اعتکاف حضور در ضیافت و حریم قدسی!

اعتکاف حضور در ضیافت و حریم قدسی!

با افول حیات دینی و غروب تجربه‌های اشراقی و غیبت انسان نورانی در عصر مدرنیته، فرهنگ و زندگی انسان از سنت و میراث حیات معنوی تهی شده و تلاش گردید تا تجربه‌های عمیق و زنده انسان نیز از امر قدسی و الوهیت از کانون فرهنگ و زندگی جوامع و جمیعت‌ها به پیرامون رانده شود اما واقعیت این است که امر قدسی چونان زیبایی چیزی نیست که بتوان ریشه‌های آن را از ساحت وجود آدمی و فرهنگ و زندگی آدمیان برای همیشه برکند.

رغم همه تلاش‌ها و جنجال‌ها از دور کردن آدمی از کانون‌ها، سنت‌ها و آئین‌های نورانی و قدسی، نتوانستند از توجه و رغبت انسان سرگردان و رها شده در برهوت مدنیت مدرن او را از حضور در آستان‌های رفیع و ساحت‌های مقدس و حریم‌های قدسی بی‌نیاز و جدا سازند و امروز با آغاز و احیای دوره نو معنویت‌گرایی و دین مداری که از پژواک انقلاب اسلامی است، توجه بنیادی و عمیق و شدیدتر از کشش‌های دیگر عرصه‌های زیبایی، بیش از هر زمان، این حضور قدسی جلوه‌گری می‌کند و به تجربه در می‌آید.

اعتکاف اقشار مختلف از لایه‌های گوناگون جامعه به ویژه جوانان در مساجد از جلوه‌های این جذبه‌های روحانی و معنوی است که هر سال گسترده‌تر و پرشورتر می‌شود و مرزها را در نوردیده است.

مدنیت باختر تمامِ تلاش خود را صرف آن نمود تا بدیل‌هایی از فضاها و محیط‌های بسیار مجلل و پر زرق و برق از پیامبران عصر مدرنیته تا سلوک‌های معنوی کاذب و بی‌بنیان را برای جایگزینی دست و پا نماید اما هرگز نتوانست کانون توجه مردم را از جان‌های پاک و معنویت ناب و بی‌آلایش قدسی به دیگر سو برگرداند.

این نیاز درونی و سنت الهی است که همواره انسان‌ها برای اتصال به خالق نور به آن نورِ نور به اماکن نورانی و ساحت‌های نورانی به عنوان تجدید عهد و تقویت شعاع نورانی وجود رجوع نموده و مجذوب آن گردند.

و این درست در تقابل با بنیان‌های معرفتی مدرنیته باختر است که پی‌آمد آن به محاق رفتن دین و انسان بریده از ملکوت و منبع وحیانی است که آدمی صرفاً زمینی، تاریخی و مستقل و خودبنیاد انگاشته می‌شود.

در مقابل آن، رجوع و حضور انسان اماکن مقدس و آیین‌های معنوی هم‌چون اعتکاف بر اندیشه‌ای استوار است که انسان را در نشئه حضور، مظهر و اسمای خداوندی دانسته و آن را وجودی وابسته به وجود مطلق می‌داند.

در این نگاه انسان فی‌نفسه روحانی و معنوی است اگر غفلت‌ها و نسیان‌ها غباری بر این وجود افکنده، نیازمند تلنگر و بازخوانی و تأمل در خویشتن است تا با بازآگاهی جوهره‌ انسانی‌اش را احیا کند.

همین جوهره پاک انسانی است که آدمی را مجذوب جان‌های پاک، نورانی، ساحت‌ها، اماکن و آئین‌های پاک و روحانی کرده و به آن‌ها عشق و ارادت می‌ورزد و اعتکاف از جلوه‌های این عشق پاک و ارادت بی‌غش اهل ایمان است.

اعتکاف سنت و میراث معنوی است که از چرخش‌ها و رویکردهای بنیادین دوره جدید سر برکشیده و در حال گسترش است.

رهاورد این حضور در ضیافت برای معتکف توسعه نگاه رحمانی و زایش انسان نورانی است که دیگر خود را بریده از ملکوت و محصور در ملک و ماده و مستقل نمی‌پندارد بلکه خود را ربط محض و همه عالم را در محضر ربوبی می‌یابد.

بنابراین اعتکاف تذکار و یادآوری این حضور و زدودن زنگار از دل و اوهام از اندیشه و خودیابی و ادراک فقر و وابستگی به حق تعالی است.

معتکف به لطف حق توفیق می‌یابد تا وجودش را در محیط و فضای روحانی در معرض نفحه الهی قرار دهد و از وزش نسیم دلکش ملکوتی، جان و خرد خود احیا نماید و تولدی دیگر داشته باشد. جامعه نیز از فیوضات حضور و نگاه خیرخواهانه و خیراندیشانه این جان‌های پاک و مهمانان کوی دوست، بهره‌مند و معطر خواهد شد. ان‌شاء الله

حتما ببینید

زندگی نامه پدر رهبر انقلاب را در «خیمه» بخوانید

زندگی نامه پدر رهبر انقلاب را در «خیمه» بخوانید

به گزارش خبرنگار فرهنگی آباجان به نقل از ایرنا صد و هفتاد و چهارمین شماره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *