به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا دین محمد نعمتی شامگاه یکشنبه در دیدار روسای اتاقهای بازرگانی فراه و جمعی از تجار و سرمایهگذاران افغانستان با استاندار خراسان جنوبی افزود: این پروژه بیش از ۱۵ سال طول کشیده و این موضوع مردم و تجار افغانستان را نگران کرده است.
وی ضمن قدردانی از مسئولان خراسان جنوبی برای دعوت هیات تجاری کشور افغانستان اظهار کرد: از سالهای گذشته با استان خراسان جنوبی ارتباطات تنگاتنگی داریم اما مسئولان زیاد به فکر جذب سرمایهگذار از افغانستان نبودهاند.
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان ادامه داد: از اینکه استاندار جدید خراسان جنوبی برای تقویت ارتباطات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی و همینطور جذب سرمایهگذار پیش قدم شد قدردانی میکنیم و امیدواریم این ارتباط با همکاری دو استان رونق بگیرد.
وی تاکید کرد: انتظار داریم برگزاری اینگونه جلسات و نشستهای مشترک به صورت مستمر و پیاپی بین دو استان برگزار شود، آماده حضور استاندار و تجار خراسان جنوبی در فراه افغانستان هستیم.
نعمتی یادآور شد: بدون شک با نشستها و ارتباطاتی که خواهیم داشت زمینه اشتغال بیشتر برای جوانان خراسان جنوبی و فراه افغانستان فراهم خواهد شد.
وی افغانستان را بازار صادراتی بسیار مهمی برای کشور جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: روزانه از کشورهای زیادی صادرات و واردات به افغانستان انجام میشود که باید سهم خراسان جنوبی در این حوزه افزایش یابد.
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان افزود: تا زمانیکه مشکلات موجود در مرزهای فراه افغانستان و خراسان جنوبی رفع نشود برگزاری نشستها و جلسات فایدهای ندارد.
وی ادامه داد: عمدهترین این مشکلات تکمیل آسفالت جاده فراه افغانستان است که از ۱۵ سال قبل به طول ۱۱۴ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و هنوز هم به پایان نرسیده است.
یکی از تجار افغانستانی هم گفت: روابط اقتصادی ایران و افغانستان، مرزهای مشترک طولانی و ارتباطات فرهنگی، تجاری و اجتماعی میان مردم این دو کشور همواره عامل مهمی در تحکیم مباحث اقتصادی و تجاری بوده است.
زکریا طاهری افزود: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به ویژه در زمینههای مختلف اقتصادی مانند انرژی، زراعت، حمل و نقل، تجارت مرز همکاریهای گستردهای داشته و ایران یکی از شرکای اصلی افغانستان در منطقه شناخته شده است.
وی بیان کرد: مرزهای مشترک ایران و افغانستان نه تنها به عنوان خط جغرافیایی بلکه به عنوان دروازهای برای تبادل اقتصادی، فرهنگی و تجاری شناخته میشود، این مرزها فرصت مهمی برای تسهیل تجارت به کشورهای دیگر نیز هستند.
روابط ایران و افغانستان در حال گسترش
این سرمایهگذار افغانستانی عنوان کرد: اکنون روابط اقتصادی ایران و افغانستان در بسیاری از بخشها شامل تجارت مرزی، پروژههای انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و صنعت در حال گسترش است.
وی با اشاره به بخشی از چالشها و مشکلات مرزی یادآور شد: مشکل تردد کامیونها در برخی مناطق میتواند مانعی بزرگ بر سر راه سرمایهگذاران و تجار باشد.
طاهری گفت: مسائل گمرکی و تجاری گاهی اوقات مانع از تسهیل تجارت آزاد میان دو کشور میشود که هماهنگی بیشتر در زمینه قوانین گمرکی و تعرفه میتواند به گسترش روابط تجاری کمک کند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در خصوص جاده فراه گفت: از زمان آغاز به کار این جاده با وجود همه مشکلات و محدودیتها در کشور افغانستان تاکنون یک روز هم پروژه تعطیل نشده است.
میرمحمد مودی افزود: از سالها بل اعتبار این پروژه در آریان بانک افغانستان بلوکه شده است هرچند جلساتی در این خصوص برگزار و نسبت به آزادسازی آن قول مساعد داده شد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
پیشرفت ۹۰ درصدی آسفالت جاده فراه
وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کُندی این پروژه مشکل ورود پیمانکاران و مهندسان به خاک افغانستان است، نیروهای ناظر و کارشناسان گاهی ۲۰ روز تا یکماه با وجود داشتن ویزا معطل میمانند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: در یک سال گذشته ۱۸ کیلومتر از جاده فراه آسفالت شده و تنها ۳۵ کیلومتر یعنی ۱۰ درصد پروژه باقی مانده است.
وی تصریح کرد: اکنون ادوات، ماشینآلات، تجهیزات حتی پیمانکاران در منطقه حضور دارند و در جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای تکمیل پروژه نداریم.