به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، عباس شاهسونی امروز(شنبه ۲۶ آبان ماه) در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به انتساب بیش از ۸ میلیون مرگ به آلودگی هوا بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، گفت: آلودگی هوا در حال حاضر مهمترین خطر محیط زیستی برای سلامت انسان است و در کشور ما نیز حدود ۳۰ هزار مورد از مرگ و میرها در سال منتسب به آلودگی هواست.
وی استفاده از انرژیهای پاک، سوخت مناسب و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را مهمترین اقدامات برای کاهش غلظت آلایندههای هوا دانست و گفت: در کشور ما از سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شده و دارای ۳۴ ماده و ۱۴ آیین نامه اجرایی است و اگر این قانون به درستی اجرا شود، کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا میکند.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تسریع در فرایند اسقاط خودروهای فرسوده، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از خودروها و موتورسیکلتهایی که در حال تردد هستند، فرسودهاند و دو و نیم میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می کنند که باید از رده خارج شوند.
شاهسونی افزود: بر اساس قانون هوای پاک باید ۳۰ درصد از انرژیهایی که سالانه تولید می شوند، تجدیدپذیر باشند اما از سال ۹۶ تا کنون طبق گزارش سازمان محیط زیست از سال ۹۶ تا پایان سال گذشته فقط ۶۰۰ مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر داشتهایم و ۶ درصد از انرژیهای تولید شده، تجدیدپذیر بودهاند.
وی تصریح کرد: سال ۹۶ که قانون هوای پاک تصویب شد، میزان ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون در کشور حدود ۳۰ میکرو گرم بر متر مکعب بود که با وجود افزایش تعداد خودروها و مصرف سوخت، بر اساس گزارش سال گذشته همین میزان ثابت مانده است. سال ۹۶ حدود ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف روزانه داشتیم که الان به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیدهایم بنابراین اقدامات خوبی انجام شده است.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه راهکار مقابله با آلودگی هوا، درمان نیست بلکه باید پیشگیری کرد، گفت: هزینهها و عوارض ناشی از آلودگی هوا به وزارت بهداشت بگونه ای است که سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان در این خصوص برای درمان بیماران به نظام سلامت تحمیل میشود و تمام مراکز بهداشتی و درمانی و اورژانس در شرایط آلودگی هوا به ویژه برای همه گروهها، آماده خدمت رسانی هستند.
شاهسونی با اشاره به راهنماهای محافظت فردی و خودمراقبتی در برابر آلودگی هوا در وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: در این راهنماها در مورد انواع و شیوه استفاده از ماسکها، تغذیه مناسب، فعالیتهای فیزیکی مطالبی تهیه شده اما مردم هم باید پای کار بیایند.
به گفته وی در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می کنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده است و سال گذشته فقط ۶ هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند و بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین، معاینه فنی ندارند.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره ماسکهای مناسب شرایط آلودگی هوا، گفت: ماسک N95 برای شرایط آلودگی هوا توصیه میشود که میتواند ۹۵ درصد از ذرات معلق را حذف کند البته این نوع ماسک ممکن است در دسترس نباشد یا هزینه تهیه آن بالا باشد بنابراین استفاده از دو ماسک طبی نیز در این شرایط توصیه میشود چراکه می تواند تا ۷۰ درصد ذرات معلق را حذف کند.
شاهسونی با اشاره به شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی در ساعات شروع و پایان کار مشاغل، گفت: در فصل پاییز و فصول سرد سال، بیماریهای تنفسی نیز شیوع دارد و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی می تواند حتی به کاهش بیماریهای تنفسی کمک کند.
وی تاکید کرد: در شرایطی که هوا برای همه گروه ها ناسالم است و در شرایط قرمز قرار داریم، فعالیت فیزیکی به ویژه برای کودکان، سالمندان، مادران باردار و بیماران تنفسی و مبتلایان به آسم باید محدود شود. مهمترین نکته در آلودگی هوا، مواجهه کمتر با این شرایط است. همچنین توصیه میشود در این وضعیت از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان و میوه و سبزیجات بیشتر استفاده شود.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با تقدیر از اقدام دولت در کاهش مازوت سوزی در برخی از نیروگاه های کشور، یادآور شد: مصرف مازوت یکی از منابع تولید آلودگی است که یک سوخت سنگین محسوب و باعث ایجاد دی اکسید گوگرد می شود. دی اکسید گوگرد برای بیماران تنفسی خطرناک است که موجب تشدید علائم تنفسی به ویژه در مبتلایان به آسم می شود و سیستم فوقانی تنفس را تحت تاثیر قرار می دهد.
شاهسونی در پایان مصرف مازوت را در برخی نیروگاهها برای تولید انرژی ضروری دانست و گفت: در نیروگاههایی که مازوت مصرف میشود و این نیروگاه ها در مجاورت سکونتگاههای انسانی نیست و مردم تحت تاثیر قرار نمیگیرند، مازوت سوزی اشکالی ندارد و در دنیا هم این اتفاق رخ میدهد اما در نیروگاههای در مجاورت با سکونتگاههای انسانی که جهت باد غالب به سمت شهرهاست، مصرف مازوت باید محدود شود.
انتهای پیام/