نقش جمهوری آذربایجان در کریدورهای ترانزیتی منطقه

نقش جمهوری آذربایجان در کریدورهای ترانزیتی منطقه

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، حمل‌ونقل کالاها از طریق جمهوری آذربایجان به شدت افزایش یافته است. راه‌آهن نقش اصلی را در این موضوع ایفا می‌کند.

شرکت «راه‌آهن آذربایجان» (ADY) اعلام کرده که از سال ۲۰۲۲، حجم حمل‌ونقل کالاها از طریق راه‌آهن به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

در گزارش این شرکت آمده است: «در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۸٫۵ میلیون تن بار توسط راه‌آهن آذربایجان در قالب ترانزیت، واردات، صادرات و حمل‌ونقل داخلی جابجا شده است. در مقایسه با سال ۲۰۲۳، حجم بار ترانزیتی در مدت مشابه سال ۲۰۲۴، ۵٫۷ درصد افزایش یافته و به ۷٫۳ میلیون تن و حجم بار وارداتی نیز ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۵٫۲ میلیون تن رسیده است. در مسیر اصلی ترانزیتی شرق – غرب، بیش از ۳٫۲ میلیون تن بار در طول سال جابجا شده است. در میان کالاهای ترانزیتی، نفت و فرآورده‌های نفتی با بیش از ۲٫۸ میلیون تن، ۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بوده است. همچنین در حمل‌ونقل سایر کالاهای اصلی مانند سنگ معادن فلزی و محصولات صنعت فلز ۸ درصد و چوب، خمیر کاغذ و محصولات کاغذی ۲۶ درصد افزایش ثبت شده است. نفت و فرآورده‌های نفتی با بیشترین سهم در واردات نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۳، ۸۹ درصد و محصولات صنعت شیمی ۱۲ درصد و زغال‌سنگ و سایر سوخت‌ها ۵۲ درصد افزایش داشته است.»

کریدور میانی: مسیر اصلی ترانزیت کالا در آذربایجان

شرکت «راه‌آهن آذربایجان» اعلام کرده که «کریدور میانی» که کالاها را از شرق به غرب و بالعکس منتقل می‌کند، به عنوان مسیر ترانزیتی اصلی و استراتژیک برای جمهوری آذربایجان در نظر گرفته می‌شود.

در گزارش این شرکت آمده است: «در مارس ۲۰۲۴، اولین قطار کانتینری که تنها در ۱۱ روز از شهر شیان چین از طریق کریدور میانی به باکو رسید، فصل جدیدی را در پتانسیل ترانزیتی کشور ما آغاز کرد. در سال گذشته، ۳۵۸ قطار کانتینری از چین به آذربایجان ارسال شده که نشان‌دهنده افزایش حجم حمل‌ونقل بار از طریق کریدور میانی و تقویت نقش آذربایجان در سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی است. در سال ۲۰۲۴، حجم بار منتقل شده از چین از طریق این کریدور از ۲۷ هزار کانتینر فراتر رفته است. این رقم بیش از ۲۵ برابر آمار سال ۲۰۲۳ است. زیرساخت‌های ما امسال امکان جابجایی بیش از ۱۰۰۰ قطار کانتینری را از طریق آذربایجان فراهم می‌کند.»

در این گزارش همچنین آمده که در نوامبر ۲۰۲۴، اولین محموله صادراتی از باکو از طریق راه‌آهن به چین ارسال شد.

توسعه و گسترش کریدورهای ترانزیتی آذربایجان

در سال ۲۰۲۴، کار مدرن سازی بخش گرجستان از خط آهن باکو- تفلیس- قارص به پایان رسید و ظرفیت سالانه حمل‌ونقل بار در این خط آهن از ۱ میلیون تن به ۵ میلیون تن افزایش یافت.

از ژوئن ۲۰۲۴، علاوه بر بندر لیانیون گانگ، یکی از بزرگترین بنادر شرقی چین، ارسال آزمایشی بار از این بندر نیز آغاز شد.

شرکت «راه‌آهن آذربایجان» اعلام کرده که کریدور شمال- جنوب در سال ۲۰۲۴ به طور قابل‌توجهی گسترش یافته است.

در این گزارش آمده است: «حجم حمل‌ونقل بار ترانزیتی از طریق کریدور شمال – جنوب و از طریق آذربایجان در سال ۲۰۲۴ به ۸۱۴ هزار تن رسیده که بیش از ۲۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۳ است.»

شرکت راه‌آهن آذربایجان پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰، حجم حمل‌ونقل ترانزیتی سالانه ۲ تا ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

کریدورهای میانی و تراسیکا: مسیرهای ترانزیتی مهم برای آذربایجان

کریدور میانی (شرق- غرب)، حمل‌ونقل بار از چین به ترکیه و همچنین به کشورهای اروپایی و بالعکس را در بر می‌گیرد.

کریدور حمل‌ونقل اروپا- قفقاز- آسیا (TRACECA) یک پروژه ویژه در چارچوب کمک‌های فنی به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع است که با حمایت اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. این پروژه در مه ۱۹۹۳ در نشستی در بروکسل با مشارکت ۸ کشور (۵ کشور آسیای مرکزی، قزاقستان و ۳ جمهوری قفقاز) تصویب شد.

کریدور تراسیکا همچنین یک بستر پایدار برای هماهنگی منافع، یافتن راه‌های بهینه برای همکاری متقابل و سودمند و همچنین توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در مناطق اروپا، دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر و آسیا است.

کریدور شمال-جنوب: کاهش زمان انتقال بار از هند به روسیه و اروپا

اولین سند توافقنامه در مورد کریدور حمل‌ونقل شمال- جنوب که هند، پاکستان، ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و کشورهای اروپای شمالی را به یکدیگر متصل می‌کند، در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ در سن‌پترزبورگ بین روسیه، ایران و هند امضا شد. در سال‌های بعد، در مجموع ۱۳ کشور این توافقنامه را امضا و تصویب کردند: آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین. آذربایجان در سال ۲۰۰۵ به این پروژه پیوست.

هدف از ایجاد این کریدور، کاهش زمان انتقال بار از هند به روسیه و همچنین به اروپای شمالی و غربی است. در حال حاضر، انتقال بار از هند به روسیه از طریق مسیر موجود (کانال سوئز) ۴۵ تا ۶۰ روز طول می‌کشد، در حالی که با استفاده از کریدور شمال- جنوب، این زمان به ۱۴ تا ۲۰ روز کاهش خواهد یافت.

رشد قابل‌توجه حمل‌ونقل کالا از طریق کریدور ترانس خزر

انتهای پیام/

حتما ببینید

پیشنهادات ۱۲ گانه پاشینیان برای صلح با جمهوری آذربایجان

پیشنهادات ۱۲ گانه پاشینیان برای صلح با جمهوری آذربایجان

– اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *