به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، شادی مالکی روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به علت بروز آلودگی هوا در پایتخت اظهار کرد: وجود شرایط جغرافیایی خاص کلانشهر تهران و عدم برون رفت آلایندهها به صورت مطلوب از سطح شهر از عوامل آلودگی هوا در پایتخت به شمار میرود.
وی افزود: وجود بیش ۱۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران می تواند در آلودگی هوای پایتخت تاثیرگذار باشد و امروز یکی از مشکلات جدی ما شاید این تعداد بیش از حد خودرویی هست که در شهر تهران در حال تردد است.
به گفته مالکی، همچنین عوامل موثر بر آلایندگی هوا به ۲ دسته تقسیم میشود، منابع ثابت و منابع متحرک که منابع متحرک در تولید آلایندههای گازی ۸۱ درصد، در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصد و در تولید آلایندههای گازی ۸۱ درصد؛ بنابراین حدود ۳۷ درصد خودروهای سواری در این موضوع دخیل هستند.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: میزان انتشار کربن توسط یک خودروی شخصی به صورت سالانه با پیمایش حدود ۱۶ هزار کیلومتر یک و نیم تُن است و برای خودروهای تاکسی این عدد به چندین برابر ۶ تا ۷ تُن حساب میشود؛ از سوی دیگر تاکسیها از جمله خودروهای پرپیمایش و پر تردد هستند بطوریکه سهم تاکسیها در حمل و نقل عمومی ۱۸ درصد که شامل سه و نیم میلیون سفر روزانه از ۲۰ میلیون سفر درون شهری میشود.
نوسازی ۱۵۰۰ تاکسی در سال جاری
مالکی گفت: در پایتخت ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که بیش از نیمی از این خودروها فرسوده هستند؛ در سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران و در سال جاری از ابتدای سال تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده و به متقاضیان امسال جزو سالهایی است که اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی افتاده یعنی ما یک رشد ۱۸ درصدی داشتیم.
وی تاکید کرد: در حوزه نوسازی تعداد محصولاتی که در سبد نوسازی به تاکسیرانان ارائه می شود؛ از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرده که این موضوع میتواند کمک شایانی به انتخاب بهتر تاکسیرانان در حوزه نوسازی باشد.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و ایجاد مشکل برای تاکسیرانان افزود: ما در راستای خدمت رسانی به تاکسیرانان در حوزه نوسازی بر اساس توافقات موفق شدیم تا وام هایی در اختیار تاکسیرانان قرار دهیم که این مبلغ در گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده است.
به گفته وی، سپس از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده شده اما در یک مقایسه در حوزه قیمت خودرویی که در واقع خودروی متعارف است قیمت خودروهای تخصیص داده شده برای تاکسیهای پایتخت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده و امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان شده یعنی افزایش دو برابری در قیمت خودرو داشتیم که این موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را با مشکل رو به رو کرده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران یادآور شد: تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم.
وی اضافه کرد: اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسیهای برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساختهای شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است.
مالکی گفت: موضوع برقی سازی خودروهای ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است، اگر در محدودههای واقع در طرحهای ترافیکی شما شاهد تردد خودروهای برقی باشید قطعا تاثیر گذار است و قطعا با کاهش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.
وی افزود: یک خودروی تاکسی که در شهر تردد می کند پیمایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد داست که در سال نزدیک به ۶ تا ۷ هزار لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و با احتساب یارانههای دولتی بابت سهمیه سوخت خودرو تاکسی که دریافت میکند که معادل بنزینی با قیمت ۱۵۰۰ تومان و یا سه هزار تومان آزاد تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان هر تاکسی صرفهجویی در سال در مصرف بنزین دارد.
مالکی تاکید کرد: باید توجه داشت هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک بار شارژ چنین مسافتی را طی میکند که تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفهجویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است اگر ۵۰ هزار خودروی تاکسی حال حاضر شهر را برقی ساز کنیم و با یک محاسبه عددی و با توجه به ناترازی بنزین، آیا هزینه واردات بنزین بیشتر است یا میانگین قیمت دلاری یک خودرو کدوم به صرفه تر هست؟
وی یادآور شد: البته این وضعیت در کل کشور قابل رویت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند یا دچار فرسودگی هستند.