به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، اسکندر مومنی وزیر کشور طی سخنانی در آیین تکریم و معارفه معاون اجتماعی وزارت کشور به مسئلهی رشد جمعیت پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت پرداختن به این مسئله، گفت: اگر توجه و پیشبینی لازم و همچنین پیشگیریهای لازم را در زمینهی جمعیت نداشته باشیم، این مسئله تبدیل به چاله جمعیتی شده و سپس تبدیل به چاه جمعیتی خواهد شد.
وی افزود: در صورت رسیدن به وضعیت چاه جمعیتی، حل مسئله ممکن نیست و کشور با افت شدید جمعیتی مواجه میشود.
وزیر کشور گفت: پیشبینی میشود اگر روند کاهش جمعیت ادامه یابد، در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به ۳۵ میلیون نفر خواهد رسید و تعداد سالمندان افزایش شدیدی خواهند داشت.
مومنی اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از این مسائل نیامند پیشبینی درست هستیم؛ متأسفانه پیشگیری همیشه مغفول بوده و با اینکه کار مهمی هم هست ولی چون در همان لحظه بهصورت محسوس و ملموس نیست، مورد دقت قرار نمیگیرد.
وی ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت عظیم آموزش و پرورش بیان کرد: آقای بطحایی در حوزه آموزش و پرورش خدمت کردهاند و آقای کاظمی هم پیام دادهاند که با تمام توان آماده همکاری هستیم و این وزارتخانه برای خودتان است. وزارت آموزش و پرورش دریای عظیمی است و صرفاً پیشگیری از آسیبها نیست بلکه اقدامات ایجابی و مهارتهای اجتماعی که ما میتوانیم در آموزش پرورش آنها را محقق کنیم، سرمایه بسیار عظیمی است.
وزیر کشور عنوان کرد: هر چقدر ما در وزارتخانه آموزش و پرورش هزینه کنیم در واقع هزینهای نکردهایم؛ سرمایهگذاری است و هر کشوری که در آموزش و پرورش سرمایهگذاری کند نتیجه بسیار خوبی دریافت خواهد کرد. ما باید تلاش کنیم پدیدههای اجتماعی به پدیدههای امنیتی تبدیل نشوند، اظهار کرد: به این معنا که باید موضوعات اجتماعی را با و سازوکارهای اجتماعی حل و فصل کنیم.
مومنی خاطر نشان کرد: ماهیت پدیده اجتماعی این است که تمایل دارد امنیتی شود زیرا اگر امنیتی شود به سرعت حل خواهد شد، البته این حل شدن کوتاه مدت است اما آثار منفی فراوانی خواهد داشت. اگر ما موضوعات و پدیدههای اجتماعی را با سازوکار اجتماعی، ایجابی، فرهنگی و نرم حل کنیم، ماندگاری آن بسیار بیشتر و اثرگذارتر خواهد بود تا اینکه با امنیتی شدن آن بخواهیم سریع حل و فصل شود.
به گزارش آباجان به نقل از تسنیم، سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور شد.
انتهای پیام/