به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش آباجان به نقل از ایرنا، اجلاس سالانه دانشگاه فنی و حرفهای و گردهمایی روسای ۱۸۳ دانشکده و آموزشکده سراسر کشور با حضور عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفهای و اعضای هیات رئیسه این دانشگاه در دانشکده فنی و حرفهای شریعنی امروز گشایش یافت و تا ۲۳ خرداد ادامه دارد.
عرفان خسرویان در این اجلاس با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و همرانش گفت: تلاش بر این است تا برنامه ها و اقدامات در حوزه دانشگاه را با قوت و قدرت ادامه دهیم. بزرگترین مکتب شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی خدمت و اخلاص و اخلاق مداری و پاداش وی در خدمت به خلق همان شهادت بود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: یکی از ویژگی های شاخص آیت الله رئیسی، پرهیز از حاشیه ها بود. وقتی رئیس دولت سیزدهم، دولت را تحویل گرفت با دوران سخت کرونا و تعطیلی دانشگاه ها روبرو بودیم. اما به محض تحویل دولت، وی دستور داد دانشگاه از حالت مجازی خارج و حضوری شود.
شاید مهمترین مساله مطرح در آموزش مهارتی این بود که در سپهر برنامه علم و فناوری نادیده گرفته شده بود و دولت سیزدهم به این مهم توجه کرد.
خسرویان چالش دیگر این حوزه را در بدو دولت سیزدهم ساختار آن و بودجه اندک دانست و گفت: در دولت سیزدهم به این مهم توجه شد. در کلان حکمرانی آموزش مهارتی با چند سازه پراکنده روبرو بودیم. اما با همکاری دولت و مجلس، تلاش روسای دانشگاه ها و سایر مجموعه ها و به ویژه رئیس جمهور شهید برای رفع مسائل اقدامات متعددی انجام شد.
وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم برای تجهیز آموزشکده های فنی و حرفه ای تلاش های فراوانی شد و یکی از این اقدامات اصلاح نظام بودجهریزی برای دانشکده ها و اموزشکده های فنی و حرفه ای کشور بود. طوری که امروز یک و نیم هزار میلیارد تومان برای توسعه این بخش اختصاص داده شده است.
وی به اصلاح ساختار دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ما امروز با پنج معاونت این دانشگاه را اداره می کنیم. در نظام صلاحیت حرفه ای توانستیم سال گذشته آزمون صلاحیت حرفه ای مشاغل را برگزار کردیم که این قسمتی از تلاش های روسای دانشگاه های فنی و حرفهای است.
خسرویان این را هم گفت که آیین نامه جدیدی تدوین شده تا ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه بر اساس آن انجام شود و برای تحول ارتقای منابع انسانی گام های مهمی برداشته شده است.
وی یادآور شد: این دانشگاه در گذشته بیشتر بر آموزش متمرکز بوده است؛ اما در دولت سیزدهم در راستای حوزههای کسب و کار فناورانه و شکلگیری خوشههایی برای تربیت نیروی کار و اشتغال به سمت استانداردهای بینالمللی حرکت کرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای دو رکن مهارت محور بودن و مردم محور بودن را از عوامل تحقق برنامه دانشگاه دانست و گفت: دغدغه خانواده ها این است که فرزندان شان بیکار نباشند و هویت شغلی به دست آورند. دولت سیزدهم هم در مدت فعالیت سه ساله خود در حوزه مهارت رویکرد بسیار مثبتی داشت و اقدامات خوبی را انجام داد. مبنای دانشگاه فنی و حرفه ای حرکت به سمت بازار و صنعت است.
رئیس سازمان بسیج اساتید نیز در این اجلاس به توسعه کمی و کیفی آموزش در کشور پرداخت و گفت: در بسیاری از رشته های علمی و تخصصی جزو کشورهای برتر دنیا هستیم؛ اما آموزش عالی ما همچنان با چالش های روبرو است. انتظار می رود با اسناد بالادستی، به علل محقق نشدن اهداف اسناد بالادستی در افق ۱۴۰۴ برسیم.
محمدرضا مردانی افزود: در بحث ترویج کسب و کار دانش بنیان همچنین کار آفرینی باید بیشتر توجه شود. امروز علوم انسانی بالاترین سهم دانشگاهی ما را تشکیل می دهد؛ در حالیکه باید به فنی و حرفه ای هم نگاه ویژه داشت. یعنی هم در کشور فرهنگ سازی شود و هم در برنامه های تبینی دانشگاه قرار بگیرد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: سهم آموزش های مهارتی امروز کم است و باید در حوزه ترویج و تبلیغ اقدامات کافی برای افزایش این سهم انجام شود. امیدواریم در آینده دانشگاه ملی مهارت شکل بگیرد و به نیازهای اساسی دانشگاه در سیاستگذاری توجه شود. دانشگاه فنی و حرفه ای با ظرفیتی که دارد باید بتواند به ویژه در تحقق شعار سال به سمت نیازهای کشور کمک کند.
علیاکبر فامیل کریمی رئیس مرکز حراست وزارت علوم نیز در این نشست گفت: آرامش در دانشگاه و مشروعیت و مقبولیت، موضوعی است که رهبری همواره بر آن تاکید دارند. اقناع در این زمینه از راهبردهایی بوده که به درستی دنبال شد تا محبوبیت نظام بین نخبگان و محیط دانشگاهی اوج یابد. ما امروز توسعه تمام عیار حوزه علمی را شاهد هستیم، اما باید با توجه به برنامه های اندیشکده های غرب علیه ایران، بتوانیم با طرح موضوع و راهبردها توطئه های دشمنان را خنثی کنیم.