تحولی اساسی در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل سیستان و بلوچستان با تکمیل بزرگراه زابل - زاهدان

تحولی اساسی در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل سیستان و بلوچستان با تکمیل بزرگراه زابل – زاهدان

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی ساخت تنها بزرگراه مصوب سیستان و بلوچستان موسوم به بزرگراه زابل به زاهدان در قالب هفت قطعه به طول ۲۰۰ کیلومتر مهر سال ۸۵ آغاز شد که با گذشت حدود ۲ دهه از اجرای این طرح ملی افتتاح این بزرگراه مردم را چشم انتظار گذاشت.

چشم انتظاری که به داغدار شدن تمام خانواده ها در طول این مسیر که عنوان جاده مرگ را به خود اختصاص داد، و از سوی دیگر به علت آنکه جاده زابل به زاهدان یکی از مهمترین مسیرها برای تردد ترانزیت‌های خارجی محسوب می‌شود مرگ و میر ناشی از تصادفات در این جاده باعث شده تا بیش از پیش نبود بزرگراه احساس شود.

یکی از مهمترین بازارچه‌های مهم کشور را می توان، بازارچه مرزی میلک در شمال استان سیستان و بلوچستان نام برد، بازارچه‌ای که دروازه ورود کالاهای هندی به افغانستان است.

بزرگراه زابل – زاهدان، با تکمیل خود، به‌ عنوان یک شاهراه ترانزیتی، مشکلات را برطرف می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر و ایمن‌تر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم می‌آوردبا این وجود سالانه شاهد وقوع تصادفات بی‌شماری در مسیرهای ارتباطی سیستان و بلوچستان هستیم که تکمیل پروژه بزرگراه زابل- زاهدان به دلیل کمبود اعتبارات به آرزویی تحقق نیافتنی برای مردم تبدیل شده بود.

بزرگراهی که کلنگ ساخت آن با هدف کاهش تصادفات و همچنین سهولت در امر تردد به زمین زده شد اما با گذشت حدود ۲۰ سال؛ همچنان ناتمام مانده بود.

همچنین در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بین‌المللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل‌ و نقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها تأمین خواهد شد.

هم مرزی سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راه‌های این خطه به‌ویژه مسیر چابهار – میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

بزرگراه زابل – زاهدان، با تکمیل خود، به‌عنوان یک شاهراه ترانزیتی، این مشکلات را برطرف می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر و ایمن‌تر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم می‌آورد، این پروژه بویژه برای تسهیل در حمل‌ و نقل کالا از بندر چابهار و بازارچه‌های مرزی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند.

همچنین، با توجه به اینکه مسیر چابهار – میلک یکی از مسیرهای ترانزیتی کلیدی برای واردات و صادرات کالا به شمار می‌آید، بهبود این زیرساخت‌ها موجب افزایش حجم ترانزیت کالا و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد، در نتیجه، این پروژه به طور مستقیم بر ارتقاء کیفیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان تأثیر مثبت خواهد داشت و می‌تواند به توسعه پایدار این منطقه کمک کند.

تحولی اساسی در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل سیستان و بلوچستان با تکمیل بزرگراه زابل - زاهدان

پایان چشم انتظاری ۲۰ ساله برای ساخت بزرگراه زابل – زاهدان

یکی از شهروندان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تکمیل و افتتاح این بزرگراه آرزوی دیرینه مردمان استان است، افزود: قصه تکمیل شدن بزرگراه زابل به زاهدان همانند قصه هزار و یک شب بوده و کمتر خانواده‌ای در این استان وجود دارد که از دست جاده مرگ در امان مانده باشد.

علیرضا سالار در گفت‌وگو با خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا بیان کرد: بیش از ۲ دهه از چشم انتظاری اهالی سیستان و بلوچستان برای تکمیل این بزرگراه می گذرد، این روزها خبر افتتاح این جاده آن هم در دولت چهاردهم باعث خوشحالی و رضایتمندی مردم بویژه رانندگان ترانزیت شده و کمک بزرگی به آنان می کند.

یکی از رانندگانی که در مسیر زابل به زاهدان اقدام به جابجایی مسافران می کند، در ادامه گفت: غیراستاندارد بودن این جاده سال ها باعث نگرانی خانواده ام بوده و همیشه منتظر خبرهای ناگوار بودند.

یعقوب بزی اظهار کرد: متاسفانه روزانه شاهد تصادفات مرگبار در این مسیر که معمولا برخوردها به صورت رخ به رخ اتفاق افتاده، هستیم و این موضوع نشات گرفته از دوبانده نبودن مسیر و عدم استاندارد بودن آن بوده؛ اما این روزها با تکمیل بزرگراه زابل – زاهدان مردم امیدوار شده و از این اقدام متولیان امر قدردانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ساخت ۴۹۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان آغاز شده است

اتصال بزرگراهی نخستین شهرستان سیستان و بلوچستان به مرکز استان

عملیات ساخت بزرگراه زاهدان – زابل به اتمام رسید

تحولی اساسی در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل سیستان و بلوچستان با تکمیل بزرگراه زابل - زاهدان

کاهش تلفات جاده‌ای، ایجاد امید و توسعه با تکمیل بزرگراه زابل – زاهدان

سرپرست معاونت عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین اقدامات تکمیل این طرح مهم راه‌سازی استان، بیان کرد: عملیات ساخت بزرگراه در این محور از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و با وقفه ۱۷ ساله در چهار سال گذشته در فرایند شتاب شبانه‌روزی عملیات اجرایی قرار گرفت و به لطف الهی به پایان رسید.

عطاالله اکبری ادامه داد: بهره‌برداری از این طرح مهم عمرانی سیستان و بلوچستان در سفر رئیس‌جمهور می‌تواند اقدام خوبی برای کاهش تلفات جاده‌ای، ایجاد امید و توسعه و مهمتر از آن ایجاد آرامش در دو جبهه جمعیتی استان یعنی منطقه سیستان با پنج شهرستان و مرکز استان رقم بزند.

با همین روند شتاب در توسعه ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان تا سه سال آینده شاهد تحولات شگرفی در این حوزه خواهیم بودوی با بیان اینکه در این طرح مهم بیش از هفت میلیون مترمکعب عملیاتی خاکی، ۷۰۰ هزار تن آسفالت و بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده، افزود: با وجود همه شرایط آب‌وهوایی سخت منطقه متأثر از توفان‌های شدید گردوخاک، دمای بالای ۵۰ درجه و نیز بادهای ۱۲۰ روزه کارگاه‌های راه‌سازی در این پروژه بصورت ۲ و گاهی سه شیفت در یک برنامه چهارساله حدود ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر و ۲ پل بزرگ نهرآب و شیله را ساختند.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: با پایان عملیات اجرایی این طرح عظیم عمرانی استان ضمن هدیه آسایش و آرامش به شهروندان و تکمیل بخشی از کریدور شمال به جنوب استان بنا داریم با همین سرعت عملیات ساخت باند دوم از سمت زاهدان به چابهار را آغاز کنیم اگر چه تا پایان سال پروژه بزرگراه زاهدان – بیرجند با پیشرفت فیزیکی مطلوب تا حدود سفیدآبه تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: با همین روند شتاب در توسعه ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان تا سه سال آینده شاهد تحولات شگرفی در این حوزه خواهیم بود.

تحولی اساسی در زیرساخت‌های حمل‌ و نقل سیستان و بلوچستان با تکمیل بزرگراه زابل - زاهدان

توسعه پایدار استان‌ها در گرو توسعه راه‌ها

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از اتمام بزرگراه زابل – زاهدان خبر داد و گفت: اقدامات صورت‌ گرفته در چند سال گذشته در تکمیل این طرح مهم در طول تاریخ راه‌سازی استان بی‌نظیر بوده است.

مهدی پارسی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته بر ادامه فرایند پرشتاب تکمیل شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان در قالب کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب تأکید کرد و افزود: علاوه بر این طرح مهم تا پایان سالجاری طرح‌های بزرگراهی مهمی در مسیرهای زاهدان – خاش، زاهدان – بیرجند، زاهدان – میرجاوه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار استان‌ها منوط به توسعه راه‌هاست، خاطرنشان کرد: هم اکنون این اداره‌کل با درک صحیح و هدف‌دار از تأثیر تکمیل زیرساخت‌ها بر توسعه سیستان و بلوچستان و اثبات این نقش در سطوح حاکمیتی و امنیتی، تکمیل شبکه بزرگراهی حوزه عملکردی را در اولویت کاری قرار داده که افتتاح بزرگراه زابل – زاهدان در سفر اخیر رییس جمهور به‌عنوان ارتباط بزرگراهی بین ۲ شهرستان استان بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هر قدر ایمنی در حوزه جابه‌جایی و حمل بار و مسافر برقرار باشد، می‌توان به داشتن یک اقتصاد پویا، فعال و زنده در تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی امیدوارتر بود، تأکید کرد: این استان با توجه‌ به مرزهای خاکی و آبی گسترده و وجود بندر اقیانوسی چابهار، دروازه صادرات و واردات کشور با دنیا است و توسعه شبکه بزرگراهی نقطه عطفی برای پیشرفت و اقتصاد پایدار در قالب راهبردی اساسی و تحول‌آفرین به‌ شمار می‌رود.

حتما ببینید

تحقق اقتصاد دریامحور نوار ساحلی سیستان و بلوچستان چشم انتظار نگاه ویژه رئیس جمهوری

تحقق اقتصاد دریامحور نوار ساحلی سیستان و بلوچستان چشم انتظار نگاه ویژه رئیس جمهوری

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، دریاها و به ویژه دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *