به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، حمیدرضا خانمحمدی روز یکشنبه در نشستی با عنوان «طرح ملی نهضت عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» در دانشگاه آزاد اصفهان، با تشریح آخرین تحولات در پروژههای مدرسهسازی کشور بر لزوم تغییر نگرش در این راستا و بهرهگیری از فناوریهای نوین با همکاری خیرین و مسوولان در راستای تسریع در اجرای پروژهها تاکید کرد.
وی با اشاره به دستورالعملهای رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری جلسات مشترک و گروههای کاری گفت: هدف این است که محلهها و مدارس را به هم متصل کنیم، بطوری که فضاهای آموزشی در اختیار دانشآموزان محلهها قرار گیرد و این رویکرد به توسعه آموزش کمک کند که البته این کار نیازمند همکاری گروهی و عملی است.
وی با اشاره به پروژههای موفق مدرسهسازی در مناطق مختلف کشور بویژه در خراسان رضوی از طریق ساخت مدارس پیشساخته صنعتی و استفاده از سازههای نوین افزود: نخستین مدرسه در منطقه کلات این استان در کمتر از ۲۸ روز با همکاری خیرین و استفاده از مصالح پیشساخته صنعتی اجرا شد.
خانمحمدی افزود: در تهران و سایر استانها نیز پروژههای مدرسهسازی با سرعت بالایی در حال اجراست و بعنوان مثال در شهر قدس ۳۵ مدرسه توسط صنایع مختلف با استفاده از سازههای پیشساخته و فناوریهای جدید در حال ساخت است.
وی با تاکید بر اهمیت همکاریهای بینبخشی گفت: در هر استان باید ظرفیتهای موجود بطور دقیق شناسایی و از آنها بهرهبرداری شود و برخی پروژهها با همکاری خیرین در اصفهان و سایر استانها، نمونههایی موفق از مدرسهسازی با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی است.
خان محمدی همچنین به لزوم توجه ویژه به فناوریهای نوین آموزشی اشاره کرد و گفت: مدارس باید بهگونهای طراحی شوند که دانشآموزان در یک محیط مناسب با استفاده از فناوریهای آموزشی به یادگیری بپردازند و در کلاسهای درس نمایشگرهای تعاملی و سایر ابزار مدرن بطور گسترده استفاده شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به طرحهایی برای تجمیع مدارس و استفاده بهینه از فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید دارد که مدارس باید تجمیع و بصورت مجتمعهای بزرگ و کارآمد طراحی شوند و این امر بویژه در مناطق شهری و روستایی اهمیت زیادی دارد.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت پیگیری مستمر پروژهها و ارزیابی عملکرد استانها افزود: ما سامانهای برای ارزیابی پیشرفت پروژهها ایجاد کردهایم که با استفاده از آن، وضعیت هر پروژه بطور دقیق رصد خواهد شد.
خانمحمدی خاطرنشان کرد: همکاری بیشتر مردم و مسوولان میتواند باعث تحول بزرگ در آموزش و پرورش شود کمااینکه در استان اصفهان بویژه با همکاری خیرین اقدامات بزرگی در حال انجام است که میتواند الگوی موفقی برای سایر استانها باشد.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، طرح «نهضت توسعه و عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردمی» در هفت بند از جمله موضوع مدارس کانسکی، سنگی، مدارس مناطق دارای سرانه فضای آموزشی آن کمتر از سه متر، مدارس دارای کلاسهایی با تراکم بالای ۳۵ نفر، ساخت فضای آموزشی در محدوده مسکن مهر و نهضت ملی مسکن و تکمیل پروژههای نیمهتمام است که بتازگی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و به استانها ابلاغ شده است.
اکنون حدود یک میلیون دانش آموز در ۶ هزار واحد آموزشی استان اصفهان مشغول تحصیل هستند.