دریافت
۶ MB
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، نشست خبری آغاز اکران این پویانمایی امروز (دوشنبه) در محل پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رییس حوزه هنری استان، تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و پژوهشگر ساعت جادویی برگزار شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست از همت و تلاش مضاعف هنرمندان حوزه پویانمایی استان بهخصوص در مشهد مقدس، قدردانی کرد و گفت: با عنایت به اهمیت حرکت به سوی جهانی شدن در عصر امروز، تنها راه مواجهه با این پدیده، تعامل مؤثر با فرهنگ جهانی، با هدف پاسداشت و حفظ هویت فرهنگی ملت است.
محمد حسین زاده افزود: هر ملتی باید در برابر فرهنگ جهانی از ذخایر و داشتههای خود برای تعامل تأثیرگذار بر دیگر فرهنگهای جهان بهره جوید.
وی اظهار کرد: حوزه پویانمایی در استان خراسان رضوی و مشهد یکی از قطبهای اثرگذار و پر تلاش در تولیدات سینمایی و انیمیشن کشور است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: همه تلاشها و سختیهایی که هنرمندان پویانما از ۲ سال گذشته در مسیر بالندگی و پرورش نیروهای خلاق و متخصص آغاز کردهاند، حال به بار نشسته است و ما شاهد تولید سومین انیمیشن با عنوان «ساعت جادویی» پساز انیمیشنهای «گانورا» و «ایلیا در جستوجوی قهرمان» هستیم.
وی ادامه داد: این انیمیشن ها ثمره همداستانی و پشتیبانی گروه تولید این پویانماییها از یکدیگر و تلاش در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت هم است.
حسین زاده با تأکید بر میزان بالای اثرگذاری پویای نمایی نسبتبه فیلمهای سینمایی گفت: پویانمایی وجهی از وجود انسان را درگیر میکند که به بخش وجودی کودکانهاش تلنگر میزند؛ وقتی قرار است یک مفهوم فرهنگی و تاریخی تولید شود، باید بتوان وجه خلاقه، جویا و کنجکاو تماشاگر را بیدار کرد.
وی گفت: این وجه همان وجود کودکانه درون آدمی است، در انیمیشن، فیلمنامهنویس، کارگردان و تهیهکننده، دستشان برای تحریک قوه خیالپردازی باز است و لطافت و ظرافت درونی آثار پویانمایی میتواند بر ذهن و خیال بیننده بیشترین میزان اثرگذاری را داشته باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پویانمایی را هنر گران و تولید آن را مستلزم حمایتهای جدی دانست و گفت: در حوزه تولید بخش فرهنگ و هنر، تسهیلاتی وجود دارد؛ اما این تسهیلات در حوزه پویانمایی با آنچه در واقعیت هزینه میشود، فاصله زیادی دارد.
حسین زاده افزود: در استان خراسان رضوی، حوزه مسئولیت اجتماعی بخش صنایع و معادن در زمینه حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری بخصوص حمایت از تولیدات پویانمایی، ضعیف عمل کرده است؛ در حالیکه این هنر در پشتیبانی از بخش صنایع و تولیدات آن می تواند عملکرد بسیار مثبتی داشته باشد.
پویانمایی «ساعت جادویی»، اتفاق راهبردی در عرصه فرهنگی
مدیر حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: «ساعت جادویی» یکی از راهبردیترین پویانمایی ها در عرصه فرهنگی کشور است، به مسالهای پرداخته که چند دهه از آن در مشهد و به واسطه دوره ای فعالیتهای شهرداری ، مورد غفلت واقع شده بود.
مجید عسگری ادامه داد: این پویانمایی مساله مزبور را با زبان داستانی خوب برای مخاطب خود بازگو میکند.
وی اظهار کرد: سال ها بود که درباره واقعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب رضاخانی نه تنها اثر هنری تولید نشده بلکه اثرهای رسانه ای و پژوهشی هم به کمترین میزان ممکن آن بوده است، از این نظر ساعت جادویی یک اتفاق رو به جلو و کار پرزحمتی است، در عین حال حرف مضمونی دارد و فرم و محتوا با هم خوب درآمده است.
مدیر حوزه هنری خراسان رضوی بیان کرد: پویانمایی ساعت جادویی از کارهای هنری ماندگار این کشور خواهد شد و خط داستانی و محتوایی جدیدی را برای فضای کشور باز خواهد کرد؛ از این جهت پس از اکران با استقبال عمومی در حد خودش و با استقبال نخبگان مواجه خواهد شد.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر فضای پویانمایی سازی در استان و مشهد رشد خوبی داشته است، اگر گروههای هنری روایت فرهنگ منطقه بومی خود را در عرصه هنر ارایه دهند، این فضای تهران زدگی در شهرهای کشور از بین خواهد رفت.
عسگری توصیه کرد که پویانمایی ساعت جادویی را هر پژوهشگر تاریخی و هر معلم تاریخ تماشا کند، در زمانی که مساله تطهیر پهلوی در کشور ما به عنوان یکی از سوژه های جریان مخالف انقلاب و رسانه های بیگانه است، پویانمایی ساعت جادویی به زبان هنر در خط مقدم مقابله با این سوژه ها قرار می گیرد.
چهار سال زمان برای ساخت ساعت جادویی / آغاز اکران سراسری ۱۹ دیماه
تهیه کننده پویانمایی «ساعت جادویی» گفت: پویانمایی یک هنر – صنعت است که در کنار خلاقیت های هنری و داستان نویسی از تخصص مهندسان نیز بهره گرفته میشود.
ناصر جاهد نیا افزود: در عین حال ساخت آن زمان بر بوده به طوری که چهار سال ساخت ساعت جادویی به طول انجامید که یک سال و نیم بیشتر از زمان معمول ساخت پویانماییها در خارج از کشور است.
این هنرمند اظهار کرد: در ساخت این پویانمایی از فناوری های جدید چه در تحقیق و چه در اجرا بهره گرفته شده، جزو نخستین پویانماییهایی است که در آن از «موتور گیم» استفاده شده است که در کنار دادن یک سری قابلیت ها به اثر، محدودیت هایی را نیز برای آن ایجاد میکند.
وی بیان کرد: ساعت جادویی در جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت کرده و بازخوردهایی خوبی را نیز دریافت کرده است، این اثر ۲ مرتبه بازتولید شده و سکانسهایی از آن حذف یا اضافه شده است.
جاهدنیا ساخت فیلم برای کودک و نوجوان را پرچالش دانست و گفت: صنعت پویانمایی در کشورمان غریب است و نیاز به حمایت دارد، مشهد قطب پویانمایی کشور بوده اما به اندازه توانش از آن حمایت نمیشود. امیدواریم این پویانمایی که از ۱۹ دی ماه اکران آن در سینماهای سراسر کشور آغاز میشود بتواند با حمایت رسانهها مخاطب بیشتری را در سینما جذب کند.
با پدیده تهران زدگی مواجه هستیم
تهیه کننده پویانمایی ساعت جادویی ادامه: برای جلب مشارکت سرمایهگذاران بخش صنعت به آنان مراجعه کردهایم اما پدیده تهران زدگی همواره مانع شده و نمی دانیم چگونه با آن مقابله کنیم.
جاهدنیا به ظرفیتهای انیمیشن سازی در خراسان رضوی بویژه مشهد اشاره و بیان کرد: در سال ۱۳۹۴ نیمی از آثار پویانمایی شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر از مشهد بودند، تواناییهای سازندگان پویانمایی در این شهر بسیار است.
وی اظهار کرد: ۵۰ درصد از هزینههای تولید پویانمایی ساعت جادویی از محل بودجه شخصی بوده و ۵۰ درصد دیگر از طریق جلب حمایتهای مالی تامین شده است، حمایتها هرچند حداقلی بود اما کمک کرد که این طرح زنده بماند و به مرحله اکران برسد.
تهیه کننده پویانمایی ساعت جادویی درباره استفاده از هوش مصنوعی در این اثر اظهار کرد: هوش مصنوعی، یکی دو سال است که بحث آن در کشور جدی شده و ساخت این پویانمایی به چهار سال قبل برمیگردد، با این حال تولید این اثر مهندسان فیزیک، مکانیک، برق و بسیاری از تخصصهای فنی دیگر را درگیر کرد.
وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی به تولید پویانمایی کمک می کند که سریعتر شکل گیرد اما فاقد خلاقیت است، با این حال در جمع آوری یک سری ابزارها و بسته های مطالعاتی به تولیدکننده کمک می کند که سریعتر کار را انجام دهد، اما در نهایت یک نیروی متخصص باید در حوزه هوش مصنوعی قادر به آنالیز کردن داده ها باشد.
جاهدنیا بیان کرد: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از این پویانمایی در بخش های تولید و پسپروداکشن از هوش مصنوعی و قابلیت های آن استفاده کرده است، اما هر چه جلوتر برویم، هوش مصنوعی توسعه بیشتری یافته و نقش عمیق تری در پویانمایی ایفا خواهد کرد.
قصه تلخ گوهرشاد در این پویانمایی تلطیف شد
نویسنده پویانمایی ساعت جادویی نیز در این نشست گفت: قصه این پویانمایی ناظر به حادثه تلخی است و تعریف کردن یک فاجعه برای مخاطب کودک و نوجوان بسیار دشوار است اما در نگارش قصه آن تلاش شد یک داستان جذاب از دل این فاجعه بیرون آید.
سید مصطفی حسینی اظهار کرد: پویانمایی در ایران منطقهای است به این معنا که متناسب با فرهنگ هر منطقه تغییر میکند، در ساخت پویانمایی با بازار وسیع اما امکانات کم مواجه هستیم، لذا نیاز است که ابزار این هنر – صنعت پویانمایی رشد کند.
کارگردان پویانمایی ساعت جادویی نیز در این نشست گفت: ساخت پویانمایی در کشورمان به دلیل پروسه طولانی ساخت آن و هزینه و نیروی انسانی و تکنیکهایی که لازم دارد، نیازمند مدیریت به اضافه توان مالی بالا است.
محمدعلی بصیری نیک اظهار کرد: ساخت این پویانمایی چهار سال قبل به همت یک گروه ۱۰ نفره ساخته شد، در طول کار افرادی آموزش دیدند و وارد گروه ساخت شدند، تمام بخشهای ساخت این پویانمایی با فناوری همراه بوده است.
وی ادامه داد: این پویانمایی بیش از ۲۰۰ دقیقه بوده و ۲ مرتبه تولید شده و فناوری به روزی داشته است، آنچه به اکران درآمده برشی از بهترین بخش های آن است.
کارگردان این اثر اضافه کرد: این پویانمایی می توانست ۲ سال قبل اکران شود اما به سبب تغییراتی که در آن بوجود آمده بود، اکران آن به تعویق افتاد، امیدوارم این کار مخاطب خود را جذب کند.
ساعت جادویی در مقابله با تطهیر پهلوی است
پژوهشگر همکار این پروژه پویانمایی نیز درباره نوع پرداختن به این قصه گفت: سالها است که در حوزه رسانه ها موضوع «تطهیر پهلوی» مطرح است و رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که باید چهره واقعی پهلوی به مردم نشان داده شود.
مهدی عرفانی افزود: یکی از واقعه های تلخ تاریخ پیرامون جنایات پهلوی، رویداد مسجد گوهرشاد در دوره پهلوی اول بود که در مشهد رخ داد.
وی اظهار کرد: پس از فرمایش معظم له گروهی در حسینیه مشهد پیرامون پژوهش درباره واقعه مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۹۳ تشکیل شد، این گروه تلاش کرد شاهدان این واقعه را شناسایی کند و در این راستا در طول سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ با بیش از هزار نفر در مشهد مصاحبه و واقعه نگاری کرد.
این پژوهشگر بیان کرد: یکی از بهترین آثار با سطح کیفی بالا که بر اساس واقعه نگاری گروه مزبور تولید شد، پویانمایی «ساعت جادویی» بود، به نوعی این پویانمای اقتباسی از واقعه مسجد گوهرشاد با زبان کودکانه است، شخصیت اصلی این فیلم سفری به گذشته دارد که وارد زمان رخ دادن آن واقعه میشود و آن ایام را روایت می کند.
وی گفت: نگاهی که پویانمایی به گذشته دارد، صرفا یک نوستالژی نیست، کاملا نگاه راهبردی دارد، اگر چهار گزینه هویتی شامل ملی، انقلابی، بومی و دینی برای نسل امروز تعریف کنیم، ساعت جادویی هر چهار هویت را به نوعی ترسیم کرده است.