به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، عوارض این آزادراهها در پنج سال گذشته افزایش نیافته بود و به گفته مسئولان سازمان راهداری درآمدهای آنها به هیچ عنوان کفاف نگهداری آزادراهها را نمیداد.
به گفته «رضا اکبری» سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، از دو سال پیش بهروز رسانی این عوارض درخواست شده بود تا اینکه این مورد به شورای اقتصاد رفت و در آنجا نرخ جدید برای پنج آزادراه دولتی مصوب شد.
وی با اشاره به عوارض فعلی یکهزار و ۲۰۰ تومانی آزادراه تهران- قم که به صورت یکسان از کاربران جاده دریافت میشود، گفت: میزان عوارض پرداختی برای افرادی که تا فرودگاه امام یا کل مسیر تا قم را پیمایش داشتند یکسان بود؛ مسالهای که این عادلانه نبود و بر این اساس مقرر شده عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت شود.
سرپرست سازمان راهداری ادامهداد: در خوشبینانهترین حالت حتی با این نرخهای جدید ۲هزار میلیارد تومان از این آزادراهها که در مقایسه با نیاز فوری پنج هزار میلیارد تومانی ناچیز است.
وی خاطرنشانکرد: در این راستا بستهای تهیه خواهد شد تا اضافه درآمدها صرف همین عمران و بهسازی همین آزادراهها شود. همچنین تا ۳۰ درصد تخفیف برای افرادی که به طور دائم از این آزادراهها استفاده میکنند در نظر گرفته خواهد شد.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا و به گفته مسئولان، هزینههای نگهداری آزادراهها و هزینههای عمرانی در سالهای گذشته چندین برابر شده، اما نرخ عوارض آزادراهی برای سالها ثابت مانده و نیاز بود که متناسب با وضعیت آزادراهها و هزینهها متناسب سازی شود.
هزینه نگهداری آزادراهها سالیانه پنجهزار میلیارد تومان برآورد میشود که شامل مواردی همچون نگهداری آسفالت، خط کشی، تعمیر تجهیزات، روشنایی حریم، نگهداری زمستانه و غیره است.