به گزارش گروه علمی آباجان به نقل از ایرنا، سومین جشنواره ملی بازیهای آموزشی با هدف پویایی حوزه بازیهای آموزشی و معرفی بیشتر این بخش به متخصصان، پژوهشگران و تولیدکنندگان همچنین آشنایی با استانداردهای بازیهای آموزشی از سوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامهطباطبائی با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، انجمن علمیدانشجویی تکنولوژی آموزشی همچنین آزمایشگاه بازی دانشگاهعلامهطباطبایی و انجمن فناوری آموزشی ایران برپا خواهد شد.
محسن روشنیان رامین دبیر این جشنواره است، تمام بازیهای دیجیتالی، آنالوگ و بازیوارسازی که به نوعی به یادگیری و آموزش رسمی و غیر رسمی مربوط میشوند، در این جشنواره قابل پذیرش هستند. علاقهمندان تا ۱۰ بهمن فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند و زمان اعلام نتایج نیز ۲۰ بهمن اعلام شده است.
آیین اختتامیه این جشنواره نیز ۲۹ بهمن خواهد بود؛ ضمن اینکه این سایت راهنمای علاقهمندان است.
بازیسازی و بازیهای رومیزی
گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازیسازی (که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه میشود) از جمله زیر مجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار است که طی سالهای اخیر، در فضای دانشگاهی و محیط کسب و کار بیشتر به آن توجه شده است. بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیشفرض برای بازی طراحی نشدهاند.
مزایای استفاده از بازیوارسازی در آموزش
بهبود ارتباطات احساسی؛ بازی میتواند ارتباط حسی بین دانشآموزان، مدرس و محتوای درس را افزایش دهد.
افزایش هیپوکامپ در مغز، بهطورکلی بازی میتواند با افزایش مادهی شیمیایی هیپوکامپ در مغز، بهخاطرسپاری و بهیادآوری مطالب را آسانتر کند.
بهبود عملکرد مغز در پردازش اطلاعات؛ مغز انسان داستانها و بازیها را بهتر از فکتها و واقعیتهای علمی پردازش میکند.
بهبود ترشح اندورفین در مغز؛ یادگیری فرآیندی استرسزاست. سبب ترشح بیشتر مادهی اندورفین در مغز میشود که وظیفه آن کمک به آرامش و تمرکز است.
افزایش انعطافپذیری ذهن؛ بهطورکلی، بازی سبب بهبود انعطافپذیری عصبی و پاسخ بهتر به محرکها میشود. انعطافپذیری بهتر نیز بهبود ادراک شناختی، حافظه، تمرکز و خلاقیت را در پی دارد. جذابیت بیشتر آموزش و مشارکت فعالانه در کلاس کمک به کنترل و تخلیه هیجانات فراگیران بهویژه فراگیران کم سنوسال افزایش سرعت و کیفیت یادگیری و درنتیجه، بهبود نتایج مالی حاصل از فعالیت آموزشی که موفقیت بیشتر در بازاریابی منجر میشود.
بازی رومیزی به بازیهایی گفته میشود که روی یک سطح از پیش طراحی شده (کاغذی، پارچهای یا تختهای) انجام شده و غیر دیجیتالی است، شامل قطعات و اجزای مختلفی بوده و مأموریت آن این است که جمعی از افراد را در کنار هم، با چاشنی رقابت، همکاری یا ترکیبی از هردو، به سرگرمی، فکر کردن و برنامهریزی، هیجان و شادی، تعامل و مذاکره، سکوت و سر صدا و غیره دعوت کند.
تاریخچه بازی رومیزی به بیش از ۵۰۰۰ هزار سال میرسد. برخی از بازیهای یافته شده در مصر، بینالنهرین، چین و هند یافته شدهاند، مانند بازی سنت، بازی مهان.
بازیهای رومیزی از نظر انواع و شیوههای بازی بسیار متفاوت اند. گاهی بازنمایی یک وضعیت در زندگی واقعی هستند، مانند سرنخ و گاهی مضمون آن ارتباطی با زندگی ندارد، مانند دام.