آمار فاجعه‌بار حوادث رانندگی در یزد/ موتورسواران، عامل ۷۳ درصد تصادفات +فیلم

آمار فاجعه‌بار حوادث رانندگی در یزد/ موتورسواران، عامل ۷۳ درصد تصادفات +فیلم

اینها صحبت‌های قابل تامل سرهنگ “عزیزالله دستوار” رییس پلیس راهور در نشست متفاوتی بود که با حضور شمار زیادی از موتورسواران یزدی در سالن اجتماعات یکی از هتل های شهر یزد بیان و از وضعیت موتورسواری در این استان و بویژه شهر یزد ابراز نگرانی کرد.

پلیس راهور و دیگر دستگاههای متولی در استان یزد سالهاست که با اجرای انواع و اقسام طرح های مختلف ترافیکی به دنبال کاهش صدمات و فوتی های ناشی از استفاده از موتورسیکلت و مجاب کردن راکبان به رعایت قوانین و مقررات هستند اما این طرحها تاکنون موفقیت چندانی نداشته است.

آمار فاجعه‌بار حوادث رانندگی در یزد/ ۶ کشته در هر هفت روز +فیلم

موتورسیکلت در یزد و دیگر شهرستان های استان به یک معضل اجتماعی و روزمره شهری تبدیل شده، بخش قابل توجهی از موتورسوارانی که در کف خیابانها تردد می کنند به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی پایبند نیستند، نزدیک به صد درصد آنها از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، شماری از آنها پلاک ندارند، در پیاده روها جولان می دهند و باعث ایجاد دلهره و وحشت در میان شهروندان می شوند و گاهی به ماموران راهور توهین می کنند و این خلاصه قصه تلخ استفاده از موتوررسیکلت در یزد است.

از من دعوت شد تا در نشستی که به منظور کاهش حوادث رانندگی با موتورسیکلت با حضور شمار زیادی از موتورسواران ، رییس پلیس راهور استان، رییس شورای شهر و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود شرکت کنم؛ تصورم این بود که این نشست هم مانند بسیاری از جلسات دیگر به نتیجه مثبتی ختم نشود و اوضاع موتور سواری در شهری مثل یزد با مبلمان خاص شهری و خیابان های کم عرض و شلوغ ، بهتر نشود اما این نشست، واقعا متفاوت بود.

در این نشست از پیک های موتوری یزد دعوت شده بود همان هایی که بیشترین تردد را در شهر یزد دارند و برای یک لقمه نان حلال در تلاش هستند؛ موتورسوارانی که در گرما و سرما در حال فعالیت هستند و متاسفانه بسیاری از آنها از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و خطر در کمین آنهاست.

در این نشست پس از صحبت های قابل تامل رییس پلیس راهور استان، رییس شورای شهر یزد و کارشناس دانشگاه علوم پزشکی، شبرنگ هایی در میان موتورسواران پیک توزیع کننده غذا توزیع شد تا با نصب آن بر روی جعبه حامل مواد غذایی و سپر جلوی موتور، از خطرات احتمالی در شب در امان باشند بویژه موتورسیکلت‌هایی که چراغهای آنها نقص دارد و حتی گاها بدون چراغ هستند تا در شب دیده شوند و از خطر به دور بمانند.

موتورسیکلت در یزد و دیگر شهرستان های استان به یک معضل اجتماعی و روزمره شهری تبدیل شده، بخش قابل توجهی از موتورسوارانی که در کف خیابانها تردد می کنند به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی پایبند نیستندهمچنین در این نشست حدود ۴۰ کلاه ایمنی که توسط یکی از خیران یزدی تهیه شده بود در میان موتور سواران توزیع شد تا از آنها استفاده کنند و از خطر ضربه مغزی ناشی از تصادفات در امان بمانند.

شبرنگ ها توسط خود رییس پلیس راهور و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی یزد بر روی موتورسیکلت ها نصب و کلاه ایمنی هم توسط همین مسوولان بر روی سر موتورسواران قرار داده شد و صحنه های زیبایی از همدلی پلیس، مسوولان دانشگاه پزشکی و موتورسواران خلق شد؛ هدف همه آنها یکی بود: مصونیت در مقابل حوادث رانندگی و دوری از خطر بویژه در شب.

عامل ۷۳ درصد تصادفات درون شهری، ۵۶ درصد فوتی‌ها و ۶۲ درصد مجروحان در یزد موتورسواران هستند

رییس پلیس راهور استان یزد در این نشست گفت: تصادفات قابل توجه و نگران کننده ناشی از حوادث رانندگی با موتورسیکلت، ما را بر آن داشت تا ضمن فرهنگ سازی در این زمینه، شبرنگ هایی را در میان موتورسواران توزیع کنیم تا با نصب آن بر روی وسیله نقلیه خود از خطرات شب در امان باشند.

سرهنگ عزیزالله دستوار افزود: بیشترین تردد را بویژه در شب، پیک های موتوری دارند و لذا از آنها دعوت کردیم تا در این نشست شرکت کنند و ضمن شنیدن حرف های کارشناسان از شبرنگ هایی که در همین جلسه به آنها اهدا میشود استفاده کنند تا از خطرات تردد شبانه در امان باشند.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال، عامل ۷۳ درصد تصادفات رانندگی درون شهری در یزد موتورسواران هستند، ادامه داد: ۵۶ درصد متوفیان و ۶۲ درصد مصدومان هم راکبان موتورسیکلت بودند.

ببینید و دیده شوید

سرهنگ دستوار با بیان اینکه نصب شبرنگ و استفاده از کلاه ایمنی (ترجیحا به رنگ سفید) برای آن است که خودروهایی که از سمت مقابل می ایند موتورسوران را بهتر ببینند و از برخورد با آنها جلوگیری شود، تصریح کرد: استفاده از لباس روشن و بویژه رنگ سفید نیز توصیه میشود .

وی آمار تصادفات، مجروحان و فوتی های راکبان موتورسیکلت در استان یزد را بسیار نگران کننده دانست و گفت: این وسیله نقلیه از ایمنی لازم برای تردد برخوردار نیست و در نخستین تصادفی که شکل می گیرد اولین کسانی که صدمه می بینند راکب و ترک نشین موتورسیلکت هستند.

آمار فاجعه‌بار حوادث رانندگی در یزد/ ۶ کشته در هر هفت روز +فیلم

موتورسواران از کلاه ایمنی رایگان هم استفاده نمی‌کنند!

رییس پلیس راهور استان یزد از توزیع یکهزارو ۵۰۰ کلاه ایمنی طی سال های ۹۶ و ۹۷ در شهر یزد در میان موتورسواران خبر داد و گفت: استفاده نکردن از کلاه ایمنی در ترددی که اکنون در شهر مشاهده میکنیم کاملا مشهود است؛ با بهانه هایی چون هوا گرم است، موهای ما خراب میشود یا کلاه سنگین است، از کلاه استفاده نمی کنند .

وی نداشتن چراغ جلو و عقب را یکی از معضلات این حوزه و یکی از اصلی ترین دلایل سوانح رانندگی با موتورسیکلت در یزد دانست و علت توزیع شبرنگ در این نشست در میان پیک های موتوری را همین موضوع اعلام کرد.

اگر رها کنیم آمار فجیعی از تصادفات شهری رخ خواهد داد

وی با بیان اینکه اگر وضعیت را به حال خود رها کنیم آمار فجیعی از تصادفات رانندگی با موتورسیکلت در شهر رخ خواهد داد، تصریح کرد: روزانه چندین دستگاه موتورسیکلت را بعلت تخلفات متعدد توقیف و روانه پارکینگ می کنیم که هدف ما از توقیف هم حفظ جان راکبان است.

دستوار یادآور شد: برنامه ای در دست اقدام داریم تا به موتورسوارانی که در سیستم روشنایی خود نقص فنی دارند و در خیابان ها در حال تردد هستند شبرنگ‌هایی به آنها می دهیم تا با نصب آن بر روی موتورسیکلت در شب دیده شوند.

وی اضافه کرد: طرح اهدای شب رنگ و کلاه ایمنی، پس از پیک های موتوری برای دیگر موتورسواران شهر هم اجرایی خواهد شد .

چرا موتورسیکلت؟

رییس شورای شهر یزد هم با ابراز تاسف از حوادث روزانه رانندگی در سطح شهر و استان یزد، از ابتکار انجام شده در برگزاری این نشست و اهدای کلاه ایمنی و شبرنگ به موتورسواران قدردانی کرد و با طرح این پرسش که چرا برخی از شهروندان ما موتورسیکلت را بر خودرو ترجیح می دهند؟ گفت: یکی از دلایل آن مشکلات اقتصادی است هر چند این امر مطلق نیست؛ آنهایی که موتورسیکلت خریدار می کنند مشکلات مالی را دلیل نخریدن خودرو اعلام می کنند.

آمار فاجعه‌بار حوادث رانندگی در یزد/ ۶ کشته در هر هفت روز +فیلم

یزد، پیشگام مالکیت موتورسیکلت و خودرو در کشور؛ هر خانوار بافقی پنج موتورسیکلت دارد؟

عزیزالله سیفی اظهار داشت: استان یزد، بیشترین سهم را در تردد موتورسیکلت ها در کشور دارد و به عنوان مثال در بررسی که چندین سال قبل انجام شده بود مشخص شد هر خانوار در شهرستان بافق پنج موتورسیکلت دارد و گاهی یک نفر چندین موتورسیکلت در خانه خود نگهداری می کند.

وی تعداد خودروهای در حال تردد در شهر یزد را هم بیشتر از سایر نقاط کشور اعلام کرد و افزود: در حالی که ۵۴ درصد مردم ایران دارای خودرو هستند این رقم در استان یزد ۷۳ درصد است؛ اکنون هر خانوار یزد ۲ خودرو دارد و این جای تامل دارد؛ در یزد، همه آنهایی که خودرو دارند موتورسیکلت هم دارند.

وی مشکلات ترافیکی را یکی دیگر از دلایل خرید موتورسیکلت اعلام کرد که البته یزد در مقایسه با تهران وضعیت بهتری دارد.

موتورسواران از مسیرهای اختصاصی استفاده نمی‌کنند!

رییس شورای شهر، عدم آموزش و استفاده نکردن از مسیرهای اختصاصی موتورسواری در برخی نقاط شهر را یادآور شد و گفت: اگر از این مسیرها به نحو احسن استفاده شود قطعا باعث کاهش ترافیک و سوانح رانندگی می شود.

به گفته وی در بلوار جمهوری اسلامی یزد، این مسیر، برای موتورسیکلت‌ها تعیین شده اما بعلت عدم استفاده ، شهروندان و مغازه داران منطقه، جمع آوری آن را خواستار شدند .

فوت ۶ نفر در هر هفت روز در یزد ! سهم موتورسواران ۳۵ درصد

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و مسوول سابق واحد کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت یزد هم در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۲ ، ۳۲۳ نفر در حوادث رانندگی استان یزد فوت کردند، یعنی هر هفت روز ۶ نفر کشته شدند که سهم موتورسواران ۳۵ درصد است.

دکتر حسن جانفدا ، این آمار را بزرگ و نگران کننده دانست و افزود: در سال ۱۴۰۲، هشت هزار و ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند که آمار ثبت شده پزشکی قانونی است.

آمار فاجعه‌بار حوادث رانندگی در یزد/ ۶ کشته در هر هفت روز +فیلم

۱۵ درصد مجروحان تصادفات رانندگی، معلول دائمی می‌شوند

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مجروحان تصادفات رانندگی برای همیشه معلول می شوند، تصریح کرد: در سوانح رانندگی سال گذشته، یکهزار و ۳۰۰ نفر به معلولان قبلی استان اضافه شد که فاجعه بار است و متاسفانه موتورسواران ، بیشتر از بقیه در معرض این آسیب هستند.

در سال ۱۴۰۲ ، ۳۲۳ نفر در حوادث رانندگی استان یزد فوت کردند، یعنی هر هفت روز ۶ نفر کشته شدند که سهم موتورسواران ۳۵ درصد استوی با بیان اینکه باید “رانندگی تدافعی” در دستور کار پلیس راهور استان باشد ادامه داد: شاید ما راننده خوبی باشیم اما آیا اطمینان داریم که طرف مقابل ما هم راننده خوبی هست؟ اینجاست که بحث دیدن و دیده شدن مهم می شود.

وی اهمیت استفاده از رنگ سفید برای موتورسواران را یادآور شد و اظهار داشت: اگر بنا بر هر دلیلی، موتورسیکلت شما داری نقص فنی روشنایی هست باید از شبرنگ استفاده کنید تا دیده شوید؛ استفاده از شبرنگ باعث میشود تا خودروهای روبرو از فاصله ۲۰۰ متری، شما را ببینند.

۲۵ میلیارد ریال هزینه یک جوان تا ۳۰ سالگی

دکتر جانفدا خطاب به پیک های موتوری حاضر در نشست گفت: فردی که به سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی میرسد حدود ۲۵ میلیارد ریال برای او هزینه شده تا به این سن برسد و این رقم برای پزشکان ۵۰ میلیارد ریال است.

حتما ببینید

فیلم| قهرمان یزدی کاراته ایران: حامی مالی نداریم

فیلم| قهرمان یزدی کاراته ایران: حامی مالی نداریم

دریافت ۵۱ MB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *