به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، صدیقه ترابی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک ( ٢٩ دی ماه به مدت یک هفته) افزود: قانون هوای پاک قانون خوب و مترقی است و وظایف تمام دستگاه ها را مشخص کرده اما می بینیم بعد از گذشت حدود ٧ سال از تصویب آن، وضعیت هوا بهبود نیافته است.
وی اظهار داشت: در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا که هر ٢ هفته یکبار برگزار می شود، این مسأله را آسیب شناسی کردیم مشخص شد یکی از دلایل ناموفق بودن این قانون این است که اجرای آن در تمام کشور پیگیری می شد؛ بنابراین ما اولویت بندی کردیم و مقرر شد کلانشهر های آلوده به نسبت میزان آلودگی و با توجه به منابع آلایندگی، مفاد قانون هوای پاک اجرا شود.
وی تاکید کرد: در این راستا در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، مصوباتی را گذراندیم و اجرای آنها را با جدیت پیگیری می کنیم.
ترابی اظهار داشت: آلودگی هوا نتیجه اقدامات فراوانی است که در طول سال های گذشته انجام شده آمد بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که در مدت کوتاهی رفع شوند، ما بر اساس اولویت بندی ها پیش می رویم و تلاش می کنیم تا دستگاه های اجرایی وظایف خود را درست انجام دهند تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.
زباله سوزهای شمال درست عمل نمی کنند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست درباره مدیریت پسماند در کشور گفت: وضعیت پسماند در همه جای کشور نامناسب است اما در استان های شمالی و تهران بدترین وضعیت وجود دارد ، در گیلان و مازندران چون بارش زیاد است و معمولاً پسماندها تر هستند ، شیرابه های زیادی وارد منابع آب و خاک می شود .
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته تلاش های برای مدیریت پسماند در کشور انجام شد اما آنطور که باید موفق نبود چون درست تصمیم گیری نشده بود، به عنوان مثال پسماند سوز هایی که برای گیلان و مازندران خریداری و نصب کردند مناسب شرایط مرطوب منطقه نبود ، الان در شهری مانند نوشهر به علت رطوبت بالا زباله سوزها عملا درست کار نمی کنند این مسیر در حال پیگیری است و جلسات متعددی برای به نتیجه رسیدن آن برگزار کردیم.
ادامه مازوتسوزی در برخی نیروگاه ها
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا قرار شد که مازوت سوزی در سه نیروگاه سه نیروگاه منتظر قائم، شازند و شیهد منتظری متوقف شود این کار به مدت حدود یک ماه و نیم ادامه داشت اما با توجه به شرایط ذخیره سوخت و درخواست وزارت نیرو و نفت مبنی بر اینکه امکان مصرف نکردن مازوت در این شرایط وجود ندارد، دوباره مصرف این سوخت را از سر گرفتند اما قرار شد که به میزان کمتر استفاده کنند بنابراین مازوت سوزی در این نیروگاه ها همچنان ادامه دارد.
وی افزود: با این حال اقدامات لازم را انجام دادیم و به دلیل درخواستهای صورت گرفته در حال برگزاری نشستهای مشترک در همین رابطه هستیم، مازوت سوزی البته قرار شد بهگونهای تنظیم شود که حداقل مصرف مازوت را در نیروگاهها داشته باشیم و مردم از نظر سلامتی دچار آسیب جدی نشوند، تمهیداتی را در این خصوص پیشبینی کردیم.
ترابی درباره شکایت از دستگاههای متخلف در زمینه مازوتسوزی توضیح داد: پیگیریهای حقوقی را قطعا انجام خواهیم داد و موظف به انجام این کار هستیم، نتیجه شکایت درباره مازوتسوزی در آینده مشخص میشود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حقیقت این است که سالهاست مازوتسوزی اتفاق میافتد و امسال نیز با توجه به شرایط ذخایر نیرو این اقدام صورت گرفت و وزارت نیرو از قبل برای آن تصمیم گیری نکرده بود، البته بعد از اینکه مازوت سوزی متقوف شد شاهد شروع خاموشی ها بودیم که این اعتراضاتی را به همراه داشت، البته خاموشی برق به ازای توقف مازوت سوزی تصمیم شجاعانه ای بود که رئیس جمهور با هدف سلامت مردم گرفت.
وی درباره معرفی دستگاههایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کردهاند گفت: هرساله مکاتباتی در این خصوص صورت میگیرد، گزارش کار از دستگاهها دریافت میشود، هر چند که قانون هوای پاک آنطور که پیش بینی میشد، اجرایی نشد اما بر وظایفی که برای دستگاهها پیشبینیشده نظارت میشود، اولین قدم و وظیفه سازمان محیط زیست در این رابطه دریافت گزارش عملکرد است که نسبت به این وظیفه قانونی اقدام میکنیم.
ترابی افزود: به دنبال این هستیم که در سال ۱۴۰۴، مصرف مازوت به حداقل برسد و اگر هم قرار است سوزانده شود، از نوع کمسولفور باشد و همچنین نیروگاههای مازوتسوز از فیلترهایی استفاده کنند که کمترین میزان انتشار آلایندگی را دارد.
وی اظهار داشت: وظیفه داریم، گزارش عملکرد دستگاههای دخیل در قانون هوای پاک را دریافت و با وظایف قانونی آنها مقایسه کنیم، سپس دستگاههایی که به قانون عمل نمیکند را به مراجع قضایی معرفی کنیم، امسال نیز درحال دریافت گزارش دستگاهها هستیم و در مرحله بعد اقدامات لازم را انجام میدهیم اما در هر صورت واضح است که دستگاهها به اندازهای که در قانون مشخص شده به وظایف خود عمل نکردهاند.
مطرح شدن جابهجایی پایتخت تنها به دلیل آلودگی هوا نیست
ترابی درباره جابجایی پایتخت گفت: مطرح شدن جابهجایی پایتخت تنها به دلیل آلودگی هوا نیست و زمانی که ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را در یک جایی مانند تهران جای دادهایم قطعا با کمبود آب، آلودگی خاک و هوا نیز مواجه خواهیم شد. هر چند اقداماتی در راستای کاهش این چالش ها انجام شده اما از نظر توسعه سرزمینی این مسیر درست نیست که حجم زیادی از جمعیت را در یک مکان کوچک جمع کنیم. ظرفیست ردپای اکولوژیک تهران به پایان رسیده است.
وی درباره اثر تحریمها بر آلودگی هوا گفت: ما به دنبال این هستیم که از طریق تکنولوژی با آلودگی هوا مقابله کنیم اما تحریمها مانع شده است. اعمال کنندگان تحریم میگویند که هدف آنها از تحریم مردم نیستند و می خواهیم به مردم ایران کمک کنیم اما مانع انتقال فناوری به کشور می شوند، آیا حقوق بشر اجازه می دهد انتقال علم و فناوری محدود شود و کشورها دچار چالش شوند؟
زیرساخت های برقی سازی خودروها در کشور ضعیف است
ترابی درباره برقی کردن خودروها گفت: در شهرهایی مانند تهران و مشهد که آلاینده اصلی آنها ناشی از وسایل نقلیه و به طور کلی منابع متحرک است، قطعا برقیسازی حمل و نقل تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از آن حمایت میکند، یکی از حمایتهای ما این بود که روند نظارت سازمان بر استاندارد آلایندگی خودروهای برقی را تسهیل و به پلیس و گمرک اعلام کردیم که این خودروها تایید ما را برای شمارهگذاری دارند و نیازی به بررسی آنها نیست.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: درباره اظهار نظر خانم ابتکار درباره خودروهای برقی نیز صحبتهایی منتشر شد اما خانم ابتکار نیز این نامه را تکذیب کردند. لذا نمیشود بر اساس یک سری صحبتها موضوع را قضاوت کرد و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
ترابی تاکید کرد: موضوع مهم در برقیسازی، ایجاد زیرساختها است که تاکنون روند خوبی در کشور ما نداشته اما در بازدید از نمایشگاه محیط زیست متوجه شدم که اخیراً توسعه زیرساختها بهتر شده و امیدوارکننده است.
علت تعطیلی ها فقط آلودگی هوا نبود/ مدیریت سوخت علت بعدی
ترابی با اشاره به اینکه تعطیلات امسال فقط به علت آلودگی هوا نبود بلکه برای رسیدن به تعادل در مصرف سوخت هم بود گفت: امسال در کلانشهر شیراز وضعیت هوا شرایط خوبی داشت، از ابتدای سال تا به امروز فقط ۹ روز هوا ناسالم بود، از ابتدای سال تا تاریخ ۲۴ دی ماه ۲۵۶ روز هوا پاک بود در حالیکه سال گذشته در همین مدت ۱۹ روز هوا پاک بود، بنابراین وضعیت نشان می دهد که تعطیلی ها فقط به علت آلودگی هوا نبود.
وی تاکید کرد: قطعا یکی از راه های رسیدن به هوای پاک، داشتن سوخت مناسب است؛ بر این اساس نشست هایی با وزارت نیرو، نفت، صمت و شرکت ملی گاز و استاندارد گذاشتیم و مقرر شد تا کیفیت سوخت بهبود یابد و برنامه های بلند مدت برای ارتقای سوخت را داریم.
کاهش انتشار آلودگی با انرژی های تجدیدپذیر
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر انرژی های تجدیدپذیر در کاهش آلودگی هوا گفت: اینکه علت آلودگی هوا منابع متحرک، ساکن و یا صنایع باشند منشاء آنها سوخت است، حتی اگر نخواهیم از تجدید پذیرها استفاده کنیم باید معادل آن نیروگاه احداث کنیم که باز هم مشکل سوخت پیش می آید، سوخت هایی که اکنون در نیروگاه ها استفاده می شود استاندارد نیست، بنابراین هرچه تولید انرژی های تجدید پذیر بیشتر باشد قطعا میزان انتشار آلودگی کاهش می یابد.
وی افزود: وزارت نیرو قول داده تا پایان برنامه هفتم پیشرفت ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر تولید کند در این مسیر سازمان حفاظت محیط زیست نیز همراه است به این صورت که تا پیش از این قرار بود هر نیروگاه تجدیدپذیر باید ۱۰ تا ۲۰ درصد فضای خود را به فضای سبز تبدیل می کرد که با مصوبه ای که این درصد را حذف و ابلاغ کردیم تا در کارها سرعت ایجاد شود.
سهم ۵۹ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوای تهران
ترابی گفت: سهم منابع مختلف در آلودگی تهران مشخص شد بر این اساس ۴۱ درصد سهم منابع ثابت مانند نیروگاه ها و صنایع و ۵۹ درصد سهم منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها است بر این اساس در تهران تمرکز اجرای قانون هوای پاک را بر روی نوسازی خودروها و موتورسیکلت ها و توسعه حمل و نقل عمومی گذاشتیم.
وی افزود: اجرای قانون هوای پاک را آسیب شناسی کردیم و بر این اسای ظرفیت دستگاه ها و اینکه در چه مدت زمانی می توانند کارشان را انجام دهند مشخص شد، و بر این اساس برنامه ریزی ها را اولویت بندی کردیم.
وی ادامه داد: در زمینه عوارض آلایندگی پیشنهاداتی را به مجلس شورای اسلامی دادیم که برخی از آنها تصویب نشد، اما مصوبه هیات وزیران را داریم مبنی بر اینکه ۵۰ درصد عوارض آلایندگی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود ، برای آن در حال تهیه شیوه نامه ای هستیم و بعد از پایان به استان ها ابلاغ می شود.
روند اسقاط خودرو با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد/۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور
در ادامه نشست، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: بر اساس قانون هوای پاک مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده بر عهده وزارت صمت است.
احمد طاهری درباره آمار اسقاط خودرو و همچنین آخرین وضعیت اسقاط خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: یکی از موارد افزایش آلودگی هوا مربوط به ناوگان فرسوده است که طبق آمار حدود ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده داریم که موتورسیکلت، خودروها و واگنها است و آمار اسقاط خودروهای فرسوده نیز در سالهای گذشته چندان مناسب نبود به طور مثال سال ۱۳۹۹ حدود ۶ هزار خودرو فرسوده اسقاط شد که این آمار نسبت به وجود ناوگان فرسوده بسیار کم است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ میزان اسقاط خودرو به ۷۰ هزار خودرو رسید که در مدت ۹ ماه سال ۱۴۰۳ این میزان اسقاط به ۲۷۳ هزار خودرو رسید که نشاندهنده رشد آمار است، با توجه به اینکه در پیش بینی برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود نشان میدهد که تا رسیدن به این آمار فاصله داریم.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعات آن است که موتور سیکلتها سهم ۱۰ درصدی در انتشار آلاینده دارند و کلانشهرهای تهران و مشهد بیشترین آمار مربوط به آلودگی هوا از طریق آلایندگی خودرو را دارند که امیدواریم با اولویت واردات خودروهای برقی، نوسازی ناوگان عمومی با سوخت گاز و در نهایت سوخت بنزین اقدامات نوسازی خودروها را انجام دهیم.
طاهری درباره اقدامات سازمان در این راستا گفت: با رایزنی های صورت گرفته و بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو، ۱۰ هزار میلیارد تومان تاکنون در اختیار صندوق وزارت صمت قرار گرفته که باید برای اسقاط خودرو هزینه شود.
وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در همکاری با وزارت صمت و وزارت نیرو، لایحهای به دولت ارائه دهیم که روند اسقاط و ارائه تسهیلات با صاحبان وسایل نقلیه فرسوده از جمله صاحبان موتورسیکلت کار و تاکسیهای تسهیل شود.
در پایان نشست با حضور صدیقه ترابی و احمد طاهری از پوستر هفته روز ملی هوای پاک رونمایی شد.
ادامه دارد…