به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، سیدجعفر تشکری هاشمی روز شنبه در نشست خبری افزود: شهر تهران در شرایط ایده آل برای خدمات رسانی مطلوب باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد در حالیکه فقط حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس داریم.
وی ادامه داد: روزی شهردار تهران اصرار داشت که موضوع واردات اتوبوس سریعا در صحن شورا مصوب شود ولی الان که نزدیک به سالگرد این قرارداد هستیم اما تنها ۱۰ دستگاه وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت شده است!
به گفته تشکری هاشمی، به طور مشخص این خودروهای شخصی هستند که خلع نبود اتوبوس را در انجام سفرهای درون شهری تهران پُر کردهاند.
وی اضافه کرد: حدود ۶۳ درصد آلایندههای هوا ذرات زیر ۲.۵ میکرون و مربوط به خودروهاست؛ این موضوع نشان میدهد باید روی موضوع تکمیل ناوگان حمل ونقل متمرکز شویم.
این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: اگر هر اتوبوس روزانه ۷۰۰ مسافر را جابهجا کند، قابل دریافت است که حجم انبوهی از سفرهای روزانه داخل پایتخت در حال انجام است و تامین نیاز مردم در این زمینه، یک اجبار برای مدیریت شهری است.
تشکری هاشمی گفت: ۲ قرارداد ۵۰۰ دستگاهی اتوبوس برقی با شرکتهای داخلی منعقد شد اما بعد چند وقت این قرارداد به ۲ قرارداد ۹۰ دستگاهی تبدیل شد ولی از آن قرارداد هم هیچ دستگاهی هنوز تحویل داده نشده و این پروژه نیز رسما شکست خورده است.
تشکری هاشمی درخصوص پیش پرداخت خرید اتوبوسها گفت: گفته شد که شهرداری تهران ۱۵ درصد پیش پرداخت را داده است اما متوجه شدهایم که تنها ۹ درصد پیش پرداخت داده شده و هنوز تکمیل نشده است.
طرف چینی به تعهدات خود عمل نمیکند
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: نگرانی درخصوص واگن ها چینی است و گفته شده طرف چینی حاضر به واگذاری نیست و تاکنون قول واردات ۲ رام قطار تا بهمن ماه به سرانجام نرسیده است و تا آنجایی که من میدانم این قرارداد با مشکل مواجه شده و طرف چینی به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی با بیان اینکه به طور قطع کمبود برق وجود دارد، افزود: انرژی های تجدید پذیر فرصت هایی هستند که باید از آنها استفاده کنیم اما نگاهمان به این سمت برود که روی ایستگاه اتوبوس پنل برقی بگذاریم چندان اثرگذار نیست و شاید یک چراغ را تنها روشن کند و اینها کارهای نمایشی جذابی هستند و ما باید به سمت ایجاد مزارع خورشیدی در بیابان ها باشیم.
تشکری هاشمی درباره قرارداد چین گفت: تاکنون قرارداد ۱۲۰ اتوبوس به نتیجه رسیده و احتمالا تا ۵۰۰ عدد هم محقق شود و اگر ۲۰ درصد پیش پرداخت داده شود، میزان قطعا بیشتر میشود؛ درخصوص تاکسی هم حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خریداری و به گمرک رسیده و بخشی از آن ترخیص شده است اما بحث ماده ۱۲ و کمک بلاعوض دولت هم تفاهام هایی منعقد شده و وام هایی به رانندگان از طریق تسهیلات بدون بهره داده میشود.
وی تاکید کرد: درخصوص ون ها و تجهیزات هوشمند تاکنون شهرداری تهران گزارشی به شورای شهر نداده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درباره چرایی عدم اجرای تعهدات طرف چینی گفت: اخبار دقیقی از چرایی عدم اجرای تعهدات نداریم؛ فقط میدانیم چین از ارائه واگن ها استنکاف کرده است و قرار شده این موضوع از سوی دولت و وزارت خارجه بررسی شود اما واقعیت این است وقتی یک قرارداد مشمول زمان میشود ممکن است چالش هایی برای آن وجود دارد و به نظر میرسد حتی به خرداد نرسد.
وی ادامه داد: ۹ درصد پیش پرداخت ها از طریق بانک شهر برای طرف چینی تامین شده است و درست است که دولت باید پرداخت میکرد نه شهرداری، اما به هر حال پرداخت شده است.
برنامه ای برای استیضاح شهردار نداریم
تشکری هاشمی با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران اظهار کرد: شهردار تهران توضیحاتی داد که به هیچ عنوان کفایت نکرد مارا قانع نکرد هرچند مستمسک نامه ای کردند که ۲ روز قبل از جلسه طرح سوال از وزارت کشور نامه ای مبنی بر عدم اجرای تعهدات را ارائه دادند اما همچنان اشکالات و ایرادات به عملکرد شهرداری وارد است و بازهم این فرصت را برای شهرداری قائل هستیم که از خود دفاع کند اما همچنان هم شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد و اشکالات پابرجا هستند.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه دستگاهای نظارتی هم بر این موضوع ورود پیدا کردهاند اما گام های استیضاح که انتظار مخاطبان است با توجه به شرایط موجود باید عاقلانه برداشته شود و تاکنون چنین برنامه ای نداریم شاید در آینده این گام اجرایی شود.
وی درباره انتصابات گفت: شرط احراز رعایت نشده و افرادی بصورت بداهه وارد سیستم میشوند و تا میخواهند بدانند که دفترشان کجاست سمتشان تغییر میکند امیدوارم این دوره درس عبرتی شود تا دوران تاریک انتصابات از بین برود.
۲ دستگاه تراموا به گمرک رسید
تشکری هاشمی درخصوص واردات تراموا بیان کرد: طبق مصوبه شورای شهر شهرداری موظف بود اگر طرحی دارد مطالعات و ارزیابی های خود را ارائه دهد اما در یک تمرد مشکلاتی وجود دارد دلیلی ندارد یک شرکت چینی تصمیم بگیرد تراموا را در تهران بیاورد و تمرد از مصوبات شورا نه منطقی، نه قانونی و نه پذیرفته شده به لحاظ علمی است؛ مگر میشود بگوییم چون یک کشور به ما تراموا هدیه داده است از مصوبات شورا باید چشم پوشی کرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: مطابق با اخبار ۲ دستگاه تراموا به گمرک رسیده است؛ تراموا نیازمند زیرساخت های عمرانی، برق، تعمیرگاه، آموزش، قطعات یدکی و ده ها مسئله دیگر دارد اصل تراموا نادیده گرفتن مصوبات قانونی است
وی درباره پلاک شهرستان در تهران گفت: متاسفانه عمده دوربین های محدوده حمل و نقل خراب هستند و تعداد زیادی خودروی ممنوعه وارد محدوده های ترافیکی تهران میشوند و این درحالی است که نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی غیر مجاز وارد محدوده میشوند ما نمیتوانیم عوارض پلاک شهرستان را در تهران بگیریم زیرا تا این لحظه پلیس هیچ جریمه ای نمیکند و تعدادی از این آشفتگی استفاده میکنند و تاکسی های برخط تبدیل به بلایی شده اند.
تشکری هاشمی درخصوص تاکسیهای برقی خریداری شده از چین هم گفت: فناوری های برقی با سرعت زیادی درحال تغییر است و امیدواریم آنچه خریداری شده حداقل تا سالهای آینده مشکلاتی ایجاد نکند.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درباره خطوط HOV گفت: فعلا خط زرد رنگی در بزرگراه همت کشیده شده اما اولویت افزایش اتوبوس ها است و بعید میدانم این طرح در ماه های پایانی سال به نتیجه برسد.