نگرانی جدی از تعهدات چین در قرارداد شهرداری برای واگن‌ها

نگرانی جدی از تعهدات چین در قرارداد شهرداری برای واگن‌ها

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، سیدجعفر تشکری‌هاشمی در نشست خبری امروز شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بوده‌اند، اما توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون، آلاینده غالب تهران هستند و منبع این آلودگی صنعتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال ۸۶، شهر تهران باید تا پایان سال جاری ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به میزان کافی تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.

وی افزود: شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و ۵۰۰ اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون ۱۱۹ دستگاه در گمرک قرار دارد و ۱۰ دستگاه به تهران وارد شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضایی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضایی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید ۵۰۰ مینی‌بوس نیز از ۵۰۰ دستگاه به ۲۰ دستگاه کاهش یافته است که تنها ۲۰ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و از دولت خواستیم در تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کمک کند، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نشده است.

تشکری‌هاشمی تصریح کرد: طبق ادعاهای مطرح‌شده، روزانه حدود ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور و حدود ۱۵ میلیون لیتر در تهران مصرف می‌شود. گزارش‌های علمی نشان می‌دهند که حدود ۳۰ درصد از سوخت مصرفی به انرژی مکانیکی و حرکت خودرو تبدیل می‌شود، در حالی که ۷۰ درصد آن به گازها و ذرات معلق تبدیل می‌شود.

وی افزود: نشستن در انتظار فرمان الهی، باد و باران نیاز به هیچ مدیری ندارد؛ وجود مدیران برای انجام وظایفی است که به آنها محول شده و به نظر من در این حوزه به شدت کوتاهی شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بودند، اما توانستند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون آلاینده غالب تهران هستند و منشأ این آلودگی صنعتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال ۸۶، شهر تهران باید تا پایان سال جاری ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به‌طور کامل تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.

وی افزود: شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و ۵۰۰ اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون ۱۱۹ دستگاه در گمرک قرار دارد و ۱۰ دستگاه به تهران وارد شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضائی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضائی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس دیگر نیز ابتدا به ۳۰۰ دستگاه کاهش یافت و سپس به ۱۸۰ دستگاه تقلیل پیدا کرد. در همین حال، قراردادی برای خرید مینی‌بوس نیز توسط شهرداری منعقد شد که از ۵۰۰ دستگاه، تنها ۲۰ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است.

وی گفت: سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و نوشتیم که ریشه آلودگی هوا کجاست. بر این اساس از دولت درخواست کمک کردیم برای تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است. وی افزود: نشستن در انتظار باد و باران و فرمان الهی نیاز به هیچ مدیری ندارد. مدیران باید اقدامات مؤثری در راستای بهبود وضعیت انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره واریز ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای خرید واگن‌های مترو از چین و تأثیر تحریم‌ها بر ادامه این روند گفت: آقای زاکانی در سخنرانی انتخاباتی خود اشاره کرد که تحریم‌ها سهم ۱۵ درصدی دارند و ۸۵ درصد موضوع به عرضه مدیران مربوط می‌شود. اگر اتفاقی نیفتد، ریشه آن در ناتوانی و بی‌عرضگی مدیران است. اما امیدواریم که نه انتخابات آمریکا و نه هیچ عامل دیگری بر عملکرد شهرداری تأثیر نگذارد.

وی ادامه داد: براساس آنچه به ما اعلام کردند، شهرداری تهران تنها حدود ۹٫۵ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش‌پرداخت را پرداخت کرده و هنوز ۵ درصد باقی‌مانده است. همچنین دولت نیز سهم خود از این قرارداد را پرداخت نکرده است، البته وعده‌هایی در این زمینه داده شده که هنوز عملیاتی نشده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات چمران، رئیس شورای شهر تهران، مبنی بر تعلل چینی‌ها در اجرای قرارداد شهرداری گفت: ظاهراً این موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. البته شهرداری و دولت پیگیر موضوع هستند و بعید است که دو رام قطار که قرار بود در بهمن‌ماه رونمایی شوند، در زمان مقرر وارد کشور شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم درباره اعلام واردات دو رام قطار چینی تا خرداد سال آینده به عنوان زمانبندی جدید اظهار کرد: زمان تحویل نباید بر اساس تمایلات ذهنی باشد، بلکه باید بر اساس زمانبندی و جداول قرارداد باشد.

وی در مورد دلایل بروز مشکلات در قرارداد چین برای تأمین واگن‌ها گفت: دقیقاً نمی‌دانیم که بر چه اساس و دلایلی قرارداد با چین به مشکل برخورده است، اما می‌دانیم که نگرانی جدی وجود دارد و چینی‌ها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد. البته اخیراً مدیران شهرداری سفری به چین داشتند که با حضور تیم وزارت خارجه همزمان شده بود و قرار شد که آن‌ها نیز این موضوع را پیگیری کنند.

اجرای قرارداد چین برای واردات خودروهای برقی متوقف نشده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص اظهارات برخی مبنی بر سنگ‌اندازی برخی افراد در قراردادها گفت: این نوع فرافکنی از عادت کسانی است که موارد را مطرح می‌کنند، در حالی که قبل از تصویب این لایحه، مذاکرات خود را انجام داده بودند. حتی وقتی تقاضای ۴۸ ساعت زمان کردیم، به ما گفتند که اگر قرارداد تصویب نشود، کشور ضرر می‌کند. اما با گذشت یک سال از دریافت مجوز، تنها بخش اندکی از قرارداد محقق شده است. هنوز سیستم هوشمند، ون و موتور سیکلت وارد نشده است.

وی ادامه داد: گفتند که هیچ ردیفی برای موتور برقی وجود نداشته است، اما برای این موضوع ردیف‌هایی وجود دارد. این چگونه چوب لای چرخ گذاشتن است که آنها قرارداد می‌بندند، اما وقتی به نتیجه نمی‌رسند، منتقدان را مشکل می‌دانند. اگر آنها کار خود را به درستی انجام می‌دادند، اکنون قرارداد به نتیجه می‌رسید. علیرغم مخالفت اعضای شورا با تراموا، می‌بینیم که تراموا وارد شده است. منتقدان از سر دلسوزی انتقاد می‌کنند.

تشکری‌هاشمی گفت: سرنوشت سیستم هوشمند شهر مبهم است و تنها به کارتخوان‌ها محدود نمی‌شود و چندین میلیارد تومان عدم‌النفع برای شهر به وجود آورده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در قانون آمده است که در شهر تهران، انتصاب رئیس راهنمایی و رانندگی و سیاست‌های اعمالی باید با هماهنگی شهرداری تهران باشد. طبیعی است که اگر شهرداری برنامه‌های خود را اعلام نکند، مشکلاتی به وجود می‌آید. ریاست شورای ترافیک با شهردار تهران است.

تشکری‌هاشمی در خصوص اسقاط موتور سیکلت گفت: باید به ازای هر موتور سیکلت، یک دستگاه موتور اسقاط شود، اما این موضوع به درستی انجام نمی‌شود. مشاهده می‌شود که یک خودرو قدیمی برابر با چندین خودرو آلودگی دارد. همچنین، با توجه به اینکه برنامه ما پیگیری موضوع آلودگی هوا است، در آینده‌ای نزدیک، دعوت از مقامات کشور برای بحث در خصوص سوخت، صنعت و راهکارهای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع گفت: بازنگری طرح جامع در حال انجام است و طرح جامع ترافیک در شورای عالی ترافیک ارائه شده و هنوز به تصویب نرسیده است. از آنجایی که این طرح براساس داده‌های سال ۹۳ است، باید داده‌های آن به‌روزرسانی شود و گام‌هایی برای طرح جدید برداشته شود.

وی درباره توسعه خط ۲ مترو گفت: ایستگاه پایانی این خط با پایانه شرق، ۳ کیلومتر فاصله دارد. بخش اعظمی از ایستگاه پایانه انجام شده و تا یک سال و نیم دیگر می‌تواند به پایان برسد. در متمم بودجه برای آن منابع تخصیص خواهیم داد تا این ۳ کیلومتر باقی‌مانده تکمیل شود. در حال حاضر، علاوه بر ون‌هایی که به صورت رایگان مسافران را از پایانه قدیم به پایانه جدید می‌برند، اتوبوس‌هایی نیز تأمین شده است.

تشکری‌هاشمی در خصوص تونل شهید متوسلیان گفت: با توجه به اینکه این پروژه در اولویت شهر تهران نیست، تأکید شد که اگر سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری باشد، می‌توان این تونل را اجرایی کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: قرارداد چین می‌توانست جهش خوبی ایجاد کند، اما شروط آن با دقت دیده نشد. بخشی از تفاهم‌ها و مذاکرات به عنوان تعهد مطرح شده‌اند و اعداد و ارقام متفاوتی در خصوص این قرارداد گفته شده است.

وی ادامه داد: ضعف کارشناسی، هماهنگی ضعیف با دولت، تغییرات مکرر مدیریتی و عدم هماهنگی با شورای شهر تحت عنوان محرمانگی، چالش‌های این قراردادها هستند. تغییر و تحولات دولت هم کمی نقش داشته است و اگر پازل‌ها را کنار هم بگذاریم، مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها را مشاهده می‌کنیم. با این حال، بنای ما بازگشایی گره‌های شهر است و کمک می‌کنیم تا مسائل مردم حل شود. فرافکنی‌ها و به دنبال مقصر گشتن مطرح نیست. ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.

تشکری‌هاشمی بیان کرد: در اکثر واحدهایی که با این قرارداد مواجه بوده‌اند، شاهد تغییرات مکرر بوده‌ایم. در این ماه‌های پایانی، به جای تلف کردن وقت خود، باید به سمت حل مشکلات مردم برویم و خودشیفتگی خود را کنار بگذاریم.

وی با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران اظهار کرد: شهردار تهران توضیحاتی ارائه داد که هیچ‌کدام کافی و قانع‌کننده نبود. هرچند که نامه‌ای به وزارت کشور ارسال کردند که دو روز پیش از جلسه طرح سوال مبنی بر عدم اجرای تعهدات شهرداری بود، اما همچنان اشکالات و ایرادات به عملکرد شهرداری وارد است. ما همچنان این فرصت را برای شهرداری قائل هستیم تا از خود دفاع کند، اما شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده و مشکلات پابرجا هستند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های نظارتی وارد این موضوع شده‌اند و راهکار استیضاح، که انتظار مخاطبان است، باید با دقت و عاقلانه در نظر گرفته شود. تاکنون چنین برنامه‌ای نداریم، اما شاید در آینده این گام اجرایی شود.

وی درخصوص انتصابات گفت: شرط احراز رعایت نشده و افرادی بدون برنامه و به صورت غیرقانونی وارد سیستم می‌شوند. متاسفانه، به محض اینکه این افراد می‌خواهند جایگاه خود را بشناسند، سمتشان تغییر می‌کند. امیدوارم این دوره درس عبرتی باشد تا دوران تاریک انتصابات پایان یابد.

تشکری‌هاشمی درخصوص واردات تراموا بیان کرد: طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری موظف بود اگر طرحی دارد، مطالعات و ارزیابی‌های خود را ارائه دهد، اما در این مورد مشکلاتی وجود دارد. هیچ دلیلی ندارد که یک شرکت چینی تصمیم بگیرد تراموا را به تهران بیاورد. تمرد از مصوبات شورا نه منطقی، نه قانونی و نه از نظر علمی پذیرفتنی است. آیا می‌توانیم بگوییم چون یک کشور به ما تراموا هدیه داده است، باید از مصوبات شورا چشم‌پوشی کنیم؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: طبق اخبار، دو دستگاه تراموا به گمرک رسیده است، اما تراموا نیازمند زیرساخت‌های عمرانی، برق، تعمیرگاه، آموزش، قطعات یدکی و مسائل متعدد دیگر است. وارد کردن تراموا بدون توجه به این زیرساخت‌ها نادیده گرفتن مصوبات قانونی است.

وی درباره پلاک شهرستان در تهران گفت: متاسفانه عمده دوربین‌های محدوده حمل و نقل خراب هستند و تعداد زیادی خودروی غیرمجاز وارد محدوده‌های ترافیکی تهران می‌شوند. این در حالی است که نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی غیرمجاز وارد محدوده می‌شوند. ما نمی‌توانیم عوارض پلاک شهرستان را در تهران دریافت کنیم، زیرا تاکنون پلیس هیچ جریمه‌ای صادر نکرده است. برخی از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و تاکسی‌های برخط تبدیل به معضل شده‌اند.

تشکری‌هاشمی درخصوص تاکسی‌های برقی خریداری شده از چین گفت: فناوری‌های برقی با سرعت زیادی در حال تغییر هستند و امیدواریم آنچه خریداری شده، حداقل تا سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد نکند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خطوط HOV گفت: در حال حاضر خط زرد رنگی در بزرگراه همت کشیده شده است، اما این طرح نیازمند توسعه است. این کار هیچ اولویتی ندارد. اولویت ما باید برای خطوط ویژه اتوبوس‌ها باشد، نه خودروهای شخصی. بعید می‌دانم این طرح در ماه‌های پایانی سال به نتیجه برسد.

وی درخصوص تجهیزات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به پنل‌های خورشیدی گفت: در تمام سال‌های گذشته چراغ‌ها دارای UPS بودند تا در زمان قطعی برق انرژی را تامین کنند، اما طی هفت سال اخیر و در این دوره، علی‌رغم ردیف بودجه، UPS خریداری نشده است و گفته شده که در حال انعقاد قرارداد برای خرید باتری‌های جدید هستند. قطعی برق در تقاطع‌ها ترافیک‌های سنگینی ایجاد می‌کند و برای رفع این ترافیک‌ها باید قرارداد UPSها منعقد شود. متاسفانه شهرداری نه این کار را کرده است و نه پنل‌های خورشیدی را خریداری کرده است. شهرداری قول داده که این مشکل را حل کند.

تشکری‌هاشمی گفت: توزیع اتوبوس‌ها در مناطق باید مطابق با توسعه این مناطق باشد و نگاه باید به نیمه جنوبی شهر معطوف شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: گفته‌اند حدود ۵۰۰ تاکسی در گمرک و شماره‌گذاری هستند، اما باید توجه کنیم که آیا این تاکسی‌ها مقرون به صرفه هستند یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه از برقی‌سازی حمایت می‌کنیم، افزود: برقی‌سازی باید با منطق باشد. خیابان جمهوری و دیگر خیابان‌هایی که مسافر زیادی دارند، می‌توانند به عنوان مسیر تردد ناوگان برقی مورد استفاده قرار گیرند.

تشکری‌هاشمی درباره برنامه چهارم گفت: بخش‌های زیادی از این برنامه، از جمله حمل و نقل پاک، انسان‌محوری و دوچرخه‌سواری، از برنامه به شدت عقب هستیم. البته در بخش‌هایی مانند تکمیل خطوط مترو اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

حتما ببینید

زاکانی: حرکت انقلاب اسلامی ایران بر سلطه ستیزی پایه گذاری شد

زاکانی: حرکت انقلاب اسلامی ایران بر سلطه ستیزی پایه گذاری شد

– اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، سومین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *