به گزارش آباجان به نقل از ایرنا مدرسه نهادی اجتماعی با کارکرد تربیتی و آموزشی و بستری برای درونی کردن ارزشها و شکل دادن به هویت افراد است.همچنین در مدرسه دانشآموزان باید مهارتهای مقابله با ناملایمات زندگی را بیاموزند تا تابآور شوند.
نماد مجموعهای نظام یافته از خدمات و برنامهها شامل آموزش، غربالگری، توانمندسازی و حمایتهای روانی اجتماعی، به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و مؤثر است.
این نظام با هدف همافزایی ظرفیتهای بین دستگاهی برای پیشگیری و نیز شناسایی، ارجاع، توانمندسازی، درمان و مددکاری اجتماعی برای دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر و دارای فوریت روانی و اجتماعی است.
نزدیک به یک دهه از اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) در مدارس کشور میگذرد؛ این طرح قرار بود با توانمندسازی نوجوانان، از سقوط آنان به ورطه مشکلات و آسیبهای اجتماعی بکاهد و اکنون باید پرسید که این طرح چقدر در دستیابی به اهداف خود موثر بوده است؟
در همین ارتباط خبرگزاری جمهوری اسلامی( آباجان به نقل از ایرنا) مرکز خراسان جنوبی میزگردی با موضوع «نقش نماد در کاهش چالشهای دانش آموزی» برگزار کرد.
حسین حسن پور معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی، حسن رحیمی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان، علی سرزهی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، هادی تقی زاده رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش استان و مرتضی مولایی کارشناس مشاوره در این میزگرد به سوالات خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا پاسخ دادند.
افسردگی صدرنشین آسیبهای روانی دانش آموزی
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ابتدا به معرفی طرح نماد پرداخت و گفت: نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) از طرحهای ویژه آموزش و پرورش در دولت چهاردهم است که به شکل فرآیندی در مدارس با همکاری شرکای دیگر اجرایی میشود.
علی سرزهی پیشینه نماد را به ۱۰ سال قبل نسبت داد که وزیر فعلی آموزش و پرورش طرحریزی آن را در اوایل دهه ۹۰ انجام داده و افزود: این طرح در تمام مدارس اجرایی شده و اولین مرحله آن برای دانش آموزان، آزمون غربالگری است.
وی اظهار کرد: غربالگری برای شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب انجام میگیرد که به شکل آزمون در مقطع ابتدایی از سوی معلمان و در مقاطع بالاتر توسط خود دانش آموز پاسخ داده میشود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هشت آسیب اجتماعی و روانی دانش آموزان در این آزمون غربالگری شناسایی میشود و طبق آخرین آمار افسردگی در صدر آسیبهای روانی دانشآموزان استان است.
وی ادامه داد: آسیبهایی که در این آزمون به رنگ قرمز مشخص شود وارد مراحل تخصصی درمان شده و اینگونه مشاوران مدارس برای مصاحبه تشخیصی وارد میدان میشوند.
سرزهی بیان کرد: زمانی که صحت آسیب و اختلالات توسط مشاور مشخص شد دانش آموزان ضمن مداخلات مختصر به مراکز مشاوره ارجاع میشوند و اینگونه پای ائتلاف نماد به میان می آید.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد نماد پیشگیری و ۲۰ درصد درمان آسیب اجتماعی دانش آموزان است گفت: ۱۴ دستگاه اجرایی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، دادگستری، نیروی انتظامی و غیره جزو شرکای آموزش و پرورش در طرح نماد محسوب میشوند.
غربالگردی ۱۳ هزار و ۳۶۱ دانش آموز در طرح نماد
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به آخرین آمار احصا شده از طرح نماد در استان اشاره کرد و افزود: ۱۳ هزار و ۳۶۱ نفر سال گذشته مصاحبه تشخیصی شدند که از این تعداد هزار و ۱۶۷ نفر دارای آسیب بودند و در اطلس روانی استان افسردگی یک شاخص بالا بین دانشآموزان است.
وی بیان کرد: بعد از افسردگی، اضطراب و مشکلات خانوادگی جزو سه آسیب مهم بین دانش آموزان خراسان جنوبی است که تاکنون در قالب طرح نماد شناسایی شده است.
مهارت فرزند پروری دراولیا با برگزاری کارگاههای آموزشی دنبال میشود زیرا دانشآموزان در معرض شبهات فراوان قرار دارندسرزهی با اشاره به رویکرد پیشگیری طرح نماد گفت: در این حوزه توانمندسازی سه ضلع که در مسیر تربیت با هم قرار دارند از جمله دانش آموز، اولیا و کارکنان را پیش میبریم لذا مهارت تاب آوری مهمترین مسئله برای دانش آموزان است.
وی به نقش مهم اولیا در چرخه تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: مهارت فرزند پروری در اولیا هم با برگزاری کارگاههای آموزشی دنبال میشود زیرا دانش آموزان در معرض شبهات فراوان قرار دارند.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: توانمند سازی مدیران هم یکی از برنامههای در دستور کار است که تاکنون برای ۱۲ شهرستان طرح ریزی شده و از تاکیدهای مهم وزیر آموزش و پرورش این است که حساسیت طرح نماد افزایش یابد.
وی یکی از برنامههای توانمند سازی در طرح نماد را برگزاری دورههای رشد مهار عنوان کرد و گفت: ۱۳۶ هزار دانش آموز در سال گذشته برای این دوره آموزش دیده اند که منجر به ارتقا و بهبود مهارتهای جامعه هدف شده است.
سرزهی با اشاره به اینکه برنامههای حوزه پرورشی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است ادامه داد: ۷۴ هزار اردوی یک روز با سناریو تعریف شده برای دانش آموزان در یک سال گذشته برگزار شده و تمامی برنامههای حوزه قرآن ، عترت و مشاوره برای پیشگیری است.
وی با تاکید بر اینکه به خاطر برچسب نخوردن دانش آموزان برای تمام جامعه هدف برنامههای پیشگیری انجام میشود گفت: در جشنواره نوجوان سالم هم سال گذشته ۶ رتبه کشوری توانستیم کسب کنیم که حاصل طرحهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی برای دانش آموزان بوده است.
اطلس آسیبهای دانش آموزی زاییده ای از طرح نماد
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تشکیل کانون یاریگران زندگی در مدرسه را یکی دیگر از برنامههای طرح نماد برشمرد و افزود: بعد از تحلیل وضعیت خطر پذیری مدرسه کارگاههای مهارت آموزی برای اولیا و دانش آموزان در طول سال تحصیلی برگزار میشود.
وی یادآور شد: علاوه بر غربالگری و مصاحبه تشخیصی در سامانه رصد و پایش طرح نماد هم مدیران باید وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان را بارگزاری کنند تا بر اساس این اطلاعات بتوانیم ارزیابی از وضعیت خطر پذیری مدرسه داشته باشیم .
سرزهی تاکید کرد: در غربالگری آسیبهای روانی و در سامانه رصد و پایش آسیبهای اجتماعی شناسایی می شود لذا اینگونه اطلس کاملی از مشکلات دانش آموزی در مدارس به دست می آید.
وی افزود: بر اساس اطلاعات سامانه رصد و پایش هم فقر شدید رتبه اول آسیبهای اجتماعی و تک سرپرستی و طلاق والدین در رتبه های دیگر قرار دارد.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: حاشیه نشینی، بد سرپرستی، بیکاری و ازدواج مجدد والدین و ناسازگاری با والدین هم در این سامانه ارزیابی میشود و اعتیاد هم در رتبههای آخر قرار دارد.
مشاوره گام دوم نماد
رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه درمان آسیبهای اجتماعی گفت: ۲ نوع آسیب روانی از جمله اختلال یادگیری و نقض توجه در پایه اول باید شناسایی شود چون این موارد پایه آسیبهای اجتماعی در مقاطع بعدی خواهد بود.
هادی تقی زاده اظهار کرد: افرادی که در این مرحله شناسایی میشوند به مراکز مشاوره برای درمان ارجاع خواهند شد تا از آسیبهای بعدی بتوان جلوگیری کرد.
وی از وجود ۱۳ مرکز مشاوره زیر نظر آموزش و پرورش در استان خبر داد و افزود: کودک آزاری هم از مواردی است که به دستگاههای عضو ائتلاف نماد ارجاع داده میشود.
رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان کرد: دانش آموزانی که نیازمند حمایتهای درمانی هستند به علوم پزشکی، خدمات قضایی به دادگستری و حمایتهای اجتماعی به بهزیستی ارجاع می شوند و مدیر مورد هم در مراکز مشاوره فرآیند پیگیری و مراقبت را ارزیابی میکند.
وی یادآور شد: خط مشاوره غیر حضوری ۱۵۷۰ هم به عنوان اورژانس دانش آموزی راهاندازی شده که بیش از سه هزار و ۷۵۰ تماس ورودی سال گذشته به این خط داشته ایم.
تقی زاده با بیان اینکه بر اساس شدت آسیب مداخلات بعدی انجام میشود تا زمانی که بحران برای دانش آموز حل شود گفت: مسئلهای که حیات دانش آموز را تهدید می کند با فوریت بیشتری در دستور کار قرار می گیرد و متوسل به نهادهای عضو نماد میشویم.
وی ادامه داد: ترک تحصیل،رفتارهای خودآسیب رسان، تعارضات درون خانوادگی و اعتیاد رسانه ای و مواد مخدر از مهمترین مواردی است که به خط مشاوره ۱۵۷۰ گزارش می شود.
درمانگران تخصصی نیاز آموزش و پرورش در نماد
رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت خط ۱۵۷۰ از ساعت هفت صبح تا ۲۴ است گفت: در تمام شهرستان ها و مناطق آموزشی مرکز مشاوره وجود دارد اما این مراکز با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه است.
وی با بیان اینکه برای جبران کمبود نیروی مشاور راهکارهایی پیش بینی شده و از طرح رابطان مشاور در مدارس استفاده می کنیم یادآور شد: ۹۶ نیروی متخصص روان شناس در مراکز مشاوره مستقر هستند و با توجه به نوع آسیب روانی خدمت ارایه میکنند اما در ارتباط با آسیبهای خاص نیاز به درمانگرهای ویژه داریم که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد.
تقی زاده با اشاره به پهنه بندی آسیبهای روانی دانش آموزی هم گفت: بر اساس نرخ جمعیت دانش آموزی شهرستان بیرجند بیشترین درگیری با آسیبهای روانی دانش آموزی دارد و البته گزارشهایی در سرایان، نهبندان، سربیشه و زیرکوه هم داشته ایم که خاص هر منطقه است.
وی افزود: در نقاط حاشیه شهر هم چون هویت پذیری در دانش آموزان شکل نگرفته بیشترین آسیبهای روانی نمود دارد اما مناطقی که بافت خاصی دارد هم متاثر از آسیب روانی بوده و گزارشها بیشتر است.
کارشناس مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم با اشاره به راهکارهای جبران کمبود مشاور در طرح نماد گفت: مشاور متخصص در آموزش و پرورش با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس روانشناسی جذب میشود اما در شرایط کمبود مشاور از نیروهای بازنشستگی استفاده میکنیم.
مرتضی مولایی جذب مشاور ۲۴ ساعته را یکی دیگر از راهکارهای جبران کمبود نیرو عنوان کرد و افزود: ۲۵۰ نیروی مشاور همچنان نیاز است که در اکنون کار این افراد توسط رابط مشاور در مدارس انجام میشود و اعتباری هم به شهرستانها اختصاص یافته تا صرف دورههای آموزشی شود.
وی یادآور شد: یک ظرفیت هم استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است که بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آموزش و پرورش بهکار گیری شوند.
با این وجود بهزیستی خراسان جنوبی هم یکی از اعضای ائتلاف نماد بوده که از طریق خط ۱۲۳ اقدامات و خدمات فوریتی در حوزه دانش آموزی ارایه میدهد.
حاشیه نشینی کلسیونی از آسیبهای اجتماعی
از همین رو معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت طرح نماد گفت: بهزیستی یکی از دستگاههای همکار در طرح نماد است لذا آگاه سازی، اطلاع رسانی و مهارت آموزی از بسیاری معضلات اجتماعی میتواند جلو گیری کرد.
حسن رحیمی به افق بلند مدت نماد و نتیجه برنامههای این طرح اشاره کرد و افزود: در بلند مدت ثمر این طرح دیده میشود همانطور که آسیبهای فعلی ریشه در مسایل قبلی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه هر آنچه آموزش و پرورش روی آن سرمایه گذاری کند نمود بهتری در جامعه دارد اظهار کرد: بهزیستی هم در ارایه آموزشهای مهارت زندگی نقش داشته و این موضوع به شکل شهرستانی طرح ریزی شده است.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی حاشیه نشینی را کلسیونی از آسیبهای اجتماعی عنوان کرد و گفت: بیشترین آسیبها در حاشیه نشینی است علت آن هم در دسترس بودن مسائل است.
وی یادآور شد: مهارت نه گفتن یکی از اصولی است که باید کودکان از سنین ابتدایی فرا گیرند و ثمر آن در بزرگسالی و نوجوانی دیده میشود.
رحیمی با تاکید بر اینکه نزدیک ترین سازمانی که با آموزش و پرورش در ارتباط است بهزیستی است ادامه داد: بخشی از جامعه هدف در معرض آسیب بهزیستی باید از خدمات آموزش و پرورش بهره مند شوند لذا رابطه تنگاتنگ با هم داریم و بسیاری از دورههای آمووزشی بهزیستی در مدارس اجرا میشود.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال در ۲۰ مدرسه بحث ارتقای دانش و آگاهی دانش آموزان اجرایی شده و برگزاری بسیاری از دورههای تخصصی با آموزش و پرورش است.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی خط فوریتی ۱۲۳ را مخصوص عموم جامعه دانست و گفت: چهار هزار و ۳۰۰ تماس از اول سال با این خط داشته ایم که یک چهارم آن معادل هزار و ۱۵۳ تماس از سوی گروه سنی ۱۷ تا ۱۸ سال دانش آموزان بوده است.
وی همچنین به اعزام ۵۰۵ تیم سیار از ابتدای امسال خبر داد و افزود: تعداد ۱۹۴ مورد به مراکز تخصصی مداخله در بحران ارجاع و پذیرش شده اند.
رحیمی در ادامه به وجود مرکز مشاوره ۱۴۸۰ در بهزیستی اشاره کرد و گفت: همچنین کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری میشوند جزو ۹۰ درصدی از جامعه هستند که در خانواده دچار آسیب شده اند لذا اولویت اول کودکان مراکز بهزیستی بازگشت به تحصیل است.
وی با اشاره به اینکه مشاورههای تحصیلی بعد از راه اندازی ۱۵۷۰ توسط آموزش و پرورش انجام میشود ادامه داد: اما نزاعهای خانوادگی، اعتیاد، کودک همسری و بسیاری از مسایل دیگر به مراکز تحت پوشش بهزیستی ارجاع می شوند و از ابتدای امسال هم ۵۴ تماس از مدرسه داشتیم که عوامل فوریت های اجتماعی حضور پیدا کردند.
۷۰ درصد آسیبهای کودکان به تبعیت خانواده است
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی از نقش مشاوره در کاهش آسیب های اجتماعی یاد کرد و گفت: محلات برخوردار به بلوغ اجتماعی و فکری رسیده اند به مراکز مشاوره مراجعه میکنند اما مردم در مناطق کم برخوردار مشاوره را خدمت لوکس میدانند و معمولا مراجعه ای ندارند از همین رو کلکسیون آسیبها در مناطق حاشیه نشین شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آسیبهای کودکان به تبعیت خانواده است اظهار کرد: نهادهای دیگر به سراغ خانواده میروند اما آموزش و پرورش میتواند روی توانمند سازی دانش آموز کار کند گرچه همه ما روی لبه تیغ حرکت میکنیم.
رحیمی با تاکید بر اینکه تمام خدماتی که بهزیستی در طرح نماد ارایه می دهد از اعتبارات درون سازمانی بوده و برای مردم رایگان است ادامه داد: برای دهکهای یک تا چهار که نیازمند هستند بخشی از هزینههای مشاوره را در مراکز خصوصی پرداخت میکنیم.
توسعه اجتماعی دغدغه اصلی حاکمیت
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: توسعه اجتماعی یکی از دغدغههای اصلی کشور است که در جامعه دانش آموزی هم این مسئله نمود پیدا میکند.
حسین حسن پور افزود: گام اول توسعه اجتماعی در جامعه و بین دانش آموزان، مسئولیت پذیری است و روحیه آن باید در جامعه هدف آموزش و پرورش تقویت شود.
وی عدالت، نشاط، رفاه و سلامت اجتماعی را از عوامل اثرگذار در توسعه اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: اگر بنا به دلایلی یا انگیزه ای به بخشی از این وجوه اجتماعی در جامعه توجه نشود و دستگاههای اجرایی بی اهمیت باشد شاهد آسیبها خواهیم بود.
نشاط اجتماعی در بین دانشآموزان از موضوعات مهمی است که باید دید دستگاههای اجرایی عضو ائتلاف نماد در این زمینه چه اقدامی انجام داده اند؟ معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: نشاط اجتماعی در بین دانش آموزان از موضوعات مهمی است که باید دید دستگاههای اجرایی عضو ائتلاف نماد در این زمینه چه اقدامی انجام داده اند؟ چرا این که این موضوع به تنهایی در کاهش آسیبهای اجتماعی بسیار اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه در آموزههای قرآنی هم فراوان رگههای توسعه اجتماعی دیده میشود عنوان کرد: توسعه اجتماعی از دغدغههای مقام معظم رهبری است لذا زمانی این امر محقق میشود که به آسیب دیدههای اجتماعی به عنوان عائله خود نگاه کنیم.
حسن پور با طرح این سوال که چقدر دستگاههای حاکمیتی توانسته اند خود را به مواضع دینی در این خصوص هماهنگ کنند گفت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، آسیبهای اجتماعی بزرگترین خطر و تهدید برای نظام و کشور است لذا این موضوع، مسئولیت نهادها را دوچندان میکند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ساختارهای حاکمیتی کشور شورای اجتماعی است و به ریاست رئیس جمهور یا وزیر کشور برگزار می شود لذا اهمیت این شورا را نشان می دهد.
غربالگری در نماد باید سرعت گیرد
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: نظام برنامه آسیبهای دانش آموزی یکی از زیرمجموعههای شورای اجتماعی بوده و مصوبه ای در ۱۶ اردیبهشت امسال داریم که به همه اعضای ائتلاف نماد ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه دغدغه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در سطوح مختلف وجود دارد گفت: وظیفه دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در ۲ یا سه قسمت است و اولین مسئله رصد، نظارت و روند اجرای نظام مراقبت دانش آموزی در استان بوده که نشان میدهد در سه فاز حایز اهمیت خواهد بود.
حسن پور با اشاره به اینکه بخش غربالگری در آموزش و پرورش در حال انجام است بر تسریع این روند تاکید کرد و افزود: باید فرصت طلایی که دانش آموز در اختیار دارد نباید از دست برود که نیاز به تقویت نیروی انسانی است.
وی یادآور شد: برگزاری دورههای رشد مدار هم در حال انجام است اما رکن سوم طرح نماد مداخلات روانی و اجتماعی بوده که مراکز مشاوره نقش مهمی در آن دارند.
گروههای جهادی ظرفیتی برای جبران کمبود مشاوره در نماد
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: مداخلات روانی و اجتماعی نیازمند تقویت نیروی مشاور در استان بوده و آموزش و پرورش نباید به ظرفیتهای درونی خود اکتفا کند بلکه همه ظرفیتهای اعضای ائتلاف نماد در خدمت طرح قرار گیرند.
وی ادامه داد: بر همین اساس همه دستگاههای اجرایی عضو ائتلاف نماد باید رابطی را به استانداری معرفی کنند تا اگر کمبودهایی وجود دارد بخشی از ظرفیت نهادهای دولتی و بخشی هم با کمک سازمان های مردم نهاد و گروههای جهادی بتوان رفع کرد.
یکی از چالشهای استان درمان کودکان معتاد بوده و باید به عنوان دغدغه اجتماعی در اولویت تامین منابع مالی استانی و شهرستانی قرار گیرد
حسن پور به نقش تسهیلگری دفتر امور اجتماعی استانداری در رفع ضعفها و نواقض اشاره کرد و یادآور شد: گروههای جهادی تخصصی ظرفیتهای خوبی در حوزه مشاوره دارند که نیاز است ارتباط موثر را با این حوزه برقرار کنیم.
وی بیان کرد: یکی از چالشهای استان درمان کودکان معتاد بوده و باید به عنوان دغدغه اجتماعی در اولویت تامین منابع مالی استانی و شهرستانی قرار گیرد.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین کمیتههای تخصصی هم ویژه نماد در استان شکل گرفته تا بار آموزش و پرورش در اجرا نماد را سبکتر کنند تا با احصای دغدغهها بتوان راهکارهای عملیاتی ارایه داد.
وی افزود: در سه سال گذشته رشد چشمگیری اعتبارات نماد در وزارت کشور داشته و امسال ۲۱ میلیارد ریال بر اساس تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش منعقد شده به استان اختصاص یافته است تا بتوانیم برنامه نماد و دیگر دغدغه های پرورشی را پیش ببریم.
حسن پور یادآور شد: البته این اعتبار برای وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست بلکه باید شاهد تغییر و تحول در نظام مراقبتهای اجتماعی دانش آموزان باشیم.
وی گفت: بخش عمده آسیبهای اجتماعی ناشی از نبود توازن در برنامههای آموزشی و پرورش است اما باید مدیریتی شکل گیرد تا رویکرد تربیتی هم وزن رویکرد آموزشی دنبال شود.
برای نخستین بار سند راهبردی توسعه اجتماعی در استان تهیه و تدوین شده که به زودی رونمایی خواهد شد و یکی از موضوعات پر رنگ این سند آسیبهای اجتماعی دانش آموزان است
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی بر به روز رسانی اطلس آسیبهای اجتماعی مدارس تاکید کرد و افزود: بر همین اساس تابلوی اعلان وضعیت اجتماعی و روانی دانش آموزان در هر مدرسه باید وجود داشته باشد.
وی گفت: طرحهایی که دانش آموزان را وارد بازیهای اجتماعی میکند قابل حمایت بوده لذا همیاران تربیتی و فرهنگی باید در آموزش و پرورش تقویت شود.
حسن پور اظهار کرد: ارزش آفرینی برای دانش آموزان باید تقویت شود که مهمترین آن معنویت بوده تا بتوان شاهد خودمراقبتی در بین جامعه هدف آموزش و پرورش باشیم.
وی یادآور شد: کمبود زیرساختهای ورزشی ضعفی در برخی مدارس است که باید در راستای روحیه نشاط دانش آموزی مورد توجه قرار گیرد و آمادگی حمایت این موضوعات را داریم.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: آسیب اجتماعی نباید در مدرسه یک تابو باشد لذا عوامل و دست اندرکاران باید به دادههای معتبر دسترسی داشته باشند و این مسئله باید از آموزش و پرورش شروع شود.
وی افزود: برای نخستین بار سند راهبردی توسعه اجتماعی در استان تهیه و تدوین شده که به زودی رونمایی خواهد شد و یکی از موضوعات پر رنگ این سند آسیبهای اجتماعی دانش آموزان است لذا بعد از برنامه عملیاتی شکل اجرایی خواهد گرفت.