دکتر محمد رئیسزاده در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم درباره تزریق آب مقطر به جای دارو به بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان ولیعصر تبریز و همچنین خروج داروهای بیماران سرطانی از بیمارستان شریعتی تهران توسط یکی از کارکنان، اظهار کرد: براساس بررسیهایی که انجام شده، برخی از عوامل بخشهای درمانی که جزو کادر بهداشت و درمان نبودهاند و طبق گزارشهای واصله، جزو عوامل و کارکنان بخشها بودهاند، داروهای بیماران را دریافت میکردند اما به جای آن داروی دیگری یا آب مقطر تزریق میکردند و این داروهای بیماران در بازار آزاد به فروش میرسید.
وی افزود: قطعاً تمام اعضای کادر بهداشت و درمان با این تخلفات مخالفند و نسبت به آن اعلام برائت میکنند و ما نیز آن را غیرقابل قبول میدانیم و این موضوع را از سوی هر کسی که آن را انجام دهد، یک ظلم و جنایت در حق بیماران میدانیم.
رئیس زاده با بیان این که در محیطهای بهداشتی و درمانی که بیماران با اطمینان خاطر برای بهبودی بیماری خود مراجعه میکنند اینگونه تخلفات نباید رخ دهند، ادامه داد: با وجود این بهطور کلی، مردم نباید بهخاطر این حوادث استثناء، اعتماد خود را نسبت به کادر بهداشت و درمان از دست بدهند زیرا این اعتماد لازمه آرامش مردم هنگام مراجعه به مراکز درمانی است.
وی با اشاره به ایثارگریهای کادر درمان در دوران دفاع مقدس و کرونا بیان کرد: کادر درمان نشان دادند که برای حفظ سلامتی مردم، حتی حاضرند از جان خود نیز بگذرند و تقدیم بیش از ۳۰۰ شهید سلامت در دوران کرونا و بیش از ۳۰۰۰ شهید بهداری رزمی زمان جنگ مؤید این فداکاریهاست و موضوعات و تخلفات این چنینی در بیمارستانها نباید خدشهای به جامعه پزشکی و پرستاری وارد کند و قطعاً باید با چند نفر خاطی و متخلف برخورد بازدارنده و مطابق قانون انجام شود تا اعتماد مردم حفظ شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه تمام دغدغه ما حفظ آرامش و سلامتی مردم است و امیدواریم با برخوردی که انجام میشود این کار مذموم و شنیع تکرار نشود، تصریح کرد: اینکه بیماری با امید درمان شدن مراجعه کند و به شدت به دارویی نیاز دارد و آن دارو نیز بسیار گرانقیمت است اما دارو از دسترس وی خارج شود و در اختیار او قرار نگیرد جرم و جنایت در حق بیمار است و باید برخورد جدی با عاملان این موضوع انجام شود.
رئیسزاده با بیان این که نظارتها بر مراکز درمانی باید بیشتر و دقیقتر باشد؛ توضیح داد: با وجود این با توجه به گستردگی مراکز درمانی، تشخیص تخلفات و نظارتها در چنین محیطهایی، پیچیده است. در زمینه نظارتها، باید توجه داشت که در بیمارستانها ضوابط، سنجهها و استانداردهای ایمنی بیمار (patient safety) وجود دارد. این استانداردها باید جدی گرفته شوند تا از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری شود. اگر رؤسا و مدیران بیمارستانها و سرپرستان بخشها، آموزشهای لازم را در زمینه ایمنی بیمار دریافت و بهخوبی بر اجرای این سنجهها نظارت کنند، بسیاری از این مشکلات قابل پیشگیری هستند.
وی گفت: منظور از ایمنی بیمار این است که بررسی شود که داروی جایگزین یا اشتباهی برای بیمار تجویز و ارائه نشود، یا حتی به صورت سهوی نیز داروهای شبیه به هم، به اشتباه برای بیمار تجویز نشود.
وی ادامه داد: وقوع چنین تخلفاتی نشان میدهد که سنجههای اعتباربخشی بیمارستانی و ایمنی بیمار باید جدیتر گرفته شود تا چنین حوادثی برای بیماران پیش نیاید.
رئیس سازمان نظام پزشکی توضیح داد: بخش مهمی از اجرای دقیق این ضوابط و نظارت بر روند درمان، وظیفه معاونت درمان وزارت بهداشت است. اعتباربخشی به مراکز درمانی بهطور دورهای انجام میشود و این امر بر عهده تیمهای وزارت بهداشت قرار دارد اما اجرای سنجهها برعهده رؤسای مراکز و مدیران پرستاری است؛ مسئولین مراکز درمانی باید این استانداردها را بهخوبی اجرا کنند تا در هنگام اعتباربخشی، تمام الزامات رعایت شده باشد.
انتهای پیام/