به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، سرهنگ فیروز کشیر روز شنبه اظهار کرد: از نظر سن عابران پیاده جانباخته در تصافات رانندگی در تهران، چهار درصد سن زیر ۱۸ سال، هشت درصد سن ۱۸ تا ۲۵ سال، ۱۲ درصد به سنین ۲۵ تا ۴۵ سال، ۱۵ درصد از این آمار در سن ۴۵ تا ۵۵ سال، ۱۹ درصد نیز ۵۵ تا ۶۵ سال و بالاترین درصد تصادفات در شهر تهران در بحث عابران پیاده به سن بالای ۶۵ سال با عدد ۳۰ درصد اختصاص دارد.
وی ادامه داد: تعداد متوفیان عابران پیاده در ۹ ماهه سال جاری ۱۷۸ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد ۲۸ درصد کاهش تصادفات عابران پیاده در پایتخت به ثبت رسیده است. برابر ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده مکلف هستند در هنگام عبور از سطح معابر حتما از پیادهرو عبور کرده و از پریدن و دویدن ناگهانی در سطح معابر باید خودداری کنند. با توجه به اینکه تردد عابران پیاده در سطح معابر بزرگراهی ممنوع است عبور از عرض بزرگراه باید از گذرگاههای عابران و پلهای هوایی استفاده شود.
سرهنگ کشیر افزود: مطابق ماده ۱۴۱ آییننامه راهنمایی و رانندگی عابر موظف است، جایی که گذرگاه عابر پیاده و چراغ راهنمایی رانندگی دارد حتما با توجه به چراغ حرکت کند، اگر خیابانی گذرگاه عابر پیاده دارد ولی چراغ رانندگی ندارد حق تقدم با عابر پیاده است در این صورت عابر باید از عرض خیابان و از محل خطکشی یا از محلهای دارای پل عابر پیاده تردد کنند.
بیشترین تصادفات تهران از ساعت ۲۰ تا ۲۴ شب
سرهنگ کشیر با بیان اینکه باید تعداد افراد کشته شده در تصادفات رانندگی تهران را به حداقل ممکن برسانیم، اظهار کرد: همچنین در این بازه زمانی پنج مورد تصادف منجر به مرگ در معابر خیابان وحدت اسلامی رخ داد که به دلیل قرار گرفتن مراکز عرضه آبمیوه و سایر واحدهای پرمخاطب، این خیابان در ساعاتی به یکی از معابر شلوغ شهر تهران تبدیل میشود.
وی ادامه داد: همچنین تصادفات جرحی خیابان وحدت در ۹ ماهه امسال نیز ۵۶ فقره بود که ۲۱ فقره از این تصادفات مربوط به عابران پیاده است. یکی از دلایل وقوع تصادف در این خیابان شیب منفی و همچنین افزایش تردد خودروها با سرعت بالا است.
معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در ۹ ماهه امسال بیشترین تصادفات در ساعت ۲۰ تا ۲۴ شب روی میدهد و این حوادث در زمان تعطیلی ارگانها و شرکتها به وقوع میپیوندد. ۳۰ درصد از تصادف در این ساعات، از ساعات ۲۴ تا چهار بامداد نیز حدود ۱۷ درصد تصادفات پایتخت اتفاق میافتد. همچنین ۶۰ درصد تصادفات در مسیرهای بزرگراهی، ۳۴ درصد معابر اصلی و ۶ درصد در معابر فرعی روی میدهد.
وی یادآور شد: رانندگان باید توجه کنند در تصادفات منجر به مرگ عابران پیاده رتبه اول عدم توجه به جلو توسط رانندگان، رتبه دوم عدم توان در کنترل وسیله نقلیه و رتبه سوم عدم رعایت حق تقدم اختصاص دارد، علت اصلی تصادفات جان باختن عابران پیاده به این سه عامل برمیگردد.