرات شنیدنی همرزمان شهید امید بخش/ رشادت‌های خلبانان فداکار نیروی هوایی

مرحوم خلبان “محمود ضرابی” از خلبانان و قهرمانان هشت سال دفاع مقدس در بخشی از خاطراتش به رشادت‌های شهید خلبان «ابراهیم امیدبخش» اشاره‌کرده و گفته بود: شهید امید بخش یک سرباز ایرانی بود و این جوان برومند، لایق و کاردان در دوره خلبانی‌اش در آمریکا نیز شاگرداول می‌شود و «ساعت رولکس» گران‌قیمتی هم به ایشان اهدا می‌شود، بااین‌حال این جوان برازنده در دروس و پرواز همیشه سرآمد بود واحساس وظیفه نسبت به وطنش داشت.

یکی از هم‌رزمان شهید امیدبخش با اشاره به دلاوری‌های تیزپروازان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: بخش زیادی از موفقیت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مرهون رشادت‌های خلبانان فداکار نیروی هوایی است.

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی با بیان اینکه دشمن فکرش را هم نمی‌کرد که نیروی هوایی ایران قدرت مقابله با آن‌ها را داشته باشد افزود: تیز پروازان ارتش توانستند سنگرها و مواضع دشمن بعثی را در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی منهدم کنند.

خلیلی تصریح کرد: صدام با توجه به خوی قدرت‌طلبی و تجاوزگری خود، تصور می‌کرد که می‌تواند در مدت کوتاهی به تهران رسیده و این نظام نوپا را سرنگون کند.

امیر سرتیپ دوم خلبان نیک بخش حبیبی، رئیس سابق دفتر مطالعات راهبری نیروی هوایی ارتش با اشاره به جان‌فشانی‌های جوانان این مرزوبوم در طول دوران دفاع مقدس گفت: وقتی‌که صدام و حزب بحث با ۱۴ لشکر تا بن دندان مسلح به ایران اسلامی حمله‌ور شدند امثال امیدبخش‌ها بودند که هم‌قسم شدند و با نثار جانشان شجاعانه در برابر دشمنان ایستادگی کردند.

این خلبان گچسارانی افزود: در ابتدای جنگ آمریکایی‌ها و دشمنان نظام اسلامی حتی فکرش را نمی‌کردند که ما قادر خواهیم بود که جنگنده‌ها را به پرواز دربیاوریم و درواقع همین حمایت‌های بی‌دریغ آمریکایی‌ها بود که به صدام جرئت داد مدعی تصرف تهران در ظرف چند روز شود.

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

حبیبی در ادامه به گوشه‌ای از مأموریت‌های مهم خلبانان نیروی هوایی ارتش در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انهدام پایگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز مهم اقتصادی دشمن، اعزام نیروهای داوطلب رزمنده به مناطق عملیاتی و بازگرداندن نیروهای مجروح از خطوط مقدم، حفاظت از آسمان کشور و مناطق نفت‌خیز و درنهایت انجام مأموریت‌های شناسایی و رزمی ازجمله مأموریت‌های خلبانان نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس بود.

وی اظهار کرد: در عملیات سوسنگرد سال ۵۹ در طول سه ماه نزدیک به ۱۱۳ هواپیمای جنگنده را از دست دادیم درحالی‌که در طول جنگ ۱۸۰ فروند جنگنده از دست رفت و در این مدت سه ماه ۱۰۵ شهید تقدیم انقلاب کردیم که “شهید امیدبخش” از این شهداست.

نام‌گذاری فرودگاه نفت گچساران به نام شهید اکید بخش

در ۲۰ بهمن‌ ۹۵ فرودگاه نفت گچساران با حضور جمعی از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام شهید امیر سرلشکر، خلبان شهید جاویدالاثر “ابراهیم امیدبخش” نام‌گذاری شد.

آخرین پرواز عقاب بر فراز سوسنگرد

یادمان سرلشکر خلبان شهید “ابراهیم امیدبخش” در تیرماه ۹۷ با استقبال مردم و مسئولان وارد گچساران شد که این یادمان شامل تندیس خلبان و ماکت جنگنده اف- ۴(فانتوم) است که از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه و در میدان ورودی شهر (فرودگاه) نصب شد.

Check Also

واقعیت ستیز نباشیم؛ ضرورت نگاه جامعه شناختی قتل دکتر قلب در یاسوج

واقعیت ستیز نباشیم؛ ضرورت نگاه جامعه شناختی قتل دکتر قلب در یاسوج

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، حال کادر درمان این روزها خوب نیست و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *