روزهای زمستانی و تکرار سرگردانی مسافران در سطح شهر

روزهای زمستانی و تکرار سرگردانی مسافران در سطح شهر

به گزارش خبرنگار اقتصادی آباجان به نقل از ایرنا، با ظهور و توسعه فناوری در کشور، زیرساخت‌هایی که برای تسهیل زندگی مردم در کشورهای جهان درنظر گرفته شده بود، به کشور ما نیز راه یافت؛ از دولت الکترونیک گرفته تا خرید و فروش الکترونیکی و البته تاکسی‌های اینترنتی.

در روزهای نخست ورود تاکسی‌های اینترنتی همه چیز از نظر قیمت، نظم و زمان رسیدن راننده به مسافر، تجربه کاربری بسیار خوبی را رقم می‌زد. با گذشت مدت زمان زیادی از حضور انواع سکوهای تاکسی‌ اینترنتی در کشور، این مقوله به سبک زندگی افراد اضافه و با روزمره آن‌ها عجین شد تا جایی که آژانس‌های تاکسی تقریبا از سطح شهر جمع شدند و رانندگان به ناوگان حمل و نقل اینترنتی پیوستند.

یکی از مسائلی که چند سالی است مسافرانی که به تردد با تاکسی‌های اینترنتی عادت کرده‌اند را سرگردان می‌کند، روزهای برفی و بارانی یا ساعت‌های اوج ترافیک است. در این شرایط کاربری که برای روزهای خلوت و تعطیل زودتر از همیشه به مقصد می‌رسد، نه تنها مشمول تخفیفی نمی‌شود، بلکه در روزهای بارانی و برفی باید کرایه‌ای بپردازد که گاهی تا بیش از ۱۰۰ درصد هم افزایش دارد.

از افزایش قیمت که بگذریم، مساله بعدی قبول نکردن سفر از سوی رانندگان است؛ دست آن‌ها باز است که هر سفری که مقصد راحت‌تر با ترافیک کمتر و کرایه بیشتر دارد را بپذیرند یا آن‌قدر منتظر بمانند تا کاربر مجبور شود با اضافه کردن گزینه‌هایی مانند توقف در مسیر، کرایه را افزایش دهد تا شاید راننده آن را بپذیرد.

امروز (یکشنبه ۳۰ دی) و البته دیروز که شاهد بارش برف و باران در تهران بودیم، سردرگمی و سرگردانی مسافران شهری چندین برابر شد؛ این مقوله فقط به یک تاکسی اینترنتی مربوط نبود، همه تاکسی‌های اینترنتی و سرویس‌های تاکسی شهری به این سردرگمی دامن زدند.

قیمت‌گذاری، بزرگ‌ترین چالش تاکسی‌های اینترنتی

خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا برای پیگیری موضوع به سراغ فرید شهابی معاون تجاری اسنپ رفت؛ وی درباره علت افزایش کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی در زمان بارش برف و باران گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید سیستم قیمت‌گذاری پویا در اسنپ را توضیح دهیم؛ این سیستم هوشمند بر اساس چندین معیار عمل می‌کند.

شهابی تاکید کرد: بر اساس این معیارها، گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. عواملی مانند مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا از جمله این معیارها هستند. قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به دلیل تغییر مدت زمان سفر و با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند. بر همین مبنا، در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم.

بر هم خوردن تعادل بین تقاضا و عرضه

وی ادامه‌ داد: در شرایط نامساعد جوی شاهد ترافیک سنگین، اضافه‌بار تحمیل‌شده از سایر مدل‌های حمل‌ونقلی و افزایش تقاضا هستیم که تعادل بین عرضه و تقاضا را بهم می‌زند. باید توجه داشته باشیم که ما نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم قیمت‌گذاری خیلی پایین یا خیلی بالا داشته باشیم. هدف تعیین قیمتی است که هر دو کاربر از آن رضایت داشته باشند و از بازار خارج نشوند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی همین بحث قیمت‌گذاری است، چراکه هم کاربر راننده و هم کاربر مسافر باید راضی باشند.

معاون تجاری اسنپ تاکید کرد: به طور کلی قیمت در اسنپ یک رقم ثابت ندارد و نسبت عرضه و تقاضا در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. با این حال در بحث قیمت‌گذاری اسنپ با تدابیری مثل تعیین بیشینه و کمینه در افزایش یا کاهش قیمت همواره تلاش می‌کنیم که هر دو سمت مشتریان خود را راضی نگه داریم.

روزهای زمستانی و تکرار سرگردانی مسافران در سطح شهر

کاهش تمایل رانندگان به قبول سفر در روزهای بارانی

در روزهای بارانی و برفی ترافیک افزایش می‌یابد. افزایش ترافیک باعث افزایش زمان سفر می‌شود و نرخ ناوگان موثر را کم می‌کند. مثلا اگر ۱۰ هزار راننده در هر ساعت ۲۰ هزار سفر انجام می‌دادند حالا با افزایش ترافیک فقط ۱۵ هزار سفر انجام می‌دهند و ناوگان موثر کاهش می‌یابد. همچنین در روزهای بارانی و به‌ویژه برفی به علت بالا رفتن ریسک تصادفات و ترافیک کاربران راننده کمتری تمایل به فعالیت دارند و تعداد ناوگان هم کاهش می‌یابد.

با بالا رفتن ترافیک و شرایط سخت جوی، ناوگان عمومی دچار مشکل می‌شود، در این شرایط بار حمل‌ونقل به دوش روش‌های جایگزین مثل خوردوی شخصی و تاکسی اینترنتی می‌افتد. بنابراین شاهد افزایش تقاضا هستیم. همین‌طور که ملاحظه می‌شود، هم افزایش تقاضا و هم کاهش عرضه روی می‌دهد که منجر به ناترازی می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

اگرچه در چنین شرایطی تاکسی های اینترنتی می گویند برای کنترل شرایط دست به اقداماتی از جمله پرداخت تشویقی به راننده می‌زنند، اما نارضایتی مردم از شرایط پیش آمده نشان می دهد که این مشوق ها نیز کارساز نبوده و رانندگان افزایش قیمت سفرهای درون شهری از سوی مسافران را ترجیح می دهند چنانچه در روزهای اخیر با ورود سامانه بارشی به تهران، کاربران تاکسی‌های اینترنتی نیز بار دیگر از افزایش قیمت ها در ساعات اوج ترافیک شگفت زده شدند.

حتما ببینید

امکان همکاری تهران و سئول در زمینه‌های هوش مصنوعی و دولت هوشمند

امکان همکاری تهران و سئول در زمینه‌های هوش مصنوعی و دولت هوشمند

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از وزارت ارتباطات، سید ستار هاشمی روز دوشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *