به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم؛ جایزه سیمرغ مردمی تا سیونهمین دوره از جشنواره فیلم فجر ادامه داشت و ۲۹ فیلم موفق به کسب این سیمرغ شدند. این جایزه از دوره ۴۰ تا ۴۲ جشنواره فجر به دلیل مهیا نبودن شرایط رأیگیری عادلانه متوقف شد و امسال در دوره چهل و سوم با شرط برطرف شدن مشکلات زیرساختهای این حوزه تصمیم بر بازگشت سیمرغ مردمی گرفته شد.
دوره شانزدهم؛ آژانس شیشهای
در دوره شانزدهم جشنواره فیلم فجر، برای نخستین بار سیمرغ مردمی با فیلم سینمایی «آژانس شیشهای» پا به این جشنواره گذاشت. این فیلم در این دوره از جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه منتقدان و داوران قرار گرفت و موجی از جنجالها را در پی داشت. برخی از منتقدان معتقدند حاتمیکیا با این فیلم به نقطه اوج در کارنامه و زندگی حرفهای خود رسید تا جایی که جابر قاسمعلی، منتقد سینما، این فیلم را نماد سینمای دفاع مقدس خواند. برخی هم از آن به عنوان «بهترین فیلم سیاسی پس از انقلاب اسلامی» یاد کردند.
«آژانس شیشهای» با ۱۴ نامزدی و دریافت ۹ سیمرغ بلورین در رشتههای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، و نیز یک دیپلم افتخار برای دیگر نامزد در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به رکوردی چشمگیر در تاریخ جشنواره فیلم فجر دست یافت. با آغاز نمایش عمومی فیلم از تیر ۱۳۷۷ در سراسر کشور، سینماها رونق گرفت و صفهای طولانی برای تماشای فیلم ایجاد شد. انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز این فیلم را به عنوان یکی از پنج فیلم برتر تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب برگزید. این فیلم در کنار فیلمهای سینمایی «مرد عوضی» و «یاسهای وحشی»، سومین فیلم پرفروش سینما در سال ۷۷ شد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر این فیلم را تماشا کردند.
دوره هفدهم؛ رنگ خدا
«رنگ خدا» چهارمین فیلم بلند مجید مجیدی است که در هفدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم شناخته شد. فیلم «رنگ خدا» در اکران عمومی با استقبال مواجه شد و توانست نظر جشنوارههای خارجی را نیز به خود جلب کند. این فیلم در سال ۷۸ با اکران در دو سینما توانست به رقم فروش ۱۳۳ میلیون تومانی دست یابد که نشانگر استقبال تماشاگران از آن است. همچنین دریافت تندیس سومین دوره برپایی جشن خانه سینما به عنوان فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان سینمایی در سال ۱۳۷۸، دریافت پروانه طلایی بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در سال ۱۳۷۸ و دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم والنسین فرانسه در سال ۱۳۷۸ بخشی از جوایز این فیلم به شمار میرود. در آن سال «رنگ خدا» در کنار پرفروشترین فیلمها از قبیل «قرمز»، «دو زن»، «طوطیا»، «دختری با کفشهای کتانی»، «غریبانه»، «جوانی»، «شیدا» و… با فروش بیش از ۶۸۳ هزار نفر تماشاگر در آن سال چهاردهمین فیلم پرفروش سال ۷۸ شد.
دوره هجدهم؛ «عروس آتش» و «متولد ماه مهر»
«عروس آتش» برنده سه سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از نگاه مردم شده بود و در زمان اکران در سال ۷۹ نمایش این فیلم با توجه به موضوع آن، واکنشهای گوناگونی را در پی داشت. برخی مخاطبان وجوه اجتماعی آن را ستایش کردند و تعدادی دیگر معتقد بودند این فیلم نگاهی اغراقآمیز دارد.
ژیلا بنییعقوب، روزنامهنگار اجتماعی آن دوره در گفتوگویی که با خسرو سینایی و درباره وجوه اجتماعی این فیلم در ماهنامه فیلم به انجام رسانده بود، اعتقاد داشت که فیلم، نگاهی اغراقآمیز به تعصبات قومی و قبیلهای دارد و در زمان ساخت این اثر، این اتفاقات به شکلی که در فیلم مطرح شده، وجود ندارد.
سینایی هم باور داشت که این وضعیت تغییر کرده اما در پاسخ به این دیدگاه، هدف خود را از ساخت این فیلم، شناخت فرهنگها یا به تعبیر او طبق مُد آن زمان و گفتوگوی فرهنگها دانسته بود. این فیلم در اکران عمومی آن سال در کنار فیلمهای دیگری همچون «شوکران»، «دستهای آلوده»، «شور عشق»، «زیر پوست شهر» و «تکیه بر باد» و… شانزدهمین فیلم پرفروش آن سال با بیش از ۶۳۷ هزار نفر تماشاگر شد.
«متولد ماه مهر» دیگر فیلم برنده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم، «متولد ماه مهر» بود که در سال ۱۳۷۹ اکران شد. این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری، برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه نیز شده بود. برخی معتقد بودند این ساخته احمدرضا درویش مستقیمگو و انتقادیترین فیلم اوست که در میانه تمام پیچ و تابهای تاریخی آن سالهای اجتماع ایرانی تولید شده است. «متولد ماه مهر» با بیش از ۹۳۵ هزار نفر تماشاگر، دهمین فیلم پرفروش آن سال در جدول فروش شد.
دوره نوزدهم؛ «سگکشی»
«سگکشی» به کارگردانی بهرام بیضایی محصول سال ۱۳۷۸ بود که در سال ۱۳۸۰ به اکران عمومی درآمد. این فیلم، در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و جایزههای دیگری نیز گرفت. سرانجام سال ۱۳۸۰ نسخه کاملش در سینماهای ایران به نمایش درآمد و در اکران عمومی پس از چهار روز نمایش در سینماهای تهران فروشی معادل ۱۸ میلیون تومان داشت. این فیلم در اکران عمومی پس از فیلمهای سینمایی «مریم مقدس»، «آواز قو»، «دختری به نام تندر»، «شبهای تهران» و «پارتی»، با بیش از ۹۲۱ هزار نفر تماشاگر ششمین فیلم پرفروش آن سال شد.
دوره بیستم؛ ارتفاع پست
ارتفاع پست، دوازدهمین فیلم بلند ابراهیم حاتمیکیا بود که در بیستمین جشنواره فیلم فجر برنده دو سیمرغ بهترین فیلم جشنواره و بهترین فیلم از نگاه مردم شد. این فیلم در سال ۱۳۸۱ به اکران عمومی درآمد. داستان فیلم بر اساس یک رویداد واقعی که در ۲۳ آذر ۱۳۷۹ در مسیر اهواز به بندرعباس انجام شد، ساخته شده بود. منوچهر محمدی، تهیهکننده این فیلم در یک نشست مطبوعاتی دربارهی هزینههای صرف شده برای اکران فیلم ارتفاع پست گفت: تاکنون حدود ۱۸۰ میلیون تومان هزینه تولید آن تا مرحلهی جشنوراه فجر براورد شد و بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه اکران شده است.
این فیلم در کنار فیلمهای سینمایی مانند «کلاه قرمزی و سروناز»، «من، ترانه ۱۵ سال دارم»، «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰»، «زندان زنان»، «شام آخر»، «مزاحم»، «دختر شیرینیفروش» هشتمین فیلم پرفروش آن سال شد. ارتفاع پست در ژانر اجتماعی در آن سال بیش از ۸۰۶ هزار نفر تماشاگر داشت.
دوره بیست و یکم؛ فرش باد
«فرش باد» فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی و تهیهکنندگی علیرضا شجاعنوری در ژانر خانوادگی ـ درام ساخته سال ۱۳۸۱ است. این فیلم در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از دیدگاه مردم شناخته شد و در تیرماه ۱۳۸۲ بر روی پرده رفت است. علیرغم اینکه برگزیده آرای مردمی جشنواره بود، در اکران عمومی در کنار فیلم های دیگری مانند «توکیو بدون توقف»، «عروس خوشقدم»، «دنیا»، «دختر ایرونی»، «دیوانه ای از قفس پرید» و… که اکثراً ژانر اجتماعی داشتند، شانزدهمین فیلم در جدول فروش آن سال بود. به دنبال میزان فروش این فیلم در اکران عمومی، پخشکننده آن در روزنامهها ابتکار جدیدی داشت و با شعار «از سینمای ملی حمایت کنیم» به مردم اعلام میکرد تاکنون این فیلم چه میزان بلیت فروخته است و از مخاطبان دعوت میکرد برای حفظ فروش فیلم از آن حمایت کنند. «فرش باد» در آن سال بیش از ۱۹۱ هزار نفر تماشاگر داشت.
دوره بیست و دوم؛ مارمولک
«مارمولک» در ژانر کمدی ـ درام به کارگردانی کمال تبریزی و تهیهکنندگی منوچهر محمدی در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مردمی شد. این فیلم به دلیل پوشیدن لباس روحانی توسط یک دزد، یکی از پرحاشیهترین فیلم های ادوار جشنواره بود. استقبال مردم از این فیلم در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به قدری بالا بود که خیابانهای منتهی به سینمای نمایشدهنده فیلم بسته شده بود و اکران آن تنها در روز اول جشنواره به چندین سانس فوقالعاده رسید. در ابتدا قرار بود در اکران نوروزی سینماها در سال ۱۳۸۳ حضور داشته باشد اما به دلایلی اکران نوروزی آن لغو و سرانجام در دوم اردیبهشت ۱۳۸۳ اکران رسمی شد و تا ۱۷ اردیبهشت (به مدت ۱۵ روز) در تهران و کمتر از یک هفته در شهرستانها ادامه پیدا کرد. زمان اکران مارمولک، در مقابل سینماها صفهای طولانی شکل گرفته بود. پس از یک دهه از پایین کشیدن این فیلم از پرده سینماها، سیدیهای مارمولک در سال ۱۳۹۴ به صورت محدود عرضه و در فروردین ۱۳۹۹ بهطور رسمی در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.
این فیلم در جدول فروش سال ۱۳۸۳ بعد از «کما» دومین فیلم پرفروش بود که بیش از یک میلیون و ۶۴۷ هزار تماشاگر داشت.
دوره بیست و سوم؛ بید مجنون
فیلم سینمایی «بید مجنون» به کارگردانی مجید مجیدی در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم شناخته شد. این فیلم در اکران عمومی در کنار فیلمهای سینمایی «شارلاتان»، «آکواریوم»، «شاخه گلی برای عروس»، «مجردها»، «مکس»، «عروس فراری»، «زن زیادی» و… که اکثرا فیلم هایی در ژانر کمدی و اجتماعی بودند، دهمین فیلم پرفروش جدول فروش آن سال شد. بید مجنون در ژانر درام در سال ۱۳۸۴ بیش از ۵۷۵ هزار تماشاگر داشت.
دوره بیست و چهارم؛ چهارشنبه سوری
فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» سومین ساخته اصغر فرهادی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران را کسب کرد. این فیلم بلافاصله بعد از پایان بیستوچهارمین دوره جشنواره فجر، از ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ روی پرده رفت و تا پایان سال ۱۳۸۴ توانست ۳۱۴ هزار و ۶۸۵ مخاطب را به خود جذب کرد و در رتبه شانزدهم پرمخاطبترین فیلمهای سال قرار گیرد. موفقیت چهارشنبهسوری در سال ۱۳۸۵ نیز با جذب ۳۶۶ هزار و ۹۸ مخاطب و در کنار فیلمهایی مانند «آتشبس»، «میم مثل مادر»، «زیر درخت هلو»، «شام عروسی»، «تله»، «سوغات فرنگ» و… که اکثراً در ژانر کمدی و اجتماعی بودند، در رتبه هجدهم قرار گرفت تا سومین فیلم بلند اصغر فرهادی در مجموع بیش از ۶۸۰ هزار مخاطب را به سالنهای سینما بکشاند.
دوره بیست و پنجم؛ سنتوری و اخراجیها
فیلمهای سینمایی «سنتوری» و «اخراجیها» در بیستوپنجمین جشنواره فیلم فجر مشترکا به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم شناخته شدند.
«سنتوری» قرار بود در تاریخ سوم مرداد ۱۳۸۶ اکران شود که به بهانههای مختلف از سوی وزارت ارشاد از جمله عدم توانایی کنترل جوّ سالن، اکران آن لغو شد. پس از هفت ماه سرنوشت اکران سنتوری همچنان در ابهام بود تا اینکه سیدی قاچاق آن به بازار آمد و واکنشهای فراوان و متناقضی را برانگیخت. پس از هفت ماه سرنوشت اکران سنتوری همچنان در ابهام بود تا اینکه سیدی قاچاق آن به بازار آمد و واکنشهای فراوان و متناقضی را برانگیخت. از سویی تهیهکننده از مردم خواست فیلم را نخرند و از سویی مسئولان عوامل فیلم و تهیهکننده را مقصر اصلی توزیع غیرمجاز فیلم دانستند. مهرجویی در مصاحبهای عنوان کرد که نسخهای که غیرقانونی منتشر شده با نسخه نهایی که آماده پخش بود متفاوت است و خرید آن را «شرعاً حرام» دانست. دیوان عدالت اداری در پی شکایت سازندگان فیلم پیرامون درخواست لغو ممنوعیت اکران فیلم مذکور و تصدیق خسارات وارده اجازه اکران یا عدم اجازه را حق وزارت ارشاد دانست.
همچنین شکایت تصدیق خسارت موجه اعلام شد. بدین ترتیب امکان اکران این فیلم با توجه به مخالفت وزارت ارشاد منتفی شد. سرانجام، پس از کشمکشهای فراوان در مرداد ۱۳۸۹ مجوز اکران ویدئویی این فیلم صادر شد.
«اخراجیها» دیگر فیلمی بود که به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره بیست و پنجم برگزیده شد. این فیلم در اکران عمومی پس از ۳۷ روز نمایش در ۳۳ سالن بالای ۲ میلیارد تومان در تهران و شهرستانها فروخت. مبلغ فروش این فیلم در تهران ۱۰ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۷۳۹ هزار ریال بود و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در آن سال این فیلم را در سینما دیدند. اخراجی در سال ۱۳۸۶ پرفروشترین فیلم سال شد.
دوره بیست و ششم؛ «همیشه پای یک زن در میان است»
فیلم سینمایی «همیشه پای یک زن در میان است» ساخته کمال تبریزی و محصول سال ۱۳۸۶ است که در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم شناخته شد. این فیلم در سال ۱۳۸۷ در اکران عمومی در کنار فیلمهای دیگر مانند «چارچنگولی»، «دایره زنگی»، «زنها فرشتهاند» و «دعوت» به عنوان پنجمین فیلم پرفروش آن سال محسوب میشود. این فیلم بیش از یک میلیون و ۲۹ هزار نفر تماشاگر داشت.
دوره بیست و هفتم؛ «بیپولی» و «درباره الی»
در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر دو فیلم «بیپولی» و «درباره الی» به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم شناخته شدند. «بیپولی» در شهریور ۱۳۸۸ بر روی پرده سینما رفت تا دومین فیلم حمید نعمتالله پس از «بوتیک» با فیلمنامه نعمتالله و هادی مقدمدوست در مدت ۴۹ روز نمایش ۷۱۲ میلیون تومان در تهران فروش داشته باشد.
«درباره الی» چهارمین ساخته اصغر فرهادی در ژانر درام نیز پس از پشت سر گذاشتن حواشی پیش از جشنواره درباره حضور یک از بازیگران زن در آن در اکران عمومی نیز با مشکلاتی روبرو بود. در ابتدا نمایش آن در سینماهای تهران لغو شد که درگیری پلیس و دارندگان بلیت فیلم را در پی داشت. این فیلم، سرانجام پس از پشت سر گذاشتن دشواریهای فراوان، در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ بهطور گسترده در تهران و شهرستانها اکران شد. در روز ۲۹ شهریور درباره الی از سوی هیأت معرفی فیلم برگزیده ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای شرکت در مراسم اسکار ۲۰۰۹ انتخاب شد. در اکران عمومی سال ۱۳۸۸ «درباره الی» با ۸۷۸ هزار نفر مخاطب چهارمین فیلم پرفروش و «بیپولی» با بیش از ۴۶۵ هزار نفر مخاطب در رتبه دوازدهم جدول فروش آن سال قرار گرفت.
دوره بیست و هشتم؛ به رنگ ارغوان
فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» سیزدهمین ساخته ابراهیم حاتمیکیا محصول ۱۳۸۳ است که پس از پنج سال توقیف در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد؛ برای اهالی رسانه در سالن همایشهای برج میلاد در اولین روز جشنواره فیلم فجر و اولین سانس برای اهالی رسانه اکران شد و در اسفند ۱۳۸۸ به اکران عمومی درآمد.
«به رنگ ارغوان» از ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ روی پرده رفت و تا پایان سال با جذب ۲۷۱ هزار و ۸۵۵ مخاطب در رتبه چهاردهم پرتماشاگرترین فیلمهای سال قرار گرفت. نمایش این فیلم در سال ۱۳۸۹ هم ادامه یافت و در آن سال هم این فیلم با جذب ۶۱ هزار و ۱۴۳ مخاطب و قرار گرفتن در رتبه سیوپنجم پرمخاطبترین فیلمهای سال به کار خود پایان داد تا مجموع مخاطبهای به رنگ ارغوان در سالنهای سینما به چیزی نزدیک به ۳۳۳ هزار مخاطب برسد.
دوره بیست و نهم؛ جدایی نادر از سیمیسن
جدایی نادر از سیمین پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است که در سال ۱۳۸۹ در بیست نهمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم شناخته شد. این فیلم در اکران عمومی تنها در ۱۵ روز نخست خود توانست فروشی معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، تنها با در اختیار داشتن ۲۴ سینما در تهران داشته باشد. همچنین این فیلم رکورد بیشترین فروش روزانه یک فیلم غیرکمدی در سینمای ایران را شکست و به فروش ۷۵ میلیون تومانی با اکران در ۲۴ سالن سینما دست یافت؛ این رکورد بعداً توسط فیلم «من مادر هستم» جابهجا شد. این فیلم با فروش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ایران، سومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۰ پس از فیلمهای «اخراجیها ۳» و «ورود آقایان ممنوع» بود و یک میلیون و ۱۴۵ هزار تماشاگر داشت. علاوه بر این، برنده جایزه اسکار شد و مجموعاً بیش از ۵۲ جایزه جهانی را از آن خود کرد.
دوره سیام؛ برف روی کاجها
در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر در سال فیلم سینمایی «برف روی کاجها» به عنوان بهترین فیلم از دیدگان مردم شناخته شد. این فیلم محصول ۱۳۸۹ است. تفاوتهای نسخهای که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نسخه اکران عمومی زیاد بود. در مقطعی گفته شد که احتمالاً این فیلم به دلیل پرداختن به بحث خیانت در شهرهایی مثل قم و مشهد اکران نخواهد شد. سید جمال ساداتیان، تهیهکننده این فیلم نیز از سینما آزادی و وضعیت تبلیغات تلویزیونی و شهری «برف روی کاجها» گلایه کرد و عنوان کرد که حوزه هنری مقصر است که این فیلم را تحریم کرده و سینماهایش را برای نمایش این فیلم، در اختیارش قرار نداده است. این موضوع باعث شد فیلم «برف روی کاجها» سال ۱۳۹۲ به اکران درآید و در جدول فروش رتبه سیزدهم را کسب کند و بیش از ۱۸۴ هزار نفر تماشاگر داشته باشد.
دوره سیویکم؛ «حوض نقاشی» و « هیس! دخترها فریاد نمیزنند»
«هیس! دخترها فریاد نمیزنند» و «حوض نقاشی» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ مردمی را دریافت کردند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند. «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» در اکران ویژه عید فطر سال ۱۳۹۲ در ایران به نمایش درآمد و دومین فیلم پرفروش سال شد. «حوض نقاشی» نیز در گروه اول اکران نوروز ۱۳۹۲ قرار گرفت و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشت. این فیلم پنجمین فیلم پرفروش سال با بیش از ۳۵۱ هزار نفر مخاطب شد.
دوره سیودوم؛ «شیار ۱۴۳» و «خط ویژه»
در سال ۱۳۹۲ و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «خط ویژه» به عنوان بهترین فیلمها از دیدگاه مخاطب شناخته شدند. این دو فیلم در اکران عمومی در سال ۱۳۹۳ پس از فیلمهایی مانند «شهر موشها۲»، «طبقه حساس»، «آتشبس۲»، «معراجی ها» و «فرش قرمز» به ترتیب ششم و هفتمین فیلم پرفروش آن سال شدند. شیار ۱۴۳ در آن سال بیش از ۶۱۵ هزار نفر و «خط ویژه» بیش از ۵۹۶ هزار نفر مخاطب داشتند.
دوره سیوسوم؛ رخ دیوانه
«رخ دیوانه» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم در اکران عمومی پس از فیلمهایی همچون «محمد رسولالله»، «نهنگ عنبر»، «شاهزاده روم»، «ایران برگر»، «در مدت معلوم»، «گینس» و «کوچه بینام» هشتمین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۴ شد و بیش از ۴۹۳ هزار نفر مخاطب این فیلم بودند. «رخ دیوانه» در ۴۰۰ هزار نسخه در نمایش خانگی عرضه شد و پایانی متفاوت با آنچه در سینماها بود داشت.
دوره سی و چهارم؛ ابد و یک روز
این فیلم در طول نمایش مورد توجه عموم مردم و منتقدان قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دست آورد. «ابد و یک روز» نخستین بار در بخش سودای سیمرغ سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شد.
این فیلم در زمان اکران بعد از «من سالوادور نیستم»، «فروشنده»، «سلام بمبئی»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «بارکد» ششمین فیلم پرفروش آن سال با بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مخاطب شد.
دوره سی و پنجم؛ ماجرای نیمروز
این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. «ماجرای نیمروز» در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. موضوع این فیلم به ترورهای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۶۰ و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنیصدر میپرداخت. این فیلم در سال ۹۶ بعد از «نهنگ عنبر۲»، «آینه بغل»، «گشت ۲»، «اکسیدان»، «خوب، بد، جلف» و… به رتبه دهم پرفروشترین فیلم با ۴۷۸ هزار نفر مخاطب رسید.
دوره سیو ششم؛ مغزهای کوچک زنگزده
«مغزهای کوچک زنگزده» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیهکنندگی سعید سعدی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در سیوششمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از دیدگاه مخاطب تعیین شد و اکران عمومی آن از ۴ مهرماه با ۱۲۶ سالن آغاز شده و در این مدت با فروش هفتگی چهار و نیم میلیارد به فروش بالای ۱۰ میلیارد رسید. بعد از فیلمهایی مانند «هزارپا»، «تگزاس»، «لاتاری»، «به وقت شام» و «مصادره» ششمین فیلم پرفروش آن سال شد و بیش از یک میلیون و ۳۰۷ هزار نفر مخاطب داشت.
دوره سی و هفتم؛ متری شیش و نیم
این فیلم نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. «متری شیش و نیم» با عبور از ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار مخاطب به پربینندهترین فیلم غیرکمدی دهههای ۸۰ و ۹۰ شمسی تبدیل شد. این فیلم از چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ نیز در سراسر کشور به صورت گسترده اکران شد.
دوره سی و هشتم؛ شنای پروانه
فیلم سینمایی «شنای پروانه» در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سیوهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت ۱۴ جایزه شد که توانست شش جایزه از جمله بهترین فیلم از نگاه مردم را کسب کند. این فیلم در چهارم تیر ۱۳۹۹ همزمان با شرایط کرونا به اکران عمومی درآمد و ۲۲ تیر همان سال رسول صدرعاملی، تهیهکننده فیلم به دلیل افزایش قربانیان و مبتلایان به کووید ۱۹ و به احترام کادر درمان که طی مدت طولانی مشغول درمان مبتلایان هستند، خبر از توقف موقت اکران فیلم از روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ داد. این فیلم در اکران عمومی سال ۱۳۹۹ نخستین فیلم پرفروش آن سال شد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر مخاطب داشت.
دوره سی و نه؛ ابلق
فیلم سینمایی «ابلق» ساخته نرگس آبیار، در سیونهمین دوره جشنواره فیلم فجر که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد، حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد. این فیلم بعد از یک سال در ۲۶ مرداد سال ۱۴۰۱ به اکران عمومی درآمد و در کنار فیلمهایی مثل «انفرادی»، «بخارست»، «سگ بند»، «پسر دلفینی»، «لوپتو»، ششمین فیلم پرفروش آن سال بود. این فیلم بیش از ۶۵۶ هزار نفر مخاطب داشت.
انتهای پیام/